Doubek touží po titulu v evropských NASCAR a chce také na Dakar

Martin Doubek poskytl exkluzivní rozhovor pro České okruhy. V něm se dozvíte, co má v plánu pro letošní sezonu, jaké jsou jeho ambice a nejen to.

Martine, jak trávíš mimosezonní období? Probíhá nějaká příprava na novou sezonu?

Mimosezonní období je těžké. Měl jsem v plánu jet v únoru do Ameriky, restrikce to ale nedovolily. Letošní příprava tak není stejná jako ta loňská. V Americe ale plánuji závodit, jakmile to půjde. Tentokrát už v Super Pro Late Models. Minulý rok jsem tam jel v Pro Late Models. Je ale otázkou, kdy nás tam pustí. Loni mi start v Americe pomohl, i když se jelo na oválu. Takže tam ještě určitě chci letět. Jinak trávím zimní přestávku v práci.

Vraťme se ještě k loňské sezoně. Během ní jsi v NASCAR Whelen Euro Series vyhrál dva závody kategorie EuroNASCAR 2 a celkově jsi v této třídě skončil sedmý. Výsledkově šlo o tvou nejlepší sezonu v této sérii. Jak jsi byl se sezonou spokojen? Vnímáš ji jako svou nejlepší i ty osobně?

Byl jsem spokojen i nespokojen. Celkové umístění nebylo takové, jaké jsem očekával. Popravdě jsem ale neočekával ani ta dvě vítězství v Belgii. Na první podnik ve Vallelunze jsem nemohl odletět kvůli karanténě. O to více jsem se těšil do Belgie a bylo to poznat i na výsledcích. Samozřejmě mi pomohlo i to, že se oba závody jely na vodě.

Sezona se vyvedla, mé první dva závody byly super a chorvatský Grobnik potom také. Ve Valencii se jelo o dvojnásobné body a do toho se tam konaly dva podniky za sebou. I tam ty výsledky byly. Celkově to ale vyšlo na sedmé místo. Bylo to zapříčiněno tím, že jsem ztratil body, když jsem chyběl ve Vallelunze.

Takže absence v prvním podniku na konci roku zamrzela? Věříš, že by to jinak mohlo být ještě lepší?

Ano, to zamrzelo. Pak jsem ještě ve Valencii nedojel kvůli bouračce. Myslím si ale, že to mohlo být ještě lepší.

Co tě na závodech evropského šampionátu NASCAR přitahuje nejvíce?

Mým velkým snem byla Amerika. To se mi splnilo. Byl jsem tam jako první Čech (v závodech NASCAR – pozn. red.) a to už mi zůstane. Evropské závody mám ale blízko. Jde i o auto, které nemá žádné elektronické podpůrné systémy. A to je pro mě mnohem lepší než jezdit například s gétéčky, která tyto systémy mají. Po patnácti letech v motokárách je to pro mě přeci jen lepší. Jsem na to zvyklý.

Přitahuje mě na tom i to, že vítěz seriálu dostane divokou kartu pro Xfinity sérii (NASCAR Xfinity Series – pozn. red.) v Americe. A právě Xfinity je teď pro mě dalším cílem.

I letos tedy budeš pokračovat v NASCAR Whelen Euro Series?

Určitě.

A zůstaneš u stáje Hendriks Motorsport?

Rozhodně. S Hendriksem jsme si padli do oka. Po zkušenostech s Renauerem (Renauer Motorsport, Martinovo předchozí působiště – pozn. red.) vím, že toto je jeden z těch dobrých týmů. Loni mohl můj kolega Hezemans vyhrát v EuroNASCAR Pro (nakonec skončil celkově třetí – pozn. red.) a v EuroNASCAR 2 jsme titul vyhráli (postaral se o něj Vittorio Ghirelli – pozn. red.). Tým tedy určitě měnit nebudu.

Momentálně je ale v jednání i to, že bychom jeli Dakar, protože Orion Racing (spolumajitelem týmu je Martinův otec Jiří Doubek – pozn. red.) má svůj dakarský tým, který závodí v motorkách. S Hendriksem jsme se domluvili, že bychom postavili buginu a zkusili s ní nějaké rallyeové závody v Maďarsku nebo ve Španělsku, kde bychom se mohli kvalifikovat na Dakar a v lednu příštího roku bychom se ho zúčastnili. Sám Hendriks se mnou chce jet jako navigátor.

Ještě mám ale v záloze tátu, který chce jet také. Hrozně se na to těší a chce jet jako navigátor. Zatím nemám rallyeovou licenci, v životě jsem v tom neseděl, ale láká mě to. Už dvakrát jsem se byl na Dakaru podívat, v Peru a v Saudské Arábii. Myslím si, že když může jet Dakar s buginou Tomáš Enge, tak to zvládnu také.

Loni jsi v NASCAR Whelen Euro Series nestartoval pouze v EuroNASCAR 2. Odjel jsi také dva podniky EuroNASCAR Pro. Máš v plánu jet obě kategorie i letos?

Vůbec nevím, je to pořád v řešení. Uvidíme, jestli budeme mít dalšího závodníka. Tým jedná s Lassem Sørensenem, který vyhrál dva roky zpátky Elite 2 (dnes EuroNASCAR 2 – pozn. red.). V jednání je i Vittorio Ghirelli, který loni s Hendriksem vyhrál EuroNASCAR 2. Je tam i Giorgio Maggi. Je jen otázka, kdo pojede EuroNASCAR Pro a kdo EuroNASCAR 2.

Nemám ale problém jet obě kategorie. Možná bych i chtěl, protože to pomáhá. Když chci udělat dobrý výsledek v EuroNASCAR 2, tak si to mohu předtím v EuroNASCAR Pro natrénovat. Mám více tréninku, více závodů, je to zajímavější. Jsou tu ale samozřejmě i sponzoři a ceny těchto závodů… Pokud nebudeme mít dalšího závodníka, tak pojedu obě kategorie.

Tvoje výsledky v kategorii EuroNASCAR 2 jdou každoročně nahoru. Kdybys zde jel i letos, jaké by byly tvé ambice? Věříš si například i na boj o titul?

Jet letos EuroNASCAR 2 je mým cílem a bylo by nejlepší udělat tam titul. S pódiovým umístěním už se asi nespokojím, protože vím, že kdybych loni nevynechal podnik ve Vallelunze, tak by to bylo na druhé nebo třetí místo. Chtěl bych proto útočit na titul.

Loni byl kvůli koronavirové pandemii podnik na Autodromu Most nakonec zrušen. V letošním kalendáři ale opět figuruje. Když budeme vycházet z toho, že by se v Mostě skutečně jelo, tak jak se těšíš na další start na domácí půdě?

Letošní kalendář je hezký. Je tam sedm podniků. Nepojede se žádný ovál a mělo by to tak být i do budoucna. Místo oválu tam dali Grobnik, který loni nahradil Most. Tam to bylo skoro jako doma. Jelo se sice bez diváků, Chorvati ale přišli k trati a stáli za plotem. Všichni činovníci, co na trati byli, fandili mně a chodili tam s českými vlajkami, protože Chorvatsko má historicky k Česku blízko. Takže mi to nahradilo Most.

Samozřejmě, chtěl bych jet v Čechách, doufám, že to tentokrát už vyjde. Rád bych před českými fanoušky udělal nějaký výsledek. Teď kalendář vypadá hezky a pokud to tak zůstane, tak to bude hezká sezona.

Zůstaňme ještě chvíli u Grobniku. Tato trať je pravidelně součástí kalendáře ESET Cupu a řada jeho účastníků ji považuje za velice nebezpečnou. Jak ji hodnotíš ty? Máš stejný názor?

Nebezpečná trať je slabé slovo. Je to úplná ptákovina, hrozná trať. Je to dlouhé a úzké. Jsou tam horizonty a v podstatě nevidíš, kam jedeš. Je tam v podstatě jen jediné místo, kde se dá předjíždět. Mně ta trať ale sedla. Jeden den jsme jeli na suchu, druhý den na mokru a v obou případech mi to svědčilo. Líbilo se mi to. Je to strašně rychlá trať.

Když jsem vyjel v prvním tréninku na trať, tak jsem se nestačil divit, jakou rychlostí najíždíme do zatáček. Asfalt byl sice hrubý, ale nagumovaný, takže to drželo. Někdy jsem jel i na o stupeň vyšší kvalt, než jsem si původně myslel. Docela rychle jsme se ale s tou tratí sžili. Brzy jsme poznali, kde se dá předjíždět a kde se předjíždět nedá. Bylo tam jedno nebo dvě místa, kde to krásně šlo.

Hodně jsme se museli spoléhat na spottera (člověk, který informuje jezdce o tom, co se děje na trati – pozn. red.), protože už jenom kvůli horizontům nebylo v zatáčkách nic vidět. V podstatě jsem neviděl, kam jedu, kdyby tam byla bouračka, tak se těm autům nevyhnu. Ani ve zpětném zrcátku jsem nebyl schopen kloudně vidět, jak daleko je další auto, protože za další zatáčkou byl zase horizont. Je to nebezpečná trať, možná z toho důvodu, že je rychlá a úzká. Jinak je ale pěkná.

Součástí kalendáře bude letos opět i italská Vallelunga, kde jsi loni chyběl. Letos se na této trati představíš poprvé v kariéře. Co od toho očekáváš?

Koukal jsem na nějaká onboard videa a ta trať vypadá velice dobře, ale to vypadal i Grobnik a realita pak byla úplně jiná. Nedá se to tedy takto říci. Vypadá to ale, že by to mohlo být lepší než Grobnik. Zdá se, že tato trať není tak rychlá a ani tak úzká.

Máš kromě NASCAR a Dakaru ještě nějaký jiný závodnický sen?

Asi ne. Tím největším snem je asi Xfinity série, tím bych si splnil všechno. A rýsuje se tu samozřejmě Dakar. Pokud by to vyšlo, byl bych rád. Ale jak říkám, nemám rallyeovou licenci a v životě jsem v tom neseděl. Překvapilo mě ale, že okruhoví jezdci jsou schopní závodit v rallye a když to zvládl Tomáš Enge, tak proč bych to nezvládl já.

Zdroj: původní rozhovor redakce, úvodní foto: Hendriks Motorsport