Rekordně těsný finiš ve F4, pokračující přetahovaná v TCR. Takový byl rakouský ESET Cup

Stáj PHM AIX Racing dominovala všem jízdám v F4 CEZ, přičemž Andrej Petrović zdolal v úvodním závodě Davideho Lariniho o pouhých deset tisícin. V seriálu TCR Eastern Europe si opět přerozdělili vítězství Maťo Homola s Attilou Bucsim, mezi nimiž se rozestup snížil na pouhé dva body.

Že Bucsi letos neudělá Homolovi cestu za obhajobou titulu vůbec jednoduchou, ukázal už závodní víkend na Balaton Parku. V něm si dvojice připsala po jednom vítězství, nebýt však ulitého startu v sobotu, mohl Bucsi slavit dvakrát a odjíždět s celkovým vedením. Před rakouským víkendem sice zaostával za slovenským jezdcem o sedm bodů, tento rozdíl ovšem snížil už v kvalifikaci. V ní jezdec stáje M1RA Motorsport vybojoval pole position s náskokem pouhých 25 tisícin právě před Homolou. Díky tomu se k němu v průběžném pořadí přiblížil na šest bodů.

Za vítězstvím zpočátku Bucsi směřoval i v závodě. Zatímco nejprve musel odrážet útoky Giacoma Ghermandiho, později se Ital propadl po kontaktu s Maťem Homolou. Právě Slovák poté začal na Bucsiho dotírat, stejně jako Adam Kout a René Kircher. Homola s Koutem se před Bucsiho nakonec dostali a dovezli týmu Janík Motorsport dvojité prvenství. Bucsi se musel spokojit s bronzovým výsledkem. Tato trojice obsadila kompletní stupně vítězů i přesto, že nastoupila s nejtěžšími vozy. Zatímco Homola dostal kompenzační závaží 40 kilogramů, Kout s Bucsi vezli třicet kilo navíc.

"Byly to tuhé boje, nedarovali jsme si ani centimetr trati. Nakonec z toho bylo první místo pro mě a druhé pro Adama, takže naprostá spokojenost," radoval se Homola ze svého druhého prvenství v sezoně. Mrzel ho pouze nevydařený začátek, po kterém se propadl na třetí pozici. "Startovní procedura je docela těžká, prostě se mi to zaseklo a vůbec jsem neodstartoval dobře. Naštěstí jsem ztratil jenom jedno místo. Upřímně jsem myslel, že to bude horší," dodal.

O špatném startu mohl mluvit i Adam Kout, který se v úvodních metrech propadl až na sedmou příčku. "Musím na tom zapracovat, je to letos takové moje prokletí," posteskl si. Se stříbrným výsledkem byl ale spokojen. "Mám radost, že to tak dopadlo," řekl.

Giacomo Ghermandi nakonec projel cílem jako pátý. Jezdec stáje MM Motorsport ale vzbudil během závodu velký rozruch. Když pomineme incident s Maťem Homolou, dostal se do křížku i s Atiilou Bucsim a Petrem Čížkem. Bucsimu se při kontaktu utrhl výfuk a nárazník. Ve zbytku závodu se navíc musel poprat s vysokou teplotou uvnitř vozu, která se vyšplhala až na 70 stupňů Celsia. Mohl za to utržený nárazník otírající se o kolo. Čížek si z incidentu odnesl defekt pneumatiky, který vyústil v jeho odstoupení. Za žádnou z těchto situací nebyl Ghermandimu udělen trest. Dostal pouze dvě vteřiny za traťové limity.

V sobotním závodě sice Bucsi o vítězství přišel, v neděli ale vrátil úder. Po otočení nejlepší devítky ze soboty sice začínal až jako sedmý, brzy se ale prokousal na třetí místo za vedoucího Ivarse Vallerse se druhým Adamem Koutem. Pět minut před koncem se spolu s Koutem před Litevce dostali a v závěrečném kole si pak Bucsi poradil i s českým pilotem. Tím srovnal v souboji s Homolou počet vítězství na 2:2.

Kout si musel na první výhru v sezoně nechat zajít chuť. Při průjezdu cílem mu na Bucsiho chybělo 702 tisícin sekundy. Porážku ale přijal. "Myslím si, že si to zasloužil, protože byl opravdu rychlý," ocenil výkon svého soupeře.

Ivars Vallers sice vedení neudržel, i tak se ale mohl radovat. Díky třetímu místu si totiž připsal své premiérové pódium v šampionátu. Bronzový výsledek musel v závěru hájit před Maťem Homolou, který po sobotním vítězství musel startovat až jako devátý. "S takovým balastem to nebylo snadné. Start byl relativně dobrý, snažil jsem se jet hodně zleva, abych příliš neriskoval kolizi. Pak jsem se nějak zasekl za Hondami, nemohl jsem se přes ně dostat a vedoucí trojice mi ujela," říká Homola, který z Rakouska odjíždí s dvoubodovým náskokem na Bucsiho a devítibodovým na Kouta.

Ve druhém závodě se opakoval duel mezi Petrem Čížkem a Giacomem Ghermandim. Dvojice si to v posledních kolech rozdávala o páté místo. To nakonec udržel český jezdec, který se k tomuto výsledku propracoval až z poslední 12. pozice. Ghermandi projel cílem šestý. Zatímco v sobotu Čížka Ghermandiho počínání rozčílilo, o den později byla situace jiná. "Musím ho pochválit. Bylo to z jeho strany naprosto čisté," nechal se jezdec stáje EXPRES AUTO slyšet po závodě.

Ghermandi musel nedělní klání absolvovat se zatnutými zuby. Poté, co ho trápily bolesti v posledních sobotních kolech, se totiž vydal na vyšetření, které odhalilo zlomené žebro. Jeho účast ve druhé jízdě sice byla původně v ohrožení, nakonec se ale na start mohl postavit. Ital v jednu chvíli jezdil jako druhý, o tuto pozici ho ale připravil nešťastný okamžik - omylem si aktivoval omezovač rychlosti.

F4 CEZ: Dominantní PHM, nejtěsnější finiš

V rámci F4 CEZ patřil rakouský víkend stáji PHM AIX Racing. V sobotním závodě vybojoval pro německou stáj známou z F2 nebo z F3 vítězství Andrej Petrović. V neděli se podívali na nejvyšší stupeň nejprve Maksimilian Popov a poté Kamal Mrad.

Zejména při úvodní jízdě se diváci na tribunách nenudili. Mezi Petrovičem a jeho týmovým kolegou Davidem Larinim se totiž bojovalo až do samotného závěru. Ještě v posledních dvou zatáčkách se oba vozy nacházely bok po boku. O tom, že Larini po několika kolech ve vedení odejde "pouze" se druhým místem, rozhodlo jenom 10 tisícin sekundy. Šlo o nejtěšnější rozdíl mezi prvním a druhým v historii F4 CEZ. Trojici doplnil na stupních vítězů Maksimilian Popov.

Právě Popov si dojel pro vítězství ve druhém závodě. Stříbrný výsledek zopakoval Larini, který znovu dlouho vedl, a třetí skončil Mrad. Andrej Petrović měl tentokrát smůlu, když mu na roštu zhasl motor a místo pole position musel začínat z chvostu. Nakonec projel cílem jako šestý.

Na závěr víkendu se usmálo štěstí na Mrada. Druhý dojel Oscar Wurz a na třetí pozici byl klasifikován Davide Larini. Wurz si i navzdory dominanci PHM udržel po svém domácím víkendu celkové vedení. V prvních dvou závodech přitom zaznamenal pouze pátou a osmou příčku. Pomohly mu mimo jiné i potíže nejbližšího pronásledovatele Kirilla Kuckova. Ten ani jednu jízdu nedokončil. Díky tomu nyní Wurz vede s náskokem 44 bodů.

"Byl to skvělý víkend. V nabitém poli 24 vozů bylo mým cílem získat solidní body a doufal jsem, že na ně budou domácí fanoušci hrdí. Ve druhém závodě jsme sice měli menší potíže s motorem, ale tým odvedl úžasnou práci, před třetí jízdou vše vyřešil a my skončili druzí," shrnul své vystoupení jezdec stáje Jenzer.

ESET GT: Waszek rozdrtil GT3

Při sprintových závodech vozů GT kraloval jeden jediný muž. Byl jím Dennis Waszek ze stáje GT2 Motorsport. Ten dokázal na rovinaté trati využít skutečnosti, že se jeho Lamborghini Huracán Super Trofeo může těšit z vyššího výkonu než vozy GT3. Díky tomu ovládl v obou sprintech nejenom třídu GTC, ale také celkovou klasifikaci.

"Nemohlo to dopadnout lépe. Já i celý tým jsme velice šťastní. Moc děkuji mechanikům, odvedli totiž skvělou práci," pochvaloval si český závodník, který dokázal v absolutní klasifikaci zvítězit již při druhém sprintu na Balaton Parku.

Zatímco ve druhém sprintu strávil Waszek na špici celý závod po startu z pole position, v tom úvodním se vydával do akce jako třetí. Hned v zaváděcím kole mu ale jeden soupeř odpadl. Vítěz kvalifikace Miro Konopka totiž zamířil se svým Ligierem LMP3 do boxů s technickými problémy. V úvodních metrech pak Waszek zdolal i Hermanna Specka startujícího v rámci šampionátu P9.

Na celkovém druhém místě projel při prvním sprintu cílem Coach McKansy ze šampionátu P9. Třetí pozici obsadil Adam Konopka, který se stal vítězem třídy GT3. Ve druhém sprintovém klání doprovodili Waszka na celková stupně vítězů Miro Konopka s Ligierem a Christian Wimberger, který ovládl klasifikaci třídy GTX.

Kromě Adama Konopky odjížděl s výhrou ve třídě GT3 také Antal Zsigo, který byl nejlepší při druhém sprintu. V GTX jsme viděli kromě Wimbergera na nejvyšším stupni i Gábora Tima. Klasifikaci GTC1 pro starší vozy Porsche vyhrál v obou případech Hubert Darmetko, přičemž v GT4 triumfoval dvakrát Mark Kastelić.

Vytrvalost: Konopkova chvíle slávy i překvapivý návrat

Zatímco s prototypem Ligier LMP3 Miro Konopka na nejvyšší stupeň v nedělních sprintech nedosáhl, v sobotní vytrvalosti se mu to podařilo s Lamborghini Huracán GT3, kdy ovládl hodnocení ESET Cupu. Před ním skončila pouze dvojice Gerhard Tweraser a Coach McKansy z P9.

Blýskla se i posádka stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra ve složení Josef Záruba a Jakub Knoll. Česká dvojice nejenže navázala na svůj triumf ve třídě GTC z Balaton Parku, ale také obsadila celkové druhé místo v hodnocení ESET Cupu. Jezdci cítili, že v jejich silách byl rovněž boj o celkové prvenství, tyto snahy ale překazila plná žlutá fáze. "Pro soupeře to byl v podstatě pit stop zadarmo. Věřím, že kdyby to tak nebylo, byli bychom v celkovém pořadí o pozici výš," myslí si Knoll.

Celkově třetí skončil v hodnocení ESET Cupu Gregor Zsigo, který současně obsadil druhou pozici v rámci GT3. Druhé letošní vítězství GTX slavili Viktor Mráz a Maťo Homola s KTM X-Bow, kteří se na začátku nacházeli dokonce v absolutním vedení. V GT4 opět triumfoval Mark Kastelić. GTC1 přinesla vítězsnou radost české dvojici Petr Brecka a Karel Neffe.

Adam Konopka a Antal Zsigo, kteří si o den později rozdělili v rámci GT3 celková vítězství, nedojeli do cíle. Zatímco mladík ze stáje ARC Bratislava se svým Huracánem havaroval, Zsigův incident skončil po incidentu s Christianem Wimbergerem.

Stáj Mičánek Motorsport powered by Buggyra nevzbudila při vytrvalosti pozornost jenom vítězstvím ve třídě GTC, ale také složením posádky druhého vozu. Zde vedle Libora Dvořáčka nastoupil překvapivě sám šéf stáje Jiří Mičánek mladší. Dvojice to ve třídě GTC dotáhla na druhou pozici.

Nad Mičánkovým startem visel otazník do poslední chvíle. "S rozhodnutím startovat se dvěma auty jsme čekali na to, jestli bude celý víkend probíhat bez problémů. Přece jen jsme jeli šestý závodní víkend v řadě, takže jsme nechtěli týmu přidávat další práci," vysvětluje Mičánek.

Clio Cup Bohemia: Nový hráč v boji o titul

Závody Clio Cupu Bohemia ukázaly, že letošní boj o titul nejspíše bude o více než dvou jezdcích. Zatímco na Balaton Parku se vše neslo ve znamení boje mezi Tomášem Pekařem a Bartlomiejem Mireckim, v Rakousku opanoval obě jízdy nováček David Dziwok.

Polský mladík, který hájí stejně jako Pekař barvy stáje Carpek Service, byl nejrychlejší už v kvalifikaci. V prvním sobotním závodě se pak přetahoval o výhru právě s Pekařem a Mireckim. Napínavou bitvu pro sebe rozhodl tři minuty před koncem. Zatímco Pekař projel cílem jako druhý, Mirecki bral třetí pozici.

Během cesty za prvenstvím dělaly Dziwokovi starosti výjezdy zpomalovacího vozu. Ten se během 25 minut dlouhého závodu ukázal v akci dvakrát. "Byl to pro mě hodně těžký závod. Zpomalovací vůz mi to zkomplikoval. Snažil jsem se totiž soupeřům ujet a vybudovat si náskok. Každopádně to byla zábava," říká Dziwok, který mimo jiné přečkal kontakt s Mireckim.

Vítězem se Dziwok stal i při druhém sobotním klání, ve kterém nejlepší čtveřice z prvního závodu začínala v obráceném gardu. I pořadí na zbylých pódiových pozicích bylo stejné. Druhý dojel Pekař a třetí Mirecki. Český závodník se ale tentokrát na stříbrný výsledek pořádně nadřel, a to právě přičiněním Mireckého. Ve čtvrté zatáčce prvního kola totiž při souboji s ním vycestoval do štěrku.

"Byl jsem na venkovní stopě a zkoušel jsem Bartka předjet vnitřkem. On ale udělal to, co by udělal každý dobrý závodník a vyboxoval mě ven do kačírku," popisuje Pekař dramatický moment, který ho odsoudil ke stíhací jízdě až ze 14. místa. Prodírání se startovním polem ho ovšem bavilo. "Užil jsem si to. Krásně jsem si zazávodil a jsem rád, že to takto dopadlo. Náš tým získal hodně bodů a auta přestála závody bez poškození," dodal Pekař.

V klasifikaci Clio Cup Trophy, která je určena pro vozy starší čtvrté generace, zaznamenal dva triumfy Martin Kadlečík. Ten v obou jízdách nevyhrál jenom v rámci své třídy, ale také celkově.

V čele Clio Cupu Bohemia sice i nadále zůstává Tomáš Pekař, David Dziwok se ovšem přiblížil na pouhé dva body. Třetí Mirecki je o 11 bodů pozadu.

Sezona ESET Cupu pokračuje o víkendu 8.-9. června. Pojede se na Slovakia Ringu. Závody budou součástí doprovodného programu ME tahačů.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Foto: F4 CEZ/Petr Frýba

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.