TCR Eastern Europe s doprovodem. Dopřeje znovuzrození německému šampionátu

TCR Eastern Europe a obnovené TCR Germany třikrát společně. I to přinese fanouškům sezona 2024. Obě série pojedou během stejného víkendu na Red Bull Ringu, Slovakia Ringu a Salzburgringu.

"Jsme velice potěšení tím, že TCR Germany a TCR Eastern Europe pojedou na Red Bull Ringu, Slovakia Ringu a Salzburgringu společně," uvedli ve společném prohlášení promotér východoevropského seriálu Josef Křenek a Franz Engstler, který se stejné role zhostí v případě německé série.

Pro Engstlera nepůjde o novou výzvu. Bývalý závodník, který si zajezdil mimo jiné v DTM nebo ve světovém šampionátu cestovních vozů WTCC, už totiž stál v čele TCR Germany v období 2016-2019. Na pořádání seriálu se kromě něj budou podílet také společnost BG Sportpromotion nebo Kurt Treml, který byl také součástí pořadatelského týmu série již v minulosti.

"Naším cílem je vrátit se zpátky ke kořenům, tedy k motorsportu, který si budou moci dovolit jak jezdci, tak týmy. Stejně tak chceme přinést vzrušující závodění s různými značkami aut, které bude co nejdostupnější," odhaluje Engstler, jaké má se svou sérií plány.

Po boku TCR Eastern Europe pojede německý seriál ve třech případech. Poprvé se obě série představí během stejného víkendu v termínu 17.-19. května na rakouském Red Bull Ringu. Dalšími dvěma společnými zastávkami pak budou Slovakia Ring (7.-9. června) a nakonec Salzburgring (20.-22. září). Kromě těchto tří podniků bude mít TCR Germany na programu také Nürburgring (28.-30. června), Hockenheimring (9.-11. srpna) a na závěr sezony ještě jednou Nürburgring (11.-13. října).

Výše zmíněná trojice víkendů nebude příští rok představovat jediné případy, ve kterých se TCR Eastern Europe představí společně s jiným šampionátem této kategorie. Při druhém zářijovém víkendu na Masarykově okruhu v Brně totiž uvidíme v akci také TCR Europe.

Pohled do historie: Čtyřicítka aut i vítězící Fulín

Historie TCR Germany se začala psát v roce 2016. Svůj vrchol zažil šampionát v sezoně 2017. Tehdy bylo jeho startovní pole opravdu nabité a při úvodním tohoto ročníku v Oscherslebenu závodilo dokonce 41 aut. V dalších letech to ale začalo jít z kopce. Řada účastníků totiž z této série odcházela do jiných šampionátů, několik z nich i do TCR Eastern Europe, které vzniklo v roce 2019. V sezoně 2022 už startovní rošt TCR Germany přesahoval jen tak tak deset jezdců. Vše vyvrcholilo letos, kdy se nepřihlásil dostatek závodníků a šampionát ve své dosavadní podobě zanikl. Místo toho se z něj stala pouze třída vložená do Spezial Tourenwagen Trophy.

Sedm předchozích sezon přineslo titul šesti různým jezdcům. Úvodní dva ročníky 2016 a 2017 ovládl Brit Josh Files, který se později stal i šampionem TCR Europe. V dalších letech se na trůnu prostřídali Harald Proczyk (2018), Max Hesse (2019), Antti Buri (2020), Luca Engstler (2021) a Martin Andersen (2022). V šampionátu působila i další zvučná jména. Příležitostně se v akci ukázaly hvězdy světových závodů cestovních vozů Norbert Michelisz, Gabriele Tarquini a Tiago Monteiro. Zkušenosti s těmito závody mají i motocyklový závodník známý z Moto2 nebo MS supersportů Marcel Schrötter nebo šampion DTM Sheldon van der Linde.

TCR Germany přineslo radostné okamžiky také českým fanouškům. V roce 2018 totiž startoval v Oscherslebenu a Mostě Petr Fulín. Ze čtyř startů vytěžil dvě pódiová umístění včetně jednoho vítězství, které vybojoval právě na severozápadě Čech. Při vybraných startech se ukázali také české stáje Carpek Service (v roce 2016 s Carolem Wittkem) a GT2 Motorsport (v roce 2020 se Szymonem Ladniakem). Autodrom Most byl kromě roku 2018 součástí kalendáře i o sezonu později.

Znovuzrození německého šampionátu znamená, že TCR Eastern Europe nyní opět nebude jedinou sérií vhodnou pro jezdce ze střední Evropy. Jestli se něco takového projeví například sníženým počtem startujících, je v tuto chvíli otázkou. Pro TCR Eastern Europe momentálně určitě mluví její prestiž. Zatímco TCR Germany se v tuto chvíli znovu staví na nohy, TCR Eastern Europe letos zažilo významné obohacení pole. To se odráží i v bodovém koeficientu pro světový žebříček. Zatímco TCR Eastern Europe je v tomto případě hodnoceno jako regionální série, TCR Germany má pouze národní status. Více bodů je tak možné získat ve východoevropském šampionátu.

V TCR Eastern Europe letos působil jenom jeden německý tým - Mertel Motorsport. V jeho barvách se stal vicemistrem René Kircher. O německé zastoupení ve startovním poli se kromě něj postarali také Sebastian Steibel a Carol Wittke. Zejména nad Wittkeho budoucností v šampionátu visí otazník. Dosud totiž působil u stáje Petra Fulína, která se z TCR Eastern Europe stahuje a přejde do jiné kategorie.

Foto: TCR Eastern Europe/Petr Frýba, TCR Germany/Gruppe C Photography

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.