Doohanův syn, Fittipaldiho vnuk nebo i bývalý virtuální závodník. Kdo letos bude bojovat o vstupenku do F1?

Startovní listina F2 pro letošní sezonu je kompletní. Najít v ní můžeme slavná jména jako Doohan nebo Fittipaldi, ale i řadu chráněnců stájí F1.

O víkendu 19.-20. března neodstartuje v Bahrajnu pouze nová sezona F1. Kromě královny motorsportu zde vstoupí do nového ročníku mimo jiné i F2. Půjde o šestou sezonu v její novodobé historii. Kromě Bahrajnu čeká letos na šampionát ještě dalších třináct závodních víkendů po boku královny motorsportu. Dvaadvacet pilotů se během nich bude snažit ukázat v co nejlepším světle před zraky šéfů stájí F1 a pokusí se pro další ročník vybojovat sedačku v "první lize".

Potvrdí Pourchaire roli favorita?

Z letošního startovního pole se loni umístil v celkovém pořadí nejvýše Théo Pourchaire. Teprve osmnáctiletý Francouz loni zažil ve F2 svou premiérovou kompletní sezonu se stájí ART Grand Prix (v roce 2020 absolvoval dva podniky za HWA Racelab) a na své konto si připsal mimo jiné i dvě vítězství. To první, na které dosáhl při hlavním závodě v ulicích Monte Carla, z něj ve věku 17 let udělalo nejmladšího vítěze v historii F2. Pro nadcházející sezonu už ale má ty nejvyšší ambice.

„Bude to hektický rok. Chci se bavit a získávat zkušenosti do budoucna. Jsme odhodlanější než kdy dříve a naším cílem bude zisk titulu,“ říká rodák z Grasse, který už má z minulosti na kontě například titul šampiona německé ADAC F4 (2019) nebo titul vicemistra FIA F3 (2020).

Pokud by Pourchaire letos skutečně uspěl, pro jeho případný přestup do F1 v roce 2023 by se nabízela Alfa Romeo. Francouzský pilot totiž patří do jejího juniorského programu, který nese název Sauber Junior Team. Letos budou za stáj ve F1 závodit bývalý pilot Mercedesu Valtteri Bottas společně s čínským nováčkem Kuan-Jü Čouem. Zatímco Fin by měl za tým jezdit minimálně tři roky, kontrakt čínského pilota momentálně platí pouze na jeden rok. Za určitých okolností by tak mohlo pro sezonu 2023 dojít k jeho výměně, což by mohla být příležitost pro Pourchaireho.

Pourchaire ale nebude jediným, kdo se pokusí zúročit své zkušenosti z předchozích sezon F2. Již o třetí sezonu v šampionátu půjde například také pro juniory Red Bullu Jüriho Vipse a Jehana Daruvalu, dále pro Felipeho Drugoviche nebo Marcuse Armstronga. Tato čtveřice už při svém předchozím působení ve F2 dokázala vystoupat na nejvyšší stupeň.

Vips podobně jako Pourchaire vsadil na kontinuitu a stejně jako loni bude závodit za stáj Hitech. Daruvala se naopak rozhodl ke změně a po dvou letech strávených u Carlinu se vrací k Premě, u které působil už v roce 2019 ve FIA F3 a která ve F2 získala tři z dosavadních celkových pěti jezdeckých titulů. Drugovich se po sezoně bez vítězství v barvách UNI-Virtuosi vrací k MP Motorsportu, kde jsme ho mohli vídat už v roce 2020. Armstrong, který nedávno ztratil příslušnost k juniorskému programu Ferrari, se po sezonách u francouzských týmů ART Grand Prix a DAMS přesune k britskému Hitechu.

Ze „známých tváří“ je ale třeba počítat mimo jiné i s Liamem Lawsonem nebo Richardem Verschoorem. Pro oba šlo loni ve F2 o premiérovou sezonu a oběma se podařilo vyhrát jeden závod. Junior Red Bullu Lawson navíc současně s F2 závodil v DTM a odsud si odnesl titul vicemistra.

Letos oba jezdci změní působiště. Lawson se přesune z Hitechu ke Carlinu. Verschoor loni dosáhl svého prvního vítězství u týmu MP Motorsport. Jeho spolupráce se stájí ale skončila již dva podniky před koncem, neboť nizozemskému pilotovi došly finanční prostředky. Při posledním podniku v Abú Zabí se ovšem ukázal jako záskok za zraněného Enza Fittipaldiho u stáje Charouz Racing System a pro letošek se dohodl s Tridentem.

Šampion FIA F3 i slavná jména

Pro boj o nejvyšší příčky ale nemůžeme brát v úvahu pouze přední piloty F2 z uplynulých let. Do šampionátu totiž přichází rovněž nadějní talenti z nižších kategorií. Mezi nimi je mimo jiné i loňský šampion FIA F3 Dennis Hauger. Nor, který je dalším členem juniorského programu Red Bullu, bude stejně jako loni ve FIA F3 závodit za Premu, takže bude mít opět k dispozici špičkové zázemí. Zisk titulu hned v první sezoně po příchodu z F3 navíc není ve F2 ničím neobvyklým. Zatímco v roce 2017 se to povedlo Leclercovi, v roce 2018 Russellovi a loni Piastrimu.

Kromě Haugera loni závodili ve FIA F3 také Jack Doohan (2. místo celkově), Clément Novalak (3.), Frederik Vesti (4.) Logan Sargeant (7.), Oliver Caldwell (8.), Ajumu Iwasa (12.) nebo Enzo Fittipaldi (17.), které letos ve F2 rovněž uvidíme. Pro některé z nich navíc v Bahrajnu nepůjde o první závodní víkend na scéně tohoto seriálu.

Syn pětinásobného mistra světa v závodech silničních motocyklů Micka Doohana Jack se totiž loni ukázal již při posledních dvou podnicích u stáje MP Motorsport, ze kterých navíc vytěžil sedm bodů a upoutal pozornost zejména druhým časem při kvalifikaci v Abú Zabí. Jeho týmovým kolegou byl při obou víkendech Novalak. Zatímco Francouz pojede za MP Motorsport i letos, Doohan se přesune ke stáji UNI-Virtuosi.

Letošního pilota Carlinu Sargeanta, který se loni soustředil zejména na působení ve FIA F3 s českým týmem Charouz Racing System, jsme zase minulý rok mohli vidět při podniku v Džiddě u stáje HWA Racelab. Ve F2 jsme ale viděli i Caldwella s Fittipaldim. Britský pilot, který se loni ukázal mimo jiné i při závodě WEC v Bahrajnu se stájí ARC Bratislava, nastoupil za Campos a pojede za něj i letos. Fittipaldi se pak do F2 přesunul již v polovině sezony s Charouz Racing Systemem. I letos dostane vnuk dvojnásobného mistra světa F1 Emersona Fittipaldiho od české stáje šanci.

Z výše zmíněné sedmičky patří pět jezdců do juniorských programů F1. Doohan a Caldwell se od letoška stávají členy akademie Alpine. Frederik Vesti zase figuruje v juniorce Mercedesu, Logan Sargeant je chráněncem Williamsu (stejně jako pilot stáje DAMS Roy Nissany) a na Ajumu Iwasu dohlíží Red Bull.

U Doohana je zajímavostí, že pod křídla Alpine přešel z juniorky Red Bullu: „Posledních pár let jsem samozřejmě strávil s Red Bullem a byly to dobré roky, ale už po této krátké době, co s Alpine spolupracuji, bych řekl, že jejich program je zacílen na to, aby z vás udělal lepšího jezdce a více vás toho naučil, a to bez ohledu na F1. Máte možnost s nimi testovat, spolupracovat nebo mluvit s inženýry. Máte k dispozici všechny možné informace, které vás mohou posunout vpřed a nakonec z vás udělají lepšího jezdce, který je připraven na F1,“ vysvětluje Doohan důvody svého přesunu.

Z virtuálního světa až do F2

Dalším ze zajímavých jmen v letošní startovní listině bude Cem Bölükbaşı. Čtyřiadvacetiletý Turek pojede spolu s Enzem Fittipaldim za český Charouz Racing System. Rodák z Istanbulu se do šampionátu přesouvá rovnou ze seriálu Euroformule Open, kde loni skončil se dvěma výhrami na páté příčce. Kromě toho absolvoval rovněž celou sezonu GT4 European Series a vidět jsme ho mohli i v zimní asijské F3 nebo v jednom závodě European Le Mans Series. Letos v zimě se ukázal i při jednom podniku regionální asijské formule, která nahradila asijskou F3.

Kromě zmíněných šampionátů má Bölükbaşı zkušenosti i s Eurocupem formule Renault, ale také s virtuálním závoděním. Tomu se totiž věnoval poté, co ukončil kariéru v motokárách. Vidět jsme ho mohli mimo jiné i v oficiálním e-sportovém seriálu F1.

Úvodní foto: FIA Formula 2

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.