Jak hodnotí přestup Filipa Salače do třídy Moto2? Kdo si podle něj zaslouží místo u tovární Ducati? A může Aleix Espargaró ještě ohrozit Fabia Quartarara v boji o titul? Mimo jiné i o tom jsme si v exkluzivním rozhovoru povídali s bývalým jezdcem MotoGP Karlem Abrahamem.
Polovina letošní sezony MotoGP je za námi. I přes složitý začátek je v čele šampionátu se solidním náskokem 34 bodů Fabio Quartararo. Překvapuje vás výkonnostní vzestup Quartarara a Yamahy oproti začátku sezony?
Celkově jsem překvapen, jak se letošní sezona vyvíjí. Například takový Marc Márquez i nadále léčí své zranění. Už když upadl před dvěma lety, tak jsem říkal, že to vypadá špatně a že by to mohlo znamenat konec jeho dominance. Je vidět, že s tím pořád bojuje a nečekal jsem, že podstoupí tolik operací a že ho čeká tolik komplikací. To mě překvapuje. Každopádně minimálně pro tuto sezonu je podle mě ze hry venku.
Na začátku roku jsem nebyl schopen říct, kdo bude adeptem na titul mistra světa a hned od začátku mě to překvapovalo. Vůbec jsem nečekal, že Bastianini vyhraje první závod. Říkal jsem si, že to je náhoda, on ale potom ještě několikrát ukázal, že má na to, aby jezdil na špici...
Quartararo tak nějak mezi adepty na titul asi byl, protože se stal mistrem světa loni. Možná byl favoritem i Mir, ten to ale letos na titul rozjeté úplně nemá. Očekávalo se hodně od Martína, Millera, Bagnaiy a dalších, ti ale do boje o titul úplně nezasahují takovým způsobem, jakým by se čekalo.
Pokud by Quartararo vyhrál titul, nebylo by to pro mě velké překvapení. Jako jezdec na to má a hlavně mu pomáhají zkušenosti ze zpackané sezony 2020. Už tehdy mohl získat první titul, poté ale přiznal, že to psychicky neustál. V posledních sezonách je ale vidět, že se v tomto ohledu hodně zlepšil.
V úvodu sezony, kdy se Quartararovi a Yamaze příliš nedařilo, se mluvilo o tom, že by Francouz mohl zamířit jinam. Nakonec ale s Yamahou prodloužil smlouvu o dva roky. Je to podle vás správné rozhodnutí nebo by podle vás pro něj byla změna prostředí lepší?
Yamaha funguje velmi dobře. Určitě má nějaká svá úskalí, na kterých by bylo potřeba zapracovat (Yamahu letos trápí zejména slabý výkon motoru - pozn. red.), Quartararovi to tam ale sedí a jezdí dobře. Jít do jiného týmu je navíc v dnešní době takové ošemetné. Nevíme, jestli by mu nová motorka sedla nebo jak dlouho by si na ni zvykal. Takže chápu, že se mu nechce měnit tým.
I kdyby ale chtěl odejít, je otázkou, kam by šel. Do Hondy, která v tuto chvíli nefunguje? Do Suzuki? Asi těžko, když po sezoně končí. Nebo do Aprilie? To by byl v tuto chvíli blázen. Jediná možnost je Ducati. U ní ale víme, že i když má hodně motorek a všem se relativně daří, tak to bylo vždy tak, že jezdci buď sedla nebo ne. Někdy trvalo dost dlouho, než si na ni závodník zvykl.
Pokud bych byl na Quartararově místě a nikdo by mi nedal podstatně vyšší finanční nabídku než Yamaha, tak bych taky inklinoval k tomu, že zůstanu. Je to tovární tým, má tam dobrou pozici a je to v podstatě jeho domácí stáj. Naprosto rozumím jeho volbě.
Quartararovým nejbližším pronásledovatelem v šampionátu je momentálně Aleix Espargaró. To je jedno z velkých překvapení letošní sezony. V Argentině vyhrál svůj první závod a podává konzistentní výkony. Myslíte si ale, že může ve zbytku sezony nějakým seriózním způsobem ohrozit Quartarara v boji o titul?
Pořád nevěřím tomu, že by Espargaro mohl vyhrát titul mistra světa. Nevěřím tomu ani u Aprilie. Když se ale podívám na Espargarovy letošní výsledky, tak bych nerad řekl, že na to nemá. Nikdy se neřadil mezi mé oblíbené jezdce, ale jede naprosto famózně. Aprilia se hodně zlepšila asi i díky němu. Klobouk dolů.
Pořád to cítím tak, že to je na hraně a že mu to zkrátka tak nějak vychází. Vzhledem k tomu, že už v několika závodech bojoval na špici, už ale musíme říct, že to náhoda není a že je to kvalitní jezdec, který může jet vpředu a třeba i usilovat o titul mistra světa. Nevěřím tomu, že by letos titul vyhrál, ale určitě ho nelze vyřadit.
Je někdo, kdo vás v letošní sezoně MotoGP vyloženě zklamal?
Trochu více jsem očekával od Martína i od Millera. Čekal jsem, že Bagnaia a Miller budou patřit k absolutní špičce a pojedou o titul. Tak tomu ale úplně není. Bagnaia měl nějaké špatné závody a i od Millera jsem čekal lepší výsledky.
U Martína jsem si myslel, že v sezoně 2023 téměř jistě nahradí Millera v továrním týmu. V tuto chvíli ale jako favorita vidím spíše Bastianiniho. Letos ukázal neskutečné výsledky, navíc v novém týmu. Tým Gresini do loňska jezdil na motorkách Aprilia. Sice tam jsou lidé, kteří s Ducati už spolupracovali, je to ale pro ně nová značka. I přesto je ale Bastianini schopen jet takto dobře. Myslím si, že Ducati o něm určitě uvažuje. Jediný zádrhel vidím v tom, že je to Ital. Oni už ale v týmu mají Bagnaiu. Možná tedy budou chtit z politických důvodů jezdce jiné národnosti. Podle výsledků by si to ale zasloužil nejvíce Bastianini.
A co říkáte například na výkony Andrey Doviziosa, Remyho Gardnera nebo Raúla Fernándeze? Dovizioso je trojnásobným vicemistrem světa, po návratu se ale spíše trápí. Gardner s Fernándezem loni kralovali v Moto2, v MotoGP ale letos zatím bodují jen občas a vůbec nemají jistotu, že příští rok budou pokračovat...
Gardnera s Fernándezem bych nerad komentoval. Je to jejich první sezona a v té se musíte učit. Když jsem přešel do nové kategorie já, tak to najednou bylo tak, že všechny tratě pro mě byly v podstatě nové. I když jsem tam předtím už několik let závodil, tak například na stroji MotoGP, který funguje úplně jinak, to pro mě bylo úplně jiné. Ta motorka je rychlejší, jinak brzdí, je těžší. A takto to cítí i oni. Někdo se s motorku sžívá kratší dobu, někdo delší.
Nepovažuji za férové, když někdo přejde do MotoGP a dostane šanci jenom na jednu sezonu. Myslím si, že pokud to není úplný propadák, tak by měl mít jezdec garantovány alespoň dvě sezony, aby se mohl učit a ukázat. Tyto dva jezdce tedy dejme bokem. Samozřejmě, jsou jezdci, kteří přijdou a hned jedou výborně, ale Gardnerovi s Fernándezem bych dal určitě minimálně dvě sezony.
Dovizioso už je starší jezdec, i když velezkušený. Víme, že starší jezdci mají tendenci zpomalovat. Navíc jeden rok vynechal, což se na vás také podepíše. Ztratíte kontakt se všemi, rok nejezdíte na motorce a přerušení kariéry vás částečně posune zpět.
A teď k Moto2. Jak hodnotíte přestup Filipa Salače do této kategorie? Když jsme spolu mluvili loni, řekl jste, že byste počkal do poloviny sezony. A to je právě teď...
Nechci mluvit za Filipa, ale myslím si, že zůstává za vlastními očekáváními. Znovu ale zopakuji, co jsem říkal u Gardnera s Fernándezem. Má novou motorku, je v novém týmu a je to úplně jiné než v Moto3. Pořád se tedy učí. Podle mě by se klukům, kteří jedou první sezonu, mělo leccos odpustit a měl by se počítat až druhý rok.
Po půlroce už se ale něco hodnotit dá. Filip letos měl úspěšný Katar (čtvrté místo v kvalifikaci - pozn. red.) a na Sachsenringu měl i skvělý třetí trénink, kde zajel výborné kolo a vyhrál. V závodě se mu nedařilo, protože měl bolesti. To mu nemůžeme zazlívat. Někdo mi říkal, že takové potíže už měl několikrát a že to jsou jen výmluvy. To já bych ale nerad říkal, když jsem Filipa viděl po závodě, bylo znát, že mu nebylo dobře. Výsledek z tohoto závodu ale samozřejmě žádný nebyl a nedá se to tak moc hodnotit.
Počítají se body ze závodů a těch v tuto chvíli moc nemá. Nemyslím to nějak špatně vůči Filipovi, ale v tuto chvíli nemůžeme říct, že se jeho vstup do Moto2 dá hodnotit úplně kladně. Myslím si, že to pro něj zatím není úplně skvělá sezona. Věřím ale, že se to zlepší, bude fyzicky v pořádku a vyjede ještě spoustu bodů. Hlavně věřím, že se jeho výsledky ustálí. Není to o jednom dobrém tréninku, je potřeba každý víkend jezdit podobné výsledky.
Doufejme, že se zlepší, že bude zajíždět pěkné výsledky a bude spokojen se svým závoděním. Myslím si ale, že v tuto chvíli on sám spokojen není a určitě je zde prostor k tomu, aby se posunul dopředu.
O víkendu se jede v Assenu. Jaké předpovídáte rozložení sil ve startovním poli? Kterým motorkám by podle vás tato trať mohla svědčit a kterým naopak ne?
Na Sachsenringu jsem dělal rozhovor s Davidem Tardozzim (manažer Ducati - pozn. red.). On říkal, že Sachsenring bude hodně dobrý pro Yamahu a pro Aprilii a pro Ducati naopak ne. V trénincích a v kvalifikacích ale na tom byla Ducati skvěle. To samé říkal o Assenu. Pokud bychom tedy měli dát na člověka, který se v tomto světě pohybuje několik let, tak bychom mohli předpokládat, že se bude dařit Yamaze s Aprilií a Ducati naopak moc ne.
S Ducati jsem ale v Assenu jezdil i já a jelo se mi tam moc dobře. Záleží tedy určitě i na jezdci. Podle mě má Ducati potenciál, aby vyhrála titul mistra světa, i když třeba ne letos. Quartararo je ale teď nabuzený, takže by Yamaha mohla podat dobrý výsledek.
Foto: Karel Abraham via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.