Na problémech se startováním ještě musíme zapracovat, říká Hanika. V MotoGP favorizuje Bastianiniho

Karel Hanika v exkluzivním rozhovoru přiznává, že jeho tým YART Yamaha ještě čeká hodně práce, aby vyřešil své potíže se startováním. Řeč přišla rovněž na MotoGP. Zde brněnský jezdec věří v boji o titul svému někdejšímu soupeři Eneovi Bastianinimu.

O víkendu jste poprvé ve svém životě vystoupal na stupně vítězů v závodě 24 hodin Le Mans. Spolu s Niccolem Canepou a Marvinem Fritzem jste obsadili druhé místo. Jaké jsou vaše dojmy?

Myslím si, že musíme být spokojeni. Máme za sebou dvě těžké sezony a loni se nám nepodařilo dojet žádnou čtyřiadvacetihodinovku. Jsme určitě spokojeni, že jsme dojeli. Dokázali jsme, že jsme zapracovali a minimálně z pohledu výdrže na tom byla motorka lépe. Samozřejmě jsme si ale vědomi toho, že máme nějaké nedostatky.

Každý se mě ptá, co se děje se startováním. Na tom ještě budeme intenzivně pracovat. Už před Le Mans jsme udělali v tomto ohledu nějaké změny, bohužel se to ale zatím neosvědčilo. Uvědomujeme si, že je to jeden z důvodů, proč jsme nemohli bojovat o vítězství. Koukáme se na to ale pozitivně. Ztrácíme jenom osm bodů na první místo v šampionátu. Navíc to bylo moje první pódium ve čtyřiadvacetihodinovce, takže jsem spokojený.

Jak už jste řekl, loni jste čtyřiadvacetihodinové závody v Le Mans a Le Castellet nedokončili. Pokaždé byla na vině závada na motoru. Věříte tedy, že tento problém už je vyřešen?

To takto nejde říct, je třeba to brát závod od závodu. Technika je během závodů nesmírně namáhána a každý závod může být jiný. Udělali jsme ale nějaké změny a teď to vydrželo. Musím ale říct, že zatímco do páté nebo šesté hodiny ranní jsme si jeli své tempo a soustředili se jen sami na sebe, ve zbytku závodu jsme se snažili co nejvíce šetřit motorku. Mechanici ale přes zimu zapracovali. Motor je trochu upravený. Podle mě se to osvědčilo. Jsme spokojení a doufáme, že se budeme držet na stejné vlně.

Jste šampionem Red Bull Rookies Cupu, vyhrál jste nějaké vytrvalostní závody a také jste závodil v MS ve třídách Moto3 a Moto2. Kam byste tedy na pomyslném žebříčku vašich úspěchů zařadil druhé místo v závodě 24 hodin Le Mans?

Já bych to zařadil plus mínus na nějaké třetí místo. Nevím přesně, ale určitě hodně vysoko. Je to nejznámější vytrvalostní závod na světě, který má tradici. Moc si toho vážím. Vítězství samozřejmě bylo hodně blízko. Chybělo nám méně než jedno kolo, což je ve vytrvalosti hodně málo, ale řadím to hodně vysoko.

A co by v tomto žebříčku bylo nad Le Mans?

Asi vítězství v Red Bull Rookies Cupu a titul mistra Evropy Moto3. Ano, byli jsme i vicemistry ve vytrvalosti, ale těchto dvou výsledků si vážím asi nejvíce.

Když jsme spolu mluvili v březnu, uvedl jste, že byste měl znovu zájem startovat na divokou kartu při podniku MS superbiků v Mostě. Máte tedy nyní už nějakou jasnější představu o tom, jak to letos s vámi a s MS superbiků bude?

Spíš je to pořád ve stejné fázi. Pracuje se na tom, ale žádný konkrétní plán ještě není. Vize ale zůstává stejná.

V MS superbiků letos působí jako stálý jezdec váš krajan Oliver König. Jak se vám líbil jeho výkon při úvodním podniku na MotorLandu Aragón?

Má to těžké. Jezdí s nejrychlejšími jezdci na světě, takže nic jednoduchého. Navíc přestupoval o dvě kategorie výše. Určitě si myslím, že mu superbike bude sedět více, ale to nebude hned, potřebuje čas. Pár závodů podle mě ještě potrvá, než se mu bude dařit více. V Aragonii dojel všechny závody, což si myslím, že je základ. Zkusil si, jaké to je. Ještě se musí dát zdravotně dohromady, ale fandím mu a doufám, že se mu bude dařit.

Pojďme teď k MotoGP. V čele průběžného pořadí se nachází Enea Bastianini. Ten jako jediný vyhrál letos dva závody. Vy jste s ním v minulosti závodil v Red Bull Rookies Cupu a také v Moto3. Co na jeho letošní výkony říkáte? Překvapily vás?

Upřímně, po loňské sezoně, kdy jezdil na nejstarší Ducati v poli a přesto dosahoval dobrých výsledků, jsem ho řadil hodně vysoko. Asi ne úplně takto, ale myslel jsem si, že by mohl být třeba druhou nejrychlejší Ducati. V tom, jak dokáže jet plynule, rychle a zároveň šetřit pneumatiky, je neuvěřitelný. Pro mě je jasným adeptem na titul i na sedačku u továrního týmu Ducati pro příští rok.

O tom, kdo bude příští rok u továrního týmu Ducati parťákem Francesca Bagnaiy, se hodně mluví. Myslíte si tedy, že Bastianini by byl lepší volba než současný kolega Bagnaiy Jack Miller?

Jackovi poslední závod také docela vyšel (skončil třetí – pozn. red.). V továrním týmu už je ale druhou sezonu a některé jeho výsledky jsou možná trochu za očekáváním. Samozřejmě to není jednoduché, když jste v továrním týmu, protože je na vás vyvíjen větší tlak. Podle mě je ale Enea do budoucna lepší volbou než Jack. To je ale samozřejmě jen můj osobní názor.

Kdo je tedy váš největší favorit na zisk letošního titulu v MotoGP? Je to již zmíněný Bastianini nebo někdo jiný?

Je to opravdu Bastianini. Je sice vidět, že jsou okruhy, na kterých se mu tolik nedaří, myslím si ale, že při evropských závodech bude hodně vpředu. Sezona je samozřejmě ještě hodně dlouhá, ale pokud bude pořád v takovéto formě, tak si myslím, že to bude on. Samozřejmě přijdou tratě, kde bude lepší třeba Yamaha. Těm bych to přál asi nejvíce, jelikož jsem jejich jezdec. V tuto chvíli je pro mě ale největším favoritem Bastianini. Na to, že nemá nejnovější motorku, tak podává opravdu neskutečné výkony.

Úvodní foto: YART

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.