Česká chvíle slávy i velký zvrat. V Abú Zabí vyvrcholilo Asian Le Mans Series

Stáj Bretton Racing s posádkou ve složení Daniel Skočdopole, Julien Gerbi a Mihnea Stefan si odnesla konečné třetí místo ve třídě LMP3 a sezonu navíc zakončila vítězstvím. Ve vrcholné kategorii LMP2 slaví titul George Kurtz, Malthe Jakobsen a Colin Braun. Trojice ze stáje CrowdStrike Racing by APR překvapivě odepřela oslavy stáji 99 Racing. Takové bylo finále Asian Le Mans Series.

Do Abú Zabí přijížděla česká stáj jako třetí nejlepší tým průběžného pořadí třídy LMP3. Do této pozice se dostala poté, co si připsala třetí a druhou příčku při úvodním podniku v malajsijském Sepangu a následně čtvrtou pozici při třetím závodě v Dubaji. Před závěrečným víkendem, který se skládal ze dvou čtyřhodinových závodů, se tým vrátil k původní jezdecké sestavě. Španěla Juliena Gerbiho a rumunského pilota Mihneu Stefana totiž opět doplnil Daniel Skočdopole, místo kterého startoval o týden dříve John Corbett.

Trojice si hned od začátku víkendu mohla pohrávat s myšlenkou na stupně vítězů. Julien Gerbi totiž v kvalifikaci vybojoval pro oba závody druhou příčku. V sobotu se ještě slibnou pozici zužitkovat nepodařilo a česká stáj obsadila čtvrté místo. V neděli, kdy do hry zasáhl i déšť, si ale vše vynahradila – vyhrála a tím definitivně stvrdila své konečné třetí místo v šampionátu. Klíčový moment na cestě za triumfem přišel, když byly vyvěšeny červené vlajky po kolizi mezi Paulem-Loupem Chatinem a Setiawanem Santosem. Tím se český tým dostal do výhody, neboť krátce předtím stavěl v boxech.

Jde o vůbec první vítězství českého jezdce nebo týmu v tomto šampionátu. Zatímco Bretton Racing je první stájí z naší země, která v tomto seriálu působí, Skočdopole zde startuje jako druhý Čech. Navazuje na účast Tomáše Engeho v ročníku 2009. Ten se tehdy skládal jen ze dvou závodů v Okajamě a liberecký rodák v nich usedl do Aston Martin V8 Vantage GT2 spolu s Philipem Maem a Jeffreyem Leem. V rámci třídy GT2 si tehdy trojice týmu Hong Kong Racing připsala deváté, respektive sedmé místo.

Zatímco v konečném pořadí týmů může slavit bronz celý Bretton Racing, v jezdecké klasifikaci si tento výsledek připisují pouze Julien Gerbi a Mihnea Stefan. Skočdopole se kvůli absenci v Dubaji musí spokojit se čtvrtým místem.

Kromě Bretton Racingu si ve třídě LMP3 odnesl z posledního podniku vítězství také španělský CD Sport. Nicku Adcockovi, Michaelu Jensenovi a Fabienu Lavergnemu pomohla v sobotu podobně jako Brettonu v neděli skutečnost, že stavěli těsně před vyvěšením červené vlajky kvůli havárii Riccarda Pery po kontaktu s Benem Tuckem. Titul ale slaví Alexander Bukancov a James Winslow. Dvojici švýcarské stáje Cool Racing, která v Abú Zabí startovala společně s Manuelem Espíritem Santem, stačily v závěrečných závodech i dva stříbrné výsledky.

Adcock, Jensen a Lavergne sice jezdce Cool Racingu dokázali díky sobotnímu vítězství bodově vyrovnat, v neděli jim ale štěstí nepřálo. Lavergneho nejprve poslal do hodin Seth Lucas. Následně Francouz předjel Lucase mimo trať a tím si vykoledoval penalizaci průjezdu boxy. Nakonec se posádka musela spokojit se třetím místem.

Dramatický boj o pozvánky do Le Mans

V kategoriích LMP2 a GT byl boj o titul neméně dramatický než v LMP3. Zde navíc nešlo jenom o celkové vítězství v šampionátu, ale také o přímou kvalifikaci do červnových 24 hodin Le Mans. Oprávnění zúčastnit se francouzské vytrvalostní klasiky získal právě každý ze šampionů v těchto hodnoceních.

V LMP2 se zdála být situace jasná. Stáj 99 Racing s jezdci Nikitou Mazepinem, Louisem Delétrazem a Ahmadem al-Hartym totiž vyhrála z předchozích tří závodů dva a vzhledem k jejímu náskoku 20 bodů před nejbližšími pronásledovateli ze stáje CrowdStrike Racing by APR se zdálo, že je o zisk titulu může připravit už jen velmi nešťastná souhra náhod. K té ale bohužel pro tým opravdu došlo.

Vše začalo už ve středu. Nikita Mazepin totiž onemocněl a bylo jasné, že do závodů nebude moci zasáhnout. V Abú Zabí ale o stejném víkendu závodil také šampionát Formula Regional Middle East a součástí jeho startovního roštu byl také Nikhil Bohra, jehož koučem je Filipe Albuquerque. U 99 Racing se proto rozhodli povolat do akce právě portugalského matadora.

Zpočátku se zdálo, že to půjde. Al-Harty vybojoval v kvalifikaci pole position pro oba závody. Ani v jednom případě se mu ale nepodařilo ho zužitkovat. V sobotu ho totiž už v prvním kole poslal do hodin Salih Yoluc. Ománský jezdec se navíc nevrátil do akce bezpečným způsobem, za což následovala penalizace průjezdu boxy. Když pak za zpomalovacím vozem kolidoval s Alexem Malykinem, jeho vystoupení skončilo. Po tomto incidentu museli u 99 Racing postavit pro neděli nové šasi. Ani v závěrečném závodě tým nenašel dobré tempo a obsadil až nebodované 11. místo.

U CrowdStrike Racing by APR tohoto zaváhání využili na jedničku. Už v sobotu totiž Malthe Jakobsen, George Kurtz a Colin Braun zvítězili a dostali se do čela průběžného pořadí s náskokem tří bodů. Jejich nedělní výkon sice stačil pouze na páté místo, za což mohl mimo jiné i incident George Kurtze s Paulem-Loupem Chatinem hned v úvodní zatáčce, i tak se ale stali šampiony. 99 Racing porazili o 14 bodů.

Vítězství ve druhém závodě si připsali Chris McMurry, Toby Sowery a Freddie Tomlinson. Slovenský tým ARC Bratislava s jezdci Mirem Konopkou, Mathiasem Bechem a Jonasem Riedem sice v prvním závodě skončili na nebodovaném 11. místě, v neděli si ale polepšili na osmou pozici.

V gétéčkách udrželi vedení a tím pádem i titul piloti litevského Pure Rxcing Klaus Bachler, Alex Malykin a Joel Sturm. Pořádně se ale zapotili. Zatímco v sobotu se nejprve ocitli v hodinách po kontaktu s Alexem Liuem a následně byli vyřazeni při incidentu s Ahmadem al-Hartym, v sobotu museli na cestě za druhým místem překonat i hodiny po kolizi s posádkou stáje MotoPark a penalizaci průjezdu boxy za prohřešek při výjezdu z boxové uličky. Posádce stáje Triple Eight Race Engineering ve složení Luca Stolz, Jordan Love a Abdul Rahman nestačily ani triumfy v obou víkendových závodech k tomu, aby litevskou stáj pokořili.

V neděli se mezi gétéčky původně radovali z prvenství Marco Mapelli, Brendon Leitch a Gabriel Rindone. Jezdci týmu Leipert Motorsport ale později dostali penalizaci ve výši 1 minuty a 43 sekund za to, že Rindone strávil za volantem více času, než dovolují pravidla. To znamenalo propad na sedmou pozici.

Výsledky prvního závodu ZDE
Výsledky druhého závodu ZDE
Konečné pořadí ZDE

Foto: Asian Le Mans Series

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.