Staněk chce v roce 2023 do F2, s Tridentem si padl do noty

Roman Staněk doufá, že se mu v letošní sezoně FIA F3 podaří v barvách Tridentu vybojovat sedačku pro nadcházející ročník F2. Atmosféru ve svém novém působišti si prozatím pochvaluje. To a mnoho dalšího prozradil v našem exkluzivním rozhovoru.

Nedávno jste získal angažmá u týmu Trident. Jak se na sezonu s ním těšíte?

Dost se těším. Byl jsem strašně rád. Dali mi šanci ukázat, co ve mně je. Jsou jedním z nejlepších týmů ve FIA F3. Teď už je to jenom na mně. Kluci v týmu mi hodně sedli. Mám Italy rád. Nemůžu se dočkat prvního závodu.

S jakými ambicemi do sezony jdete? Máte skromnější cíle nebo si věříte i na zisk titulu, když teď pojedete za úřadující šampiony mezi stájemi?

Já i mí týmoví kolegové (Zane Maloney a Jonny Edgar – pozn. red.) bychom chtěli ubránit titul mezi týmy. Samozřejmě, že každý chce ve FIA F3 vyhrát titul, ale mým cílem spíše je, abych si po každém závodě řekl, že jsem do toho dal sto procent a neměl žádné výčitky, že jsem něco udělal špatně nebo že jsem něco mohl udělat jinak. Věřím, že když všechno klapne a když do toho dám sto procent já a také tým, tak můžeme jezdit hodně vepředu.

S Tridentem jste nastoupil již loni v listopadu při posezonních testech ve Valencii. Měl jste i nějaké alternativy pro případ, že byste sedačku u této stáje nezískal a byl jste například v kontaktu i s jinými týmy?

Ne. Byl jsem v kontaktu jenom s Tridentem. Kdyby to neklaplo tam, tak vůbec nevím, jak by to vypadalo. Ale myslím si, že jsem na testech ukázal, že mám rychlost a že by to mohlo fungovat. Takže jsme si řekli, že by to mohlo klapnout a pak už jsme nic neřešili.

Máte pocit, že jsou u Tridentu jakožto úřadující šampioni mezi týmy například v něčem na lepší úrovni než vaše předchozí dvě působiště ve FIA F3 Charouz Racing System a Hitech?

To bych ani neřekl. Mechanici jsou dobří všude. Tady jde spíše o vedení týmu. U šéfa Tridentu Giacoma Ricciho je vidět, že on ty mechaniky a inženýry motivuje, aby do toho dávali 110 %. Když dostanete zaplaceno, můžete si odpracovat, co je třeba nebo do toho dát ještě něco navíc. A Giacomo Ricci je právě motivuje k tomu, aby do toho dávali ještě více, než za co jsou placeni.

V loňském roce se ve FIA F3 poprvé konaly tři závody za víkend. Letos se ale šampionát vrací k formátu dvou závodů. Máte z této změny radost nebo byste raději pokračoval se třemi závody za víkend?

Tři závody byly určitě dobré pro nováčky a kluky, kteří toho potřebují najezdit více. Mně osobně ale sedí více dva závody, protože víte, že v sobotu i v neděli bude jeden závod, takže se dokážete na každý z nich připravit a nemusíte řešit nic jiného. Loni se jel trénink, kvalifikace a poté dva závody v sobotu, takže to bylo takové narychlo. Mezi závody je důležité vypnout, zregenerovat a pak se soustředit hned na ten další.

Na startu prvního sprintu se loni otáčela nejlepší dvanáctka z kvalifikace a na startu druhého prvních dvanáct z úvodního sprintu. Nejlepší dvanáctka z kvalifikace se bude otáčet i letos na startu sobotního sprintu. Obrácený startovní rošt je v motorsportu diskutabilní téma, některým se líbí, jiným zase ne a považují ho za neférový. Co si o něm myslíte vy?

Když skončíte v kvalifikaci dvanáctý, tak do sprintu startujete první, ale i když vyhrajete, získáte méně bodů než v hlavním závodě. Je to dobré pro jezdce, kterým se kvalifikace úplně nepovede. Když v ní skončím třeba desátý, tak do sprintu budu startovat třetí a do hlavního závodu jako desátý, takže mám pořád šanci. Myslím si, že je to dobré a nic proti tomu nemám. Pro toho, kdo vyhraje kvalifikaci a startuje ve sprintu dvanáctý, je to zase možnost si více zazávodit, protože bude asi o něco rychlejší. Jeho kvality se pak můžou ukázat nejen v zajížděných časech, ale i díky předjížděcím manévrům.

Letošní sezona bude ve FIA F3 vaší třetí. To pro účastníky tohoto šampionátu často znamená zároveň poslední sezonu. Očekáváte tedy, že i pro vás bude letošní sezona poslední ve FIA F3, i když byste nezískal sedačku ve F2? Nebo si dovedete představit i čtvrtý rok v této sérii?

Asi už ne. Vše jsme směřovali k tomu, aby letos bylo vše tak, jak má, abych byl připraven a měl kolem sebe dobrý tým, manažera, trenéra a tak dále. Takže doufám, že to bude má poslední sezona ve FIA F3. Nikdo nikdy samozřejmě neví, co bude, ale čtvrtou sezonu ve FIA F3 momentálně vůbec neplánuji. Pokud se tato sezona podaří, v což doufám, tak bychom potom mohli směřovat do F2.

Fakticky to sice budou tři sezony, ale já bych spíše řekl dvě sezony a půl. V první sezoně, kterou jsem jel s Charouzem, jsem totiž skočil rovnou do prvního závodu a vůbec jsem netušil co a jak. Takže to pro mě bylo těžké. Navíc jsem neznal tratě, nikdy jsem nebyl v Silverstone nebo ve Spa. Navíc ta sezona byla zkrácená. Ale to nevadí. Bylo to tak, jak to bylo a doufám, že až budeme na konci roku spolu mluvit, tak už nebudeme řešit F3, ale F2.

Letošní sezona FIA F3 začíná v Bahrajnu. Tam jste nikdy předtím nejel. Tak jak se na tento podnik těšíte a jak se vám tento okruh líbí na simulátoru?

Neměl jsem ho rád asi prvních padesát kol, protože jsem se v každém roztočil (směje se). Ten okruh je ale hezký a jsou tam dobré podmínky. Pravděpodobně nebude pršet. Navíc tam ještě předtím budeme tři dny testovat, takže si myslím, že mám dost času na to, abych se tuto trať naučil. Myslím, že i ty tři dny budou stačit. Obavy z toho, že bych přijel na závod a neuměl trať, tím pádem nemám.

Hned po Bahrajnu bude následovat italská Imola. I tam sice FIA F3 pojede poprvé, vy už jste tam ale závodil, a to s úspěchem. Vyhrál jste zde totiž závod italské F4 a později také závod Euroformule Open. Považujete tedy tuto trať za svou oblíbenou?

Ano, tento okruh se mi hodně líbí. Říkám tomu freestylový okruh. Zdi jsou všude blízko, jedete na hraně a i na suchu stačí jedna malá chyba a můžete skončit ve zdi. S tímto autem jsem tam sice ještě nejel, ale myslím, že to bude krásné. Zvuk tohoto auta a trať k sobě ladí a myslím, že to budou skvělé závody.

Je tedy Imola okruh, na který se z letošního kalendáře těšíte nejvíc a věříte, že je to největší příležitost na dobrý výsledek? Nebo máte ještě nějaký oblíbenější okruh?

Popravdě se mi líbí všechny tratě. K některým ale mám blíže, což jsou třeba Imola, Red Bull Ring nebo Barcelona. Přijde mi, že tyto okruhy mi sedí více. Není to ale tak, že si říkám tato trať se mi líbí, tady pojedu lépe nebo ta se mi nelíbí, tady pojedu hůře. Na každou trať se připravuji stejně. Myslím si, že to tak má každý.

Úvodní foto: Hitech Grand Prix

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.