Homola vykročil za obhajobou, ale vyrostl mu vážný soupeř. Tak začala nová sezona TCR Eastern Europe

Vítězství v sobotní jízdě, třetí pozice v nedělní. Maťo Homola při úvodním podniku nové sezony TCR Eastern Europe na maďarském Balaton Parku ukázal, že to myslí s obhajobou titulu vážně. Jako vážný soupeř slovenského jezdce se ale začíná profilovat Attila Bucsi. Maďarský mladík ztrácí na Homolu po prvním podniku sedm bodů a nebýt penalizace za ulitý start, mohl si odvézt dvě výhry.

"Byl to výborný start šampionátu," pochvaloval si po skončení víkendu Homola. Zatímco v sobotu se musel na nejvyšší stupeň propracovat ze třetí pozice, jeho cesta za nedělním bronzem vedla po otočení nejlepší desítky z úvodní jízdy právě až z desátého místa. "Startovat z této pozice je vždy strašně těžké. Na startu jsem si musel dát pozor, protože jde hlavně o výsledek celé sezony. Už v prvním kole jsem vybojoval několik pozic. Držel jsem si velmi dobré tempo a nakonec z toho byla třetí příčka," popisuje.

Stáj Janík Motorsport se radovala z vítězství už v sobotní kvalifikaci. Pole position ovšem nevybojoval Homola, ale jeho týmový kolega Adam Kout. Český jezdec porazil se svým Hyundai Elantra rozdílem pouhých 50 tisícin maďarského mladíka Attilu Bucsiho startujícího se starší i30. Úřadující šampion Homola se do prvního závodu sezony kvalifikoval jako třetí.

Koutův sen o vítězství ale trval jen krátce. Po pomalém startu se totiž začal propadat a vedení se ujal Bucsi před Homolou. V dalších kolech domácí závodník ukazoval, že jeho senzační loňská premiéra v Brně, kde vyhrál první závod, nebyla náhodná. Přestože na něj Homola dotíral, držel zkušeného mazáka za za sebou. V tom mu napomáhal i technický charakter okruhu, který jezdcům nenabízel mnoho příležitostí k předjíždění.

Bucsiho nejenže nerozhodil Homola, ale ani výjezd zpomalovacího vozu po problémech Jiřího Zbožínka nebo dokonce červené vlajky. K jejich vyvěšení došlo poté, co Žarko Knego dostal defekt pneumatiky, vycestoval mimo trať a sestřelil Davita Kajaiu, čímž vyřadil sebe i jezdce stáje Mertel Motorsport ze závodu. Přestože ale Bucsi projel cílem jako první, nakonec se radoval z výhry Homola. Vyšlo totiž najevo, že Maďar ulil start a za to mu sportovní komisaři udělili desetisekundovou penalizaci, která znamenala pád na sedmou příčku.

"Štěstí dnes bohužel nebylo na naší straně. Takové je ale závodění a podobné momenty zkrátka jsou součástí tohoto sportu," smutnil v cíli Bucsi.

Na druhém místě byl nakonec klasifikován Adam Kout. Nejrychlejší kvalifikant se sice po startu propadl až na šestou příčku, postupně ale předjel Kajaiu a Reného Kirchera a v závěru mu svým výletem mimo trať umožnil posun dopředu také Giacomo Ghermandi. Itala tato chyba nakonec stála i bronzový výsledek, neboť ho díky ní zdolal i loňský vicemistr Kircher.

Z nouze ctnost

Zatímco v sobotu přišel Bucsiho ulitý start hodně draho, v neděli ho paradoxně postavil do velice slibné pozice. Jelikož na roštu došlo k otočení nejlepší desítky ze soboty, připadla mu čtvrtá příčka. Vzhledem k tomu, že před ním stáli první Vít Smejkal, druhý Ivars Vallers a třetí Fraňo Dubreta, jevil se po svém sobotním výkonu jako velký favorit na vítězství.

A tato očekávání potvrdil. Do čela se probojoval již po dvou zatáčkách a poté již jsme v jeho podání viděli dominantní výkon, po kterém triumfoval s náskokem téměř 2,5 sekundy. "Po nešťastném sobotním závodě mi tento den dodal hodně síly, " radoval se.

Kromě Bucsiho zazářil i jiný mladík. Na druhém místě totiž dorazil do cíle loňský suverén Clio Cup Trophy Martin Kadlečík s vozem Audi RS3 LMS stáje Aditis. I on se na stříbrnou pozici propracoval už v prvním kole. Třetí skončil Maťo Homola, který stupně vítězů ukořistil až pět minut před koncem poté, co zdolal Giacoma Ghermandiho. Ten opět dlouho sahal po třetí příčce, nakonec ale doplatil na vysoké opotřebení pneumatik. Následná šestisekundová penalizace ho navíc srazila až na šesté místo za Kouta s Kircherem.

Z pole position startující Vít Smejkal nakonec slibnou výchozí pozici nevyužil. Již během prvního kola totiž vycestoval z dráhy a propadl se do hloubi pole. Když se k tomu připočetla ještě penalizace deseti sekund za práci na autě méně než pět minut před startem, výsledkem byla 13. pozice.

Druhé letošní dějství seriálu TCR Eastern Europe přivítá o víkendu 17.-19. května rakouský Red Bull Ring. Ačkoli do Štýrska přijede jako lídr průběžného pořadí Homola, Bucsi při úvodním podniku jasně ukázal, že pokud vše funguje, jak má, může být pro úřadujícího šampiona velmi nepříjemným trnem v oku. Momentálně na něj ztrací sedm bodů. Stejné manko má i Adam Kout, který se s Maďarem o druhé místo dělí.

Kompletní výsledky ZDE
Kompletní průběžné pořadí ZDE

Foto: Petr Frýba/TCR Eastern Europe

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.