Staněk dostane ve FIA F3 šanci od úřadujících šampionů, první dva jezdce už potvrdil i Charouz

Romana Staňka budeme i letos vídat ve FIA F3. Rodák z Valašského Meziříčí se dohodl se stájí Trident, která loni vyhrála týmové hodnocení. Dva jezdce už pro nadcházející ročník potvrdil i tým Charouz Racing System, a to Lászla Tótha a Francesca Pizziho.

Roman Staněk za sebou má dvě sezony ve FIA F3. Tu první odjel v roce 2020 s českým týmem Charouz Racing System. Na konto si tehdy připsal tři body za osmé místo při druhém závodě víkendu v Monze a jakožto nejlepší z pilotů stáje Antonína Charouze obsadil v šampionátu 21. příčku. Pro rok 2021 se přesunul k britskému Hitechu. Spolupráce s touto stájí mu přinesla mimo jiné i první dvě pódiová umístění v šampionátu, když při druhém závodě na Hungaroringu a v první jízdě ve Spa-Francorchamps skončil třetí. V celkovém pořadí šampionátu se umístil s 29 body jako šestnáctý.

A ani v roce 2022 Staněk ze startovní listiny FIA F3 nezmizí. Rodák z Valašského Meziříčí se totiž dohodl na angažmá u týmu Trident. Italská stáj se v loňském ročníku stala šampionem mezi týmy poté, co rozdílem čtyř bodů zdolala Premu, která kralovala v předchozích dvou sezonách. K tomuto úspěchu stáj dovedla trojice Jack Doohan, Clément Novalak a David Schumacher.

Staňkův přestup k Tridentu není zas tak šokující zprávou. S týmem se totiž zúčastnil již listopadových posezonních testů ve Valencii. Zde o sobě dal vědět zejména během druhého testovacího dne, kdy zajel třetí čas. Později navíc Staněk dostal příležitost otestovat i starší monopost stáje ještě z dob seriálu GP3.

"Jsem hrdý na to, že se stanu součástí stáje Trident Motorsport, protože patří ke špičce FIA F3. Doufám, že přinesu zkušenosti s rychlostí a pomůžu týmu obhájit loňský titul. Během svých prvních dvou sezon ve FIA F3 jsem neustále rostl a věřím, že já i Trident máme všechno, co je potřeba k tomu, abychom byli konkurenceschopní," říká sedmnáctiletý Čech.

Manažer týmu Giacomo Ricci přivítal Staňka těmito slovy: "Jsme pyšní na to, že můžeme v týmu přivítat závodníka s tak výjimečnými kvalitami, jako je Roman Staněk. I když je mu teprve sedmnáct, čeká ho v této kategorii už třetí rok. Přináší s sebou zkušenosti a rychlost. To týmu pomůže v tom, aby pokračoval ve vítězné tradici. Na náš technický tým Roman zapůsobil při posezonním testování. Vždy byl mezi nejrychlejšími jezdci na dráze," říká Ricci, kterého jsme v minulosti rovněž mohli vídat na závodní dráze, a to například v seriálu GP2 (předchůdce dnešní F2).

Staňkovými týmovými kolegy budou u Tridentu Jonny Edgar a Zane Maloney. Pro Edgara, který je součástí juniorského programu Red Bullu, půjde ve FIA F3 o druhou sezonu. Svůj premiérový rok v šampionátu zažil celkový vítěz německé F4 z roku 2020 loni s Carlinem. Na Maloneyho čeká nováčkovská sezona letos. K seriálu se připojuje po zisku celkového čtvrtého místa v loňském ročníku evropské regionální formule. Stejně jako Edgar má i on na kontě titul z F4, a to z britského šampionátu (2019). Staněk tak letos bude nejzkušenějším pilotem Tridentu.

Charouz má už jen jednu volnou sedačku

O české zastoupení se letos bude ve FIA F3 kromě Staňka opět starat i tým Charouz Racing System. A i on už tento týden zaplnil dvě místa ve své sestavě. Angažoval totiž Lászla Tótha spolu s Francescem Pizzim. Tóth ve FIA F3 závodil už loni v barvách Camposu, žádné body ale získat nedokázal. Pro Pizziho půjde letos o premiérový rok v šampionátu. Přichází z regionální evropské formule. Mezi jeho největší dosavadní kariérní úspěchy patří titul v arabskoemirátské F4 (2020) a druhé místo v italské sérii této kategorie ze stejné sezony.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

O tom, kdo v letošní sezoně FIA F3 usedne do třetího monopostu Charouz Racing Systemu, zatím rozhodnuto není. Kromě Tótha dala šanci stáj při posezonních testech také Oliveru Rasmussenovi, Lorenzu Colombovi, Filipu Ugranovi, které jsme mohli ve FIA F3 vídat již loni, a rovněž Nicolovi Marinangelimu s Nazimem Azmanem.

U Rasmussena s Colombem se ale jeví nepravděpodobně, že by ve FIA F3 pokračovali. Oba totiž odjedou kompletní sezonu vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC, které bude termínově kolidovat s FIA F3 hned třikrát. Rasmussena navíc čekají i čtyři závody amerického seriálu IMSA včetně dvacetičtyřhodinovky v Daytoně. Ugranovy plány pro letošní rok zatím známé nejsou. Při valencijských testech ale usedl kromě vozu Charouz Racing Systemu také do vozu týmu Jenzer i do monopostu stáje Van Amersfoort. Za více týmů nastoupil i Rasmussen, který testoval také pro ART Grand Prix.

Ani Marinangeli s Azmanem ještě nevědí, kde budou závodit. Marinangeliho hlavním programem bylo loni účinkování v evropské regionální formuli, kde závodil za tým Arden. Nezískal ale ani jeden bod. Během zimy ho můžeme vídat v asijském regionálním šampionátu s týmem Evans GP. Malajsijec Azman loni závodil v Euroformuli Open. V šampionátu, kde letos uvidíme Čecha Vladimíra Netušila, skončil s jedním vítězstvím čtvrtý.

Z šestice, která se v barvách Charouz Racing Systemu objevila během loňské sezony, nelze vyřadit ze hry o sedačku ani Venezuelana s českými kořeny reprezentujícího Portugalsko Zdeňka Chovance a Ayrtona Simmonse. Ani u nich totiž ještě není jasné, co je v této sezoně čeká.

Nedá se očekávat, že by za tým letos znovu závodil Reshad de Gerus. Jeho spolupráce s Charouz Racing Systemem loni skončila po čtyřech podnicích. Velmi nepravděpodobně se jeví i navrat Enza Fittipaldiho, který byl týmem během loňského roku povýšen do F2 a nelze vyloučit, že v tomto šampionátu zůstane s českou stájí i letos. U Logana Sargeanta a Huntera Yeanyho už je dokonce jisté, že letos nebudou ve FIA F3 s Charouzem pokračovat. Sargeant, který letos pro tým vybojoval první triumf v šampionátu a celkově obsadil sedmou příčku, totiž pojede F2 za Carlin. Kromě toho se stal juniorem Williamsu. Yeany se zase ve FIA F3 přesune ke Camposu.

Úvodní foto: FIA F3

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.