Tomeček chce zůstat věrný tradici a po Rallye Dakar by rád jel i do skutečného Dakaru

Tomáš Tomeček se dakarskému závodění věnuje od roku 1995. Letos si naplánoval, že během jednoho roku pojede na Dakar i do Dakaru.

V lednu úspěšně zvládl první štaci, Dakar Rally v Saúdské Arábii. Pokračovat by měl v březnu na Africa Eco Race. Tedy závod, který startuje v Evropě a končí u Růžového jezera v senegalském Dakaru. Tedy vede ve stopách a v duchu původních afrických Dakarů, jak je vymyslel a pořádal Thierry Sabine.

Plány částečně nabourala pandemie koronaviru. Marocké úřady, kterév lednu ohlásily, že nejsou schopnyv březnu garantovat pořadatelům Africa Eco Race vstup do země. Závod byl tedy přesunut na 15. – 30. října.

Tomeček tak aspoň získal více času na přípravu své závodní Tatry, která se zatím s ostatní dakarskou technikou po moři vrací ze Saúdské Arábie.

Na Rallye Dakar český jezdec startoval podruhé za sebou pod vlajkou velké stáje South Racing, v poslední době vůbec největšího týmu na Dakaru. Posláním jeho posádky bylo jako rychlá asistence pomáhat skupině malých bugin Can-Am.

Letos jich bylo 22 a situaci zkomplikoval fakt, že už před polovinou soutěže kvůli poruše odstoupil jeden ze dvou Tomečkových kolegů s šestikolovým asistenčním kamionem MAN.

"Vyřešilo se to jednoduše. Prostě nám naložili víc náhradních dílů pro Can-Amy," lakonicky popsal situaci Leopold Paďour, který zaujal pozici Tomečkova navigátora. V kabině je doplnil italský mechanik South Racingu Niccolo Funaioli. Onoho nezbytného materiálu bylo okolo jedné tuny.

"Letos jsme měli hodně oprav, o dost více než loni. Klidně i čtyři, pět za etapu. Zase jsme se o něco víc seznámili s těmi křehkými buginkami. Nejčastěji jsme měnili zavěšení kol,“ popsal Tomeček práci své posádky. "Pomáhali jsme i dalším účastníkům, nejen našim klientům. Stavěli jsme na kola auto a také jeden z kamionů De Groota. Do bivaku jsme většinou dojížděli za hluboké tmy, často i s nějakým Can-Amem na laně."

V noci v dunách se uplatnila nově pořízená výkonná světla. I díky nim mohl Tomeček držet rozumné tempo, dalším plusem byl pouhý jediný defekt za celý závod.

Přesto se na trati jeden větší problém vyskytl. V nejtěžší a nejhezčí 11. etapě zůstala Tatra viset na vrcholku jedné z dun.

"Seděli jsme tam až po rouru," vzpomínal Tomeček. "Pár minut jsme kopali, a pak přijela šestikolka Juvantenyho. Ukazovali, ať jim podáme lano. Nejdřív nám ani nedošlo, že nám mohou a chtějí pomoci. Za chvilku nás vytáhli a pokračovali jsme dál."

V cíli závodu se v týmu South Racing slavil triumf v obou kategoriích, kde buggy Can-am startovaly. Spokojenost panovala i s prací posádek asistenčních vozů.

"Byl to pro nás dobrý trénink na Afriku, ale jsem rád, že to končí," přiznal Tomeček. "V Africe takové pocity nemívám, tam jsem smutný, že už je konec. Tady je to hrozně dlouhé, přejezdy po asfaltech jsou téměř nekonečné. Jsem unavený, ale už se těším na pokračování letošní mise, do Afriky.“

Odměnou posádce a potvrzením odolnosti Tatry 815 postavené v roce 2004 bylo 24. místo mezi kamiony. Neoficiálně také obhájené vítězství mezi rychlými asistencemi, i když pořadatel tentokrát tuto kategorii nevypsal.

Odklad Africa Eco Race na dalších plánech nic kromě termínu nemění. Tým Promet Czechoslovak Group Tom Racing do Afriky vypraví závodní a asistenční kamion a také vozy v úpravě pouštních odtahovek balai, jež budou sloužit pořadateli závodu. Ve všech případech se jedná o plně mechanické Tatry 815 s původními, vzduchem chlazenými tatrováckými motory. Druhé dakarské dobrodružství roku 2022 započne technickými a administrativními přejímkami v pátek 14. října na Azurovém pobřeží ve francouzském městě Menton.

Foto: Promet Czechoslovak Group Tom Racing

Fotogalerie

Autor

Radek Vičík

Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.