Český závodník Petr Kačírek dosáhl při úvodním podniku letošní sezony rallyeového šampionátu Blízkého východu v Ománu na druhé místo. Jezdce stáje Duck Racing zdolal pouze čtyřnásobný vítěz Rallye Dakar a současně sedmnáctinásobný rallyeový šampion Blízkého východu Násir al-Attíja. Pro zbytek sezony má Kačírek v plánu starty v ESET Cupu a možná i v domácích rallyeových soutěžích.
Během posledního lednového víkendu odstartovala nová sezona rallyeového mistrovství Blízkého východu. Úvodním podnikem byla soutěž v Ománu. Té se zúčastnilo dohromady třináct posádek a zastoupení v ní měla mimo jiné i Česká republika. S vozem Škoda Fabia R5 svého vlastního týmu Duck Racing totiž nastoupil Petr Kačírek. Do sedadla navigátora usedl Václav Kopáček mladší. Zatímco Kopáček startoval v Asii poprvé, pro Kačírka se o první výlet na tento kontinent za rallyeovým závoděním nejednalo. V minulosti totiž nastupoval v arabskoemirátském seriálu.
A Kačírkovo vystoupení v podniku skončilo stříbrným výsledkem. Jediným jezdcem, kterého nedokázal porazit, byl vítěz čtyř ročníku Rallye Dakar v kategorii automobilů včetně toho letošního a současně sedmnáctinásobný rallyeový mistr Blízkého východu Násir al-Attíja. Katařan, který závodil s vozem Volkswagen Polo GTI R5, nadělil Kačírkovi více než 15 minut. Spolu s českým jezdcem navíc vystoupili na stupně vítězů hned dva Al-Attíjové. Na třetí pozici totiž skončil vítězův bratranec Násir Chalífa al-Attíja s Fordem Fiesta R5.
"Odstup na Násira byl výrazný. Je rozjetý z Dakaru a také dobrý jezdec. Polo měl půjčené, takže s ním mohl jet na těch těžkých, kamenitých a rozbitých erzetách hlava nehlava. Já se k autu musím chovat trochu mírněji. Sportovní úroveň tohoto šampionátu se samozřejmě nedá srovnávat se soutěžemi v Česku, ale historie se neptá, jsem zkrátka prvním Čechem, který jel Ománskou rallye a druhé místo za Násirem vypadá strašně krásně. Jsme tedy naprosto spokojení. Bylo to krásná soutěž. Omán je nádherná země," shrnul Kačírek své dojmy z podniku.
Petr Kačírek podlehl v Ománu pouze Násirovi al-Attíjovi. Foto: Duck Racing
Rozbitý nárazník nebo i ráfek
Kačírkova cesta za druhým místem ovšem nebyla žádnou procházkou růžovou zahradou. Českého závodníka totiž během soutěže potkaly hned dva krizové momenty, u kterých nebylo daleko k tomu, aby jeho naděje na pódiové umístění vyhasly.
"Na tak těžké soutěži, kde jsou dvacetikilometrové erzety, se nevyvarujete kontaktu s kameny. Po jednom skoku jsme skočili do protisvahu a urazili jsme celý přední nárazník. Poškodili jsme si sice předek, ale zvládli jsme to dojet. Později jsme také vzali velký kámen a urazili si ráfek. Naštěstí to bylo kilometr před cílem erzety, takže jsme to dotáhli do cíle. Naštěstí jsme nic zásadního nepoškodili. Jenom jsme urazili ráfek. Kolo jsme vyměnili a dojeli do servisu. To byly dva momenty, které mohly všechno zhatit. Ale měli jsme štěstí a dopadlo to dobře," popisuje Kačírek problematické situace.
ESET Cup a možná i domácí soutěže jako další program
Kromě Ománské rallye jsou součástí letošního kalendáře blízkovýchodního šampionátu také podniky v Kataru, Kuvajtu, Jordánsku, Libanonu a na Kypru. V nich už ale Kačírka neuvidíme, přestože ho Násir al-Attíja zkoušel přemluvit.
"Celé ty čtyři dny mě ukecával, ať jedeme za čtrnáct dní do Kataru. Prý zaplatí úplně všechno, přepravu, letenky, hotel, dají nám benzín, jídlo, úplně všechno, abych nemusel platit vůbec nic. Chtěli, abych přijel a bylo na startu více aut. Musel jsem to odmítnout, protože musím zpět do Česka kvůli práci a navíc zrovna Katar je fakt rozbíjecí soutěž. Fabia se navíc musí v březnu vrátit zpět do Česka, aby mohla jet domácí šampionát. Rádi bychom ale nějaké závody jeli příští rok," vysvětluje Kačírek.
Není vyloučeno, že by i během českých soutěží mohl za určitých okolností usednout do Fabie sám Kačírek: "V Česku mám dvě želízka v ohni. V naší Fabii by měl jet Vojta Štajf kompletně sprinty. I když se teď vrhnul do historiků a chce tam získat titul, tak se mu stýská po soudobých autech a jsme domluvení, že pojede s Fabií všechny sprinty. Co se týče velkého mistráku, jednám s pár jezdci. Jedním je Honza Talaš, který shání peníze, druhým je Lumír Firla. Když nevyjde nic, budu muset do práce já."
Ani letos ale Kačírek neporuší tradici a znovu ho uvidíme na okruzích v šampionátu ESET Cup s vozem Audi R8 LMS Ultra GT3: "Samozřejmě se chystáme do ESET Cupu. Už to bude moje 31. sezona na okruzích, závodím od roku 1992. Bohužel jsem služebně nejstarší okruhový jezdec, je to strašné. S Audinou ale pokračujeme, musím to vydržet ještě tři roky. Můj syn, který letos vyhrál v motokárách třídu Easykart, teď pojede tři roky KZ. Hned jak dospěje a bude mu osmnáct, chystá se na okruhy i do rallye. Pak mu to celé předám a budu se o něj starat," nastínil okruhový matador budoucí plány.
Ani letos nebude Petr Kačírek chybět na okruzích. Foto: Duck Racing
Sezona ESET Cupu startuje v termínu 8.-10. dubna na Hungaroringu. Následovat budou podniky na Red Bull Ringu (4.-5. června), v Poznani (24.-26. června), v Grobniku (23.-24. července), na Slovakiaringu (20.-21. srpna) a v Brně (9.-11. září). Mistrovství ČR v rallye odstartuje 26.-28. března soutěží Rallye Valmez. Poté se uskuteční Rallye Šumava (7.-9. května), Rallye Hustopeče (18.-19. června), Rallye Bohemia (9.-11. července), Barum Rallye Zlín (27.-29. srpna), Rallye Pačejov (1.-3. října) a Rallye Český Krumlov (12.-14. listopadu).
Úvodní foto: Duck Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.