Vrchol sezony, nové tváře a šance na titul. Buggyra poprvé absolvuje závod na 24 hodin

Premiérová kompletní sezona stáje Buggyra ZM Racing v evropském mistrovství seriálu 24H Series jde do finále. Uzavře ji čtyřiadvacetihodinový závod v Barceloně, do kterého tým vstupuje s nadějí na zisk titulu jak ve třídě GT4, tak v celkovém pořadí vozů GT. K tradiční trojici Adam Lacko, David Vršecký a Aliyyah Kolocová se tentokrát přidají Jaroslav Janiš s Jaromírem Jiříkem.

„Ve světě sportovních vozů není nic více než čtyřiadvacetihodinovka. Bude to velká zkouška pro jezdce i celý tým. Během letošní sezony jsme tvrdě pracovali a rádi bychom toto úsilí v Barceloně zúročili. I když jsme ve své kategorii a v hodnocení gétéček mezi nejlepšími, pořád jedeme na každý start s pokorou. Jsme stále nováčky a neustále se máme co učit,“ říká před začátkem španělského víkendu šéf komunikace Buggyry Jan Kalivoda.

Pro stáj půjde o vůbec první start ve 24 hodin dlouhém závodě. Do něj vstoupí s nadějemi na zisk hned dvou titulů. Ve třídě GT4 totiž letos patří mezi nejlepší, což potvrdila zejména květnovým vítězstvím na okruhu Spa-Francorchamps. Na celkové prvenství tak stále může tým pomýšlet nejenom v rámci GT4, ale také v celkovém pořadí vozů GT. Zatímco v GT4 je Buggyra druhá, celkově jí patří třetí místo. V obou případech ztrácí na vedoucí pozici dva body.

Před finálovým víkendem nenechali u Buggyry nic náhodě. Nejprve prošel její Mercedes-AMG GT4 celkovou repasí. Poté se stáj vydala testovat do Mostu.

„Auto je po velkém servisu a tak jsme ho chtěli rozjezdit a přesvědčit se, jestli je v pořádku. Vyzkoušely si ho také naše dvě nové posily, Jaroslav Janiš a Jaromír Jiřík. Porovnávali jsme časy a data a získali další dva pohledy na to, jak by auto mělo fungovat a kde má rezervy,“ popisuje Vršecký přípravu.

Start Jaroslava Janiše a Jaromíra Jiříka bude v Barceloně užitečný ještě z jiného důvodu. Oba totiž mají na rozdíl od tradiční trojice zkušenosti se čtyřiadvacetihodinovými závody. Lacko, Vršecký ani Kolocová do takového podniku ještě nikdy nenastoupili, přestože Lacko už má ze scény sportovních vozů bohaté zkušenosti. Zatímco Jaroslav Janiš má ale na kontě mimo jiné dva starty ve 24 hodinách Le Mans, Jiřík v minulosti dokonce ovládl právě čtyřiadvacetihodinovku v Barceloně. V roce 2014 byl součástí vítězné posádky stáje Scuderia Praha.

„Jsem rád za možnost si znovu zkusit závod na 24 hodin,“ těší se Janiš, který poslední dobou působí ve světě motorsportu více jako závodní inženýr než jako jezdec. Ani v Barceloně se ale inženýrských povinností zcela nevzdá. „Chci být i součástí týmu pro závodní strategii. Jsem rád, že teď budu moci spojit obě mé oblíbené věci v jednu,“ dodává.

Z návratu za volant závodního vozu má radost i Jiřík: „Těším se moc. Jen mám strach, abych byl dostatečně rychlý, abych týmu dokázal pomoci a posádku moc nebrzdil,“ říká se smíchem. Rozhodující podle něj bude konzistence. „Nejtěžší na závodě na 24 hodin je udržet koncentraci a jezdit všechna kola stejně nebo s minimálním rozdílem. Když je na trati provoz, je těžké udržet si svůj rytmus a nenechat se z něj vyvést,“ říká.

Vršecký s Lackem se nejvíce obávají noci: „Vidíte jenom světla ve zpětném zrcátku a musíte umět odhadnout, jak rychlé auto se k vám řítí a co udělá v zatáčce,“ přibližuje Lacko.

Pro Aliyyah Kolocovou bude výzvou mimo jiné i správná relaxace: „Musím se naučit během tak dlouhého závodu odpočívat, mívám totiž problémy usnout,“ přiznává.

Letošní ročník závodu odstartuje v sobotu ve 12:00 hodin. Skončí logicky následující den ve stejnou hodinu.

Foto: Buggyra ZM Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.