Vycházející pitbiková hvězda. Seznamte se s Adamem Milanem Crhákem

V devíti ho zlákaly minibiky, loni se stal mistrem republiky ve třídě Pitbike 160 Stock a do budoucna chce na této scéně usilovat o další úspěchy. Pojďme si představit Adama Milana Crháka, šestnáctiletý talent z akademie Masarykova okruhu v Brně.

Jelikož se Adam narodil v blízkosti brněnské trati, která roky hostila závody MotoGP, zamiloval se do motorek velmi brzy. Oproti běžným zvyklostem ale u něj trvalo o něco déle, než poprvé usedl za řídítka.

„Motorky byly mou láskou od malička. Zpočátku jsme toho ale o akademii na Masarykově okruhu moc nevěděli. Mou první volbou se tak stal fotbal. Motorky přišly až o něco později,“ vysvětluje.

Své první závody na minibiku odjel v devíti letech, tedy v roce 2016. První závodnické krůčky nebyly pro obdivovatele Marca Márqueze snadné. Mohla za to mimo jiné i skutečnost, že ve srovnání s jeho vrstevníky mu zkrátka chyběly zkušenosti.

„Ty roky mi strašně chyběly,“ přiznává s odstupem času. S každým odjetým kilometrem se ale rozdíl zmenšoval. „Řekněme, že tak tři roky jsem dotahoval ostatní, ale ve své poslední sezoně na minibiku už jsem byl na stejné úrovni jako oni,“ říká.

Právě Crhákův závěrečný rok v minibicích byl jeho nejúspěšnějším. Kombinace nasbíraných zkušeností, píle, touhy posouvat se dopředu a tréninků v minibikové akademii Masarykova okruhu pod dohledem jezdců se světovými zkušenosti jako Michal Šembera nebo Karel Abraham byla znát. Adam se v seriálu Minimoto Cup zařadil mezi špičku kategorie Junior Open a sezona 2020 mu vynesla celkové třetí místo.

O krok výš

Po bronzovém úspěchu přišla nová výzva – závody pitbiků a šampionát Rival Trophy. Jelikož bylo Adamovi v roce 2021 teprve 14 let, musel dostat výjimku, aby mohl v tomto seriálu nastupovat. Ta mu ale byla udělena a on ukázal, že v novém startovním poli rozhodně není jenom do počtu. Jeho sezona vyvrcholila dvěma triumfy ve Vysokém Mýtě a v konečném pořadí kategorie FAST skončil čtvrtý.

Od roku 2022 se Crhák v Rival Trophy přesunul do nejvyšší kategorie PRO, kde se na dráze potkal mimo jiné i s bývalým účastníkem závodů motocyklového MS na divokou kartu Miroslavem Popovem. Jeho premiérová sezona mezi špičkou ale pro něj neměla ideální průběh. Celkově skončil desátý, za což mohlo mimo jiné i nešťastné zranění, kvůli kterému musel vynechat závody v oblíbeném Chebu.

Že motocyklový závodník sem tam přijde k nějakému tomu úrazu, není v tomto nebezpečném sportu nic neobvyklého. Málokdy se to ale přihodí při jízdě na koloběžce, jak tomu bylo právě v Adamově případě.

„Stalo se to v pátek po kvalifikaci v Třinci. Zprvu to nevypadalo úplně vážně. Sice mě to strašně bolelo a měl jsem oteklou ruku tak, že jsem ji druhý den ani nedostal do rukavice, zvládl jsem s tím ale odjet oba sobotní závody a to s docela dobrým výsledkem. V neděli v brněnské nemocnici se ale zjistilo, že mám zlomené zápěstí,“ vzpomíná na své dosud největší zranění v kariéře.

Hektická sezona s vítěznou tečkou

Sezona 2023 byla pro Crháka pořádnou školou. Nejenže usedl na novou motorku PBS Rivale PIT 160 Stock, se kterou se nějaký čas sžíval, rovněž ale absolvoval porci závodů, na kterou do té doby nebyl vůbec zvyklý. K Rival Trophy totiž přidal účinkování ve třídě Pitbike 160 Stock mezinárodního mistrovství České republiky v miniracingu.

„Těch závodů bylo opravdu hodně, vlastně 12 závodních víkendů. Nakonec to ale bylo super. Můžu říct, že to mělo hodně do sebe, zejména konec sezony vypadal náročně, protože jsme absolvovali pět dvojzávodů za sebou. Nakonec se to ale ukázalo jako výhoda. Byl jsem opravdu hodně rozjetý a v posledních závodech už jsem věděl, že můžu věřit sobě i technice,“ přibližuje svůj nabitý program.

Intenzivní sezonu 2023 Crhák nejenže zvládl, ale také ji dokončil s úspěchem. V Rival Trophy z toho sice bylo sedmé místo, v mistrovství republiky si ale dojel pro titul šampiona. O ten musel pořádně zabojovat. Velmi silným soupeřem mu totiž byl David Hencl, který za ním ještě před závěrečným podnikem ve Vysokém Mýtě zaostával o jediný bod. Díky vydařenějším posledním dvěma závodům ale nakonec Crhák slavil rozdílem 24 bodů.

Nabitý dvojprogram se Adamovi zalíbil a v letošním roce ho tak čeká znovu. Navíc se zdá, že bude pro studenta Integrované střední školy automobilní v Brně ještě náročnější než ten předchozí.

„Vzhledem k omezené absenci ve škole to bude těžší. Už tomu zkrátka nebudu moci dát tolik času a asi přijdu o některé z tréninků. Výhodou ale bude, že se oba šampionáty pojedou na stejných tratích,“ dodává.

Foto: Archiv Adama Milana Crháka, Rival Trophy

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.