Jáchyma Galáše čeká o víkendu třetí letošní podnik seriálu TCR Europe. Jeho dějištěm bude legendární belgický okruh Spa-Francorchamps. Český závodník se obává, že by mu mohla víkend zkomplikovat nižší maximální rychlost jeho vozu Hyundai Elantra. Současně ale chválí rozhodnutí navézt do některých únikových zón štěrk.
Jáchym Galáš má před sebou třetí závodní víkend letošní sezony. TCR Europe totiž míří na legendární belgickou trať Spa-Francorchamps. Zde se Galáš pokusí navázat na své výkony z úvodních čtyř závodů, které se konaly v portugalském Algarve a ve francouzském Le Castellet. Ve všech ze čtveřice jízd dokázal bodovat a celkově se nachází se 47 body na 13. místě. Za zády má mimo jiné i zkušenějšího týmového kolegu Maťa Homolu. Slovákovi zhatil dva závody defekt pneumatiky a v jednom doplatil na kolizi se soupeřem.
Na návrat do Spa-Francorchamps, kde si zazávodil už loni s modelem Hyundai i30, se Galáš těší: "Spa-Francorchamps obecně patří mezi mé oblíbené tratě, možná mezi jednu z mých nejoblíbenějších. Jezdí se tu F1, je tam zatáčka Eau Rouge...už jen projet tuto zatáčku naplno je velký zážitek," říká člen juniorského programu Hyundai.
Před návratem do Belgie ovšem nemá Galáš jenom radost, ale také obavy. Hyundai Elantra je sice oproti svému předchůdci i30 krokem dopředu, stále však nepatří k autům s nejvyšší maximální rychlostí. A to by podle českého závodníka mohlo být ve Spa komplikací.
"Ti, co mají vyšší maximální rychlost, tak budou v kvalifikaci v podstatě zadarmo získávat. Určitě bude tedy důležité získat výhodu větrného pytle, zejména v kvalifikaci. I kdyby mi to dalo jen 1 km/h, tak pořád se to na té dlouhé rovině vyplatí. Rovinka za Eau Rouge a Raidillonem ale není jediná dlouhá rovinka. Podobné je to i v úseku od Stavelotu až k šikaně Bus Stop. Tam se také jede po celou dobu naplno, takže i tam je maximálka hodně důležitá. Bude tedy potřeba načasovat si větrný pytel, nebýt moc blízko k vozu přede mnou a zároveň ani moc daleko, abych nejel ten stejný čas jako on. Když jedete za někým, tak jedete vždy hůře, i když třeba jen o setinu," vysvětluje.
Oproti loňskému roku prošel okruh Spa-Francorchamps řadou změn, zejména kvůli návratu vytrvalostního MS v závodech silničních motocyklů. Mimo jiné byly rozšířeny únikové zóny v několika zatáčkách. Navezen do nich byl i štěrk. Na tuto změnu si budou muset jezdci zvyknout zejména v úvodní zatáčce. Tam jsme v minulosti mohli vidět řadu výjezdů mimo trať. Nyní už by je ale něco takového vyšlo podstatně dráž.
Galášovi se ale tato změna zamlouvá: "Když tam je asfalt, tak jezdci mají tendenci vyjíždět za traťové limity a na dráze zůstává jen minimum jejich vozu. Štěrkové zóny jsou podle mě dobré. Je to řešení problému s traťovými limity," říká.
Loni se Galášovi ve Spa-Francorchamps bodovat nepodařilo. Zatímco první závod víkendu pro něj skončil už během úvodního kola po hromadném incidentu, v tom druhém obsadil 16. příčku.
Foto: TCR Europe
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.