RTR projects spojí dávné soupeře. Gruzínský rychlík Kajaia nastoupí ve Spa po boku Maťa Homoly

Maťo Homola a Davit Kajaia společně v KTM X-Bow. U stáje RTR projects budeme při třetím letošním podniku GT2 European Series ve Spa-Francorchamps svědky spojení dlouholetých soupeřů na scéně cestovních vozů v jednu posádku. Za volant KTM se vrátí také Petr Lisa.

„Jsem rád, že mezi Maťem a Davitem vzniká nová spolupráce. Věřím, že budou společně pokračovat až do konce sezony,“ těší se na premiéru gruzínsko-slovenského partnerství ve třídě PRO-AM výkonný ředitel stáje Tomáš Fanta.

Jako týmoví kolegové sice Maťo Homola s Davitem Kajaiou nastoupí poprvé, přesto ale jde o „staré známé“. V posledních deseti letech se totiž tato dvojice pravidelně potkávala při závodech cestovních vozů – nejprve v ETCC a později také v seriálech TCR International Series, TCR Europe a TCR Eastern Europe. 41letý Gruzínec v těchto šampionátech rozhodně nehrál druhé housle. V roce 2015 se stal v ETCC šampionem kategorie TC2T a v TCR International Series a TCR Eastern Europe dokázal vyhrát vždy po jednom závodě.

Letos se Kajaia přesunul do evropského šampionátu NASCAR. Cizí mu není ani GT závodění. Loni vyzkoušel evropské série Ferrari Challenge a GT Cup Open. S KTM X-Bow třídy GT2 ovšem ještě nezávodil a proto přijíždí do Belgie s patřičnou pokorou.

„Toto auto je absolutně odlišné od všeho, co jsem doposud řídil. Proto se budu muset hodně učit,“ uvědomuje si Kajaia, který si novou techniku vyzkoušel již na Slovakia Ringu. „Jeden test určitě nestačí k tomu, aby jezdec takové auto kompletně poznal a dokázal maximálně využít jeho potenciál. Jako vždy ale do toho dám vše,“ zdůrazňuje.

Na Maťa Homolu přesto Kajaia udělal při prvním seznámení s KTM dojem. „Na Slovakia Ringu jel pěkně. Velmi brzy se adaptoval a už od začátku byl velmi rychlý. Věřím, že můžeme být úspěšní. Je to pěkné. Vždy jsme byli soupeři a teď budeme tahat za jeden provaz,“ těší se Homola, který úvodní dva podniky absolvoval po boku tovární jezdkyně KTM Laury Kraihamerové.

Ke změně jezdeckého obsazení dochází také ve druhém voze KTM. Zde utvoří posádku Viktor Mráz spolu s Petrem Lisou, kteří zabojují o body do třídy AM. Pro Mráze půjde o druhý letošní start – ve francouzském Le Castellet startoval s Tomášem Minibergerem. Petr Lisa nastoupil při úvodních dvou podnicích společně s Ondřejem Rokosem v Mercedesu AMG. Dvojice dosáhla ve čtyřech závodech třikrát na stupně vítězů. Důvod obměny ve složení posádek je přesto logický.

„Ondrovi se narodila dcera a rodina je pro něj pochopitelně přednější než závodní víkend,“ vysvětluje Petr Lisa, který už má s KTM X-Bow bohaté zkušenosti. Například loni dojel ve Spa spolu s Maťem Homolou jako třetí v rámci PRO-AM. Přesto počítá s tím, že nebude jednoduché se na rakouský speciál znovu adaptovat. „V KTM sedíte vpředu a motor je za vámi. V Mercedesu jste naopak vzadu a motor máte vpředu. Vyžaduje to úplně odlišný styl,“ říká.

Do závodního víkendu tradičně promluví také systém Balance of Performance a jeho nastavení pro jednotlivé výrobce. Vozy KTM budou opět soupeřit se značkami Maserati, Lamborghini a Mercedes. Letos poprvé se k nim navíc přidá Audi.

„K nějakým úpravám u BoP pro KTM došlo. Jde ale jenom o kosmetické změny a nic razantního,“ říká Tomáš Fanta, kterého ovšem organizátoři některými kroky zaskočili. „Trochu nás překvapilo, že Mercedes dostal maximální výkon. Ten my pro tento víkend nemáme,“ dodává.

Legendární trať Spa-Francorchamps, která je mimo jiné tradičním dějiště Velké ceny Belgie F1, prověří jezdce a jejich vozy na dlouhých rovinkách i v technicky náročných úsecích. Okruh měří přes 7 kilometrů, což ho minimálně mezi tradičními tratěmi řadí k nejdelším.

Seriál GT2 European Series nastupuje v Belgii jako součást doprovodného programu legendárního čtyřiadvacetihodinového závodu. S tím souvisí i netradiční harmonogram. Program víkendu začal již ve středu populární spanilou jízdou z okruhu do centra města. Volný trénink a předkvalifikace se jedou ve čtvrtek, přičemž obě kvalifikace se uskuteční v pátek. Na ten je naplánován i první z hodinových závodů, který odstartuje ve 14:55. V sobotu se startovní pole vydá do akce už ráno v 9:20.

Foto: GT2 European Series

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.