Víkendový přehled: Mercedes dobyl dvanáctihodinovku v Abú Zabí, Fuoco a spol. rozdrtili konkurenci v Asian Le Mans Series

Posádka Mercedesu ve složení Michail Aljošin, Adam Christodoulou a Denis Remenjako vybojovala vítězství při dvanáctihodinovce Perského zálivu v Abú Zabí. Sezonu Asian Le Mans Series zahájili dvěma triumfy Antonio Fuoco, Charles Milesi a Roberto Lacorte. To vše nabídl druhý prosincový víkend ve světě motorsportu.

Sobota 13. prosince

Asian Le Mans Series (Sepang)

První závod

Nový ročník Asian Le Mans Series odstartoval závodem plným dramatických okamžiků, výjezdů zpomalovacího vozu, ale přinesl také lehkou dešťovou přeháňku a napínavý závěr ve všech kategoriích. Z vítězství se radovali Roberto Lacorte, Charles Milesi a Antonio Fuoco ze stáje Cetilar Racing.

Vítězná posádka překonala cestou na nejvyšší stupeň i pětisekundovou penalizaci, kterou dostala za prohřešek během plné žluté fáze. Tuto penalizaci si Antonio Fuoco odpykal při poslední zastávce. Ředitelství závodu ale tuto skutečnost původně nezaznamenalo a tak nejprve vyhlásilo jako vítěze Toma Dillmanna, Enza Trulliho a Michaela Jensena. Omyl byl ale napraven a trio ze stáje Algarve Pro Racing se muselo spokojit se druhou pozicí. Stupně vítězů doplnili George Kurtz, Malthe Jakobsen a Louis Delétraz. Ti závodí za tým Crowdstrike Racing by APR.

Vítězové kvalifikace Giorgio Roda, Grégoire Saucy a Mikkel Jensen dokončili závod na páté pozici. Za největší poražené lze ale v rámci kategorie LMP2 považovat Inter Europol Competition. Georgios Kolovos se sice po prvním restartu dostal před Rodu a vedl závod, tým ale poté udělal chybu, když svou posádku ponechal příliš dlouho na mokrých pneumatikách, ačkoli trať osychala. Později se navíc po vlastní chybě roztočil Nolan Siegel a po zásahu od soupeře byl roztočen Nick Cassidy. Nakonec trojice skončila až jako třináctá.

Inter Europol Competition si ovšem spravil chuť ve třídě LMP3. Tu ovládli Alex Bukancov, Čung Ting Čou a Henry Cubides. Poslední jmenovaný musel v závěru odolávat velkému tlaku ze strany Calluma Voisina. Jezdec stáje High Class Racing předvedl vydařený závěrečný úsek a nebýt krátké plné žluté fáze, kdo ví, co by mohlo být. Takto ztratil na Cubidese 218 tisícin. Posádku tvořil s Timem Whalem a Philipem Lindbergem.

Mezi gétéčky byla situace ještě dramatičtější. Napínavý souboj mezi Fabianem Schillerem a Loekem Hartogem se totiž rozhodl až u "zeleného stolu". Schiller, který se v úvodu závěrečného kola dostal do čela, byl široký v poslední zatáčce a Hartog se svým Porsche toho využil. Tím původně zajistil výhru sobě, ale také svým partákům z týmu Manthey Antaresi Auovi a Klausi Bachlerovi. Schiller, Anthony Bartone a Šigekazu Wakisaka byli zprvu klasifikováni jako druzí.  Po skončení závodu se ale vítěz třídy GT změnil. Loek Hartog byl penalizován ztrátou jednoho místa za kontakt s Fabianem Schillerem v poslední zatáčce. To ho spolu s Antaresem Auem a Klausem Bachlerem odsunulo na druhé místo. Vítězství slavili nakonec Fabian Schiller, Anthony Bartone a Šigekazu Wakisaka.

Česká stáj Bretton Racing, která v předchozí sezoně Asian Le Mans Series dosáhla ve třídě LMP3 na titul, začala ročník 2025/2026 sedmým místem. Pod něj se podepsali jezdci Jacek Zielonka, Lenny Ried a Lucas Fluxa.

Slovenská stáj ARC Bratislava se ve třídě LMP2 dostala do nejlepší desítky. Se šéfem týmu Mirem Konopkou se dělí o prostor za volantem letošní šampion TCR World Tour Yann Ehrlacher a další Francouz Matthieu Vaxiviére, který byl v minulosti například továrním jezdcem Alpine ve WEC.

V šampionátu letos bude účinkovat i slovenský jezdec Matúš Ryba, a to s francouzským týmem 23Events Racing v rámci kategorie LMP3. Sobotní závod ale Ryba se svými parťáky Ibrahimem Badawym a Terencem Woodwardem nedokončili. Důvodem byly hodiny, po kterých jejich vůz uvízl v kačírku.

 

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Neděle 14. prosince

Asian Le Mans Series (Sepang)

Druhý závod

Nedělní závod měl ještě o něco dramatičtější průběh než ten sobotní, celkové stupně vítězů ale vypadaly úplně stejně. Pro už druhé vítězství si dojeli Antonio Fuoco, Charles Milesi a Roberto Lacorte ze stáje Cetilar Racing. Stříbro zaznamenali Michael Jensen, Enzo Trulli a Tom Dillmann ze stáje Algarve Pro Racing, třetí skončili jezdci týmu Crowdstrike Racing by APR George Kurtz, Malthe Jakobsen a Louis Delétraz.

Slovenská stáj ARC Bratislava se znovu vešla do elitní desítky třídy LMP2. Tentokrát dojeli Miro Konopka, Yann Ehrlacher a Matthieu Vaxiviere jako desátí.

Ze Slováků ovšem tentokrát zazářil o něco více Matúš Ryba. Ten se spolu se svými parťáky Terencem Woodwardem a Ibrahimem Badawym umístil na druhé příčce ve třídě LMP3. Posádku francouzské stáje 23Events Racing porazili jenom vítězní Paul Lanchere, Kevin Rabin a Alexander Jacoby. Ti reprezentují tým CLX Motorsport.

Sobotní vítězové Alex Bukancov, Čun Ting Čou a Henry Cubides byli tentokrát klasifikováni jako čtvrtí. Český tým Bretton Racing s posádkou ve složení Jacek Zielonka, Lenny Ried a Lucas Fluxa skončil na deváté pozici.

Gétéčkům tentokrát kralovalo Ferrari stáje Kessel Racing. Za jeho volantem se střídali Dustin Scott Blattner, Chris Lulham a Dennis Marschall.

Hlavní protagonisté sobotního závodu tentokrát pohořeli. Vítězové Fabian Schiller, Anthony Bartone a Šigekazu Wakisaka s Mercedesem stáje GetSpeed tentokrát museli vzít zavděk šestou pozicí. Antares Au, Loek Hartog a Klaus Bachler tentokrát do cíle nedojeli vůbec. Antares Au se totiž při poslední dešťové přeháňce roztočil a po výletu mimo trať narazil do vozu Chevrolet Corvette stáje JMR, s nímž o pár okamžiků předtím chyboval Yasser Shahin a skončil v kačírku.

Závod byl poznamenán proměnlivým počasím a několika dešťovými přeháňkami. Nakonec byl ukončen o 13 minut dříve, než bylo původně plánováno.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

12 hodin Perského zálivu (Yas Marina)

První část závodu

Do dvanáctihodinovky Perského zálivu vstoupilo nejlépe Ferrari stáje Al Manar by Dragon. Jeho posádka Al Fasail Al Zubair, Ben Tuck a Christopher Froggatt projela cílem s náskokem téměř 13 sekund před Rinatem Salikovem, Gabrielem Pianou a Marvinem Dienstem v Mercedesu stáje Winward. Do stejného kola jako lídr se vešli i třetí Denis Remenjako, Michail Aljošin a Adam Christodoulou. Právě mezi touto trojicí se pravděpodobně rozhodne o vítězích.

V první hodině se profilovali jako favorité především Brendan Iribe, Frederik Schandorff a Ollie Millroy. Iribe ale později zavinil kolizi, za kterou dostal penalizaci průjezdu boxy. Ollieho Millroye poté sestřelila Lisa Clarková a tím ho vyřadila.

Na vedoucí pozici se objevilo také trio týmu Grove Racing by GetSpeed s Mercedesem, které táhne především Jules Gounon a sekundují mu Stephen a Brenton Grovovi. Jejich vůz byl ale poslán do hodin a nakonec se neudržel ve stejném kole jako vedoucí vůz. Do závěrečné čtyřhodinovky vstoupí posádka jako čtvrtá.

Závodu se účastní mimo jiné šéf stáje Williams v F1 James Vowles. Brit jede s McLarenem 720S GT3 stáje Garage 59, kde se střídá s Alexanderem Westem, Markem Sansomem a Marcem Pulcinim. Čtveřice drží desáté místo celkově, vede ale hodnocení GT3 Am. 

Výsledky ZDE

Druhá část závodu

Vítězství ve dvanáctihodinovce Perského zálivu putuje počtvrté k Mercedesu. Letos na nejvyšší stupeň vystoupali Dennis Remenjako, Michail Aljošin a Adam Christodoulou z týmu CapitalRT by Motopark. Trojice sice vstupovala do závěrečné čtyřhodinovky jako třetí, vytěžila ale z potíží svých hlavních konkurentů.

Al Faisal Al Zubair, Ben Tuck a Christopher Froggatt s Ferrari týmu Al Manar by Dragon se nakonec museli spokojit až se druhým místem. O vítězství je připravila penalizace průjezdu boxy za překročení rychlosti v boxové uličce, o kterou se zasloužil Christopher Froggatt. U Bena Tucka se později objevily problémy s brzdami, kvůli kterým ztratil čas v boxech.

Bronzový výsledek si odvážejí z Abú Zabí jezdci týmu Grove Racing by GetSpeed Stephen Grove, Brenton Grove a Jules Gounon. Ti do druhé části vstupovali se ztrátou jednoho kola jako čtvrtí.

Marvin Dienst, Gabriele Piana a Rinat Salikov nakonec druhé místo neudrželi a obsadili až pátou příčku. Posádka ztratila několik minut v garáži kvůli uvolněnému šroubu na zavěšení. Řešili i defekt pneumatiky.

Do hry o vítězství se nakonec zapojili i Todd Coleman, Aaron Telitz a Ben Barnicoat  z týmu Optimum Motorsport. Barnicoat dokonce dostal jejich McLaren 720S GT3 do čela. Když ale usedl za volant Coleman s bronzovou licencí, už nedokázal držet to stejné tempo. Trojice navíc dostala desetisekundovou penalizaci za překračování traťových limitů a Coleman dojížděl do cíle s defektem pneumatiky.

Radovat se mohl šéf týmu Williams v F1 James Vowles. Ten spolu s Marcem Pulcinim, Alexanderem Westem a Markem Sansomem dosáhl na výhru v klasifikaci GT3 Am. Celkově obsadilo kvarteto desátou příčku.

Výsledky ZDE

Foto: Mercedes AMG Motorsport

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.