Zatímco závody F4 CEZ nabídnou v akci více než dvacet monopostů, v rámci Clio Cupu nastoupí téměř třicet aut. V seriálu TCR Eastern Europe pak letos poprvé vstoupí do hry kompenzační závaží, které před víkendem staví do slibné pozice trojici jezdců startujících s modelem Honda Civic Type R TCR. Takový bude druhé letošní závodní víkend ESET Cupu na rakouském Red Bull Ringu.
"Myslím si, že rozdíly mezi vozy budou opět velmi malé. Větrný pytel tu hraje velkou roli a jezdcům vzadu bude pomáhat. Určitě nás čeká pěkné závodění," láká na závody Clio Cupu Tomáš Pekař.
Je to právě český jezdec, kdo přijíždí na rychlý rakouský okruh v pozici lídra Clio Cupu Bohemia. Na čelo průběžného pořadí ho dostala kombinace vítězství a druhého místa na Balaton Parku. Ačkoli ale Pekař potvrdil v Maďarsku roli favorita, v obou jízdách se pořádně nadřel. Více než rovným soupeřem mu byl Bartlomiej Mirecki. Polský navrátilec podlehl v sobotu Pekařovi jenom těsně a obsadil druhé místo, přičemž v neděli už zvítězil. Kvůli bonusovým bonům za nejrychlejší kola a kvalifikační umístění ovšem ztrácí na jezdce stáje Carpek Service čtyři body.
Pekař předpokládá, že Mirecki bude tento víkend znovu velmi silný. Nepodceňuje ovšem ani další jezdce. "Bartek tuto trať dobře zná, takže určitě bude zase rychlý. Hodně natestováno má ale také Nik Stefančič, který nedávno odjel na Red Bull Ringu závod slovinského mistrovství. Počítám proto i s ním. Mimo jiné bych nepodceňoval ani Reta Wüsta, který má z minulosti zkušenosti s trojkovými a čtyřkovými Clii. S pětkou toho sice ještě tolik neodjezdil, určitě ale může překvapit," myslí si Pekař.
Součástí startovního pole bude ve Štýrsku hned 28 vozů, tedy o pět více než před třemi týdny na Balaton Parku. V Maďarsku zasáhl do bojů o přední pozice kromě výše zmíněných jezdců také David Dziwok. Pekařův týmový kolega si na Balaton Parku zazávodil v Clio Cupu vůbec poprvé. Zatímco v prvním závodě bral čtvrtou pozici, z neděle si odnesl bronz. Stejných výsledků dosáhl během víkendu i Nik Stefančič. Právě proto se tato dvojice dělí o celkové třetí místo.
Za zmínku stojí mimo jiné i návrat Martina Kadlečíka. Český mladík loni ovládl se čtyřkovým Cliem všechny závody Clio Cup Trophy a ve většině případu dosáhl i na celkové vítězství v závodě. Tentokrát ale bude moci pomýšlet na dobrý výsledek pouze v dílčím hodnocení. Od letošního roku mají totiž vozy čtvrté a páté generace oddělený startovní rošt.
Ve srovnání s Balaton Parkem se rozroste startovní rošt mimo jiné i ve F4 CEZ. Zde se počet účastníků zvýší téměř dvojnásobně - ze 14 na 26.
Jako lídr průběžného pořadí vstupuje do podniku domácí Oscar Wurz. Syn bývalého pilota F1 nebo dvojnásobného vítěze 24 hodin Le Mans Alexandera Wurze sice na Balaton Parku nevyhrál ani jeden závod a zaznamenal tři druhá místa, i to mu ale stačilo k tomu, aby Maďarsko opouštěl s desetibodovým náskokem jako lídr. V tom mu pomohl mimo jiné i fakt, že jeho týmový kolega u stáje Jenzer Ethan Ischer, který na Balaton Parku vyhrál dva závody, nemůže jakožto úřadující šampion bodovat do celkového pořadí.
Nejbližším pronásledovatelem Wurze je momentálně Kirill Kuckov, který na Balaton Parku vyhrál závěrečný závod. Na třetí pozici se nachází nejlepší český reprezentant Miroslav Mikeš se ztrátou 34 bodů na lídra.
Za nárůst účastníků může mimo jiné i jeden z pokračovatelů slavného rodu. Spolu s německým týmem PHM AIX Racing, který můžeme znát i z F2 nebo F3, se totiž ke startovnímu poli připojí Davide Larini. Šestnáciletý Ital je synem Nicoly Lariniho, na kterého si můžeme pamatovat z F1 nebo z WTCC. Na kontě má druhé misto z tragicky poznamenané Velké ceny San Marina 1994, na které dosáhl v barvách Ferrari. Primárně se Davide Larini soustředí především na působení v italské F4 a sérii Eurocup 4.
Za zmínku stojí i start Matúše Ryby. Slovák, který působí ve španělské F4, je synem Martina Ryby. Na něj a jeho stáj Brutal Fish si můžeme pamatovat z TCR Europe nebo Lamborghini Super Trofeo Europe. Rovněž jde o historicky prvního vítěze závodu TCR Eastern Europe.
V TCR Eastern Europe vstoupí letos poprvé do hry kompenzační závaží. Jeho přidělování prošlo před letošní sezonou na scéně TCR změnami. Od tohoto roku už nedostávají balast nejrychlejší jezdci z kvalifikace, ale pětice pilotů, která při předchozím víkendu nasbírá největší počet bodů.
Nejvíce "bitý" tak bude na Red Bull Ringu v tomto ohledu Maťo Homola. Jeho Hyundai Elantra poveze 40 kilogramů navíc. Attila Bucsi a Adam Kout, kteří na Slováka ztrácejí v průběžném pořadí sedm bodů, dostanou 30 kilo. Jelikož čtvrtý nejlepší jezdec maďarského víkendu Martin Kadlečík tentokrát jede Clio Cup, je jediným zbývajícím znevýhodněným René Kircher. Jezdec stáje Mertel Motorsport s sebou veze 10 kilogramů.
Čtyřicetikilové závaží na kopcovité trati jako je Red Bull Ring nebude ničím příjemným. To si Homola uvědomuje moc dobře. Do Rakouska se přesto těší. "Je to pěkný okruh, který je sice krátký, ale za to pořádně těžký. Počasí zamíchá kartami, ale podmínky budou pro všechny stejné," říká úřadující šampion.
Váhové hendikepy pro favority staví do role favoritů závodníky, kterým se na Balaton Parku zas tak nezadařilo. Šance na úspěch se otevírá zejména třem jezdcům startujícím s vozy Honda Civic. Mezi ně patří kromě "desetikilového" Kirchera také jeho týmový kolega Davit Kajaia a Giacomo Ghermandi. Poslední dva jmenovaní žádné závaží nedostali.
Jezdci Mertelu zažili loni na Red Bull Ringu vydařený víkend. Zatímco Kircher dojel v úvodní jízdě druhý, Kajaia si v neděli připsal svůj dosud jediný triumf v šampionátu. Gruzínec se bude v Rakousku snažit odčinit nevydařený Balaton Park. Zatímco první závod nedokončil, v tom druhém bral pouze osmou příčku. To ho v průběžném pořadí šampionátu řadí až na devátou pozici. Giacomo Ghermandi, který hájí barvy týmu MM Motorsport, držel v úvodních dvou závodech dlouho třetí pozici. Ital se ale vždy propadl kvůli vysokému opotřebení pneumatik, přičemž v neděli se přidala i penalizace za traťové limity.
Do Rakouska Ital přijíždí s novým bílo-růžovým zbarvením svého vozu. Po svém boku bude mít také jednu ze současných veličin v závodech cestovních vozů. "Můj kouč Pepe Oriola tu se mnou tentokrát nebude. Budu mít ale neocenitelnou podporu Estebana Guerrieriho. Jsem si jistý, že se nám bude dobře pracovat," těší se Ghermandi na spolupráci s jednou z hvězd TCR World Tour.
Dalším z jezdců, kteří v minulosti zaznamenali na Red Bull Ringu úspěch, je Petr Čížek. Mostecký závodník zde před dvěma lety podal jeden ze svých nejlepších výkonů a úvodní jízdu dokončil jako druhý za Patrickem Singem.
Ve sprintových GT závodech ESET Cupu se otevírá velká příležitost Adamu Konopkovi. Syn zkušeného Mira Konopky se po závodě na Balaton Parku dělí o celkové vedení ve třídě GT3 s Martinem Kaczmarskim. Dvojice si v Maďarsku rozdělila po jednom vítězství. Na Red Bull Ringu ale Kaczmarski sprinty nepojede. Aby toho nebylo málo, Adamu Konopkovi nebude komplikovat situaci ani jeho otec, který místo Lamborghini Huracán GT3 nastoupí s prototypem Ligier LMP3 a bude tak bodovat do jiné klasifikace.
Ačkoli soupeřů z Maďarska se nyní Konopka mladší nemusí obávat, přibudou mu nové potenciální hrozby. Do startovního pole se totiž vrací stálice šampionátu Gregor Zsigo s BMW M6 GT3. Se stejnou technikou nastoupí také Antal Zsigo. Pozornost budí i návrat na okruhy v podání Martina Hudce. Úspěšný rallyeový nebo motokárový závodník se posadí za volant Audi R8 LMS Ultra týmu Duck Racing.
Absence Antala Zsiga ve třídě GT4 otevírá příležitost na převzetí vedení jeho nejbližšímu pronásledovateli Rudolfu Beňovi. V GTX hájí vedení Petr Koukola a ve třídě GTC 1 určené pro vozy Porsche 991 a starší modely vede před víkendem Hubert Darmetko.
O rozruch by se mohla postarat kategorie GTC a Dennis Waszek s Liborem Dvořáčkem, kteří startují s vozy Lamborghini Huracán. Rakouská trať by totiž díky vysokému výkonu měla těmto autům vyhovovat a je tak možné, že české duo promluví do boje o nejvyšší příčky i v absolutní klasifikaci. To se Waszkovi povedlo už na Balaton Parku, kde kromě dvou triumfů v GTC zaznamenal i absolutní prvenství v neděli.
"Jedeme na trať, kterou máme rádi, máme z ní hodně dat a Huracány tady skvěle fungují. Budeme proto chtít zopakovat nebo vylepšit výsledky z Balaton Parku," je optimistou Dvořáčkův šéf Jiří Mičánek mladší.
Dennis Waszek, který jede s o generaci starším Huracánem, také cítí šanci, současně ale zůstává nohama na zemi. "Budeme se snažit, ale uvidíme. Pro Lamborghini je určitě výhodnější kopec nahoru v úvodu, rychlé pasáže v prostřední závěrečné části okruhu by ale měly více vyhovovat novým GT3 nebo Huracánům EVO2. Bude to tedy podle mě celkem vyvážené," předpokládá.
Podobná situace jako ve sprintu je před Red Bull Ringem i ve vytrvalosti. Vítězové z Balaton Parku Mateusz Lisowski a Martin Kaczmarski se tentokrát o prostor za volantem Mercedesu AMG GT3 nerozdělí. Zatímco Kaczmarski nepojede vůbec, Lisowski nastoupí s Hubertem Darmetkem s Porsche 992 ve třídě GTC 1. Podle startovní listiny by měl chybět i Štefan Rosina, který skončil na Balaton Parku druhý. S vozem BMW M6 GT3 týmu Trevor Racing je místo něj přihlášen Gregor Zsigo.
Absence těchto favoritů hraje do karet Miru a Adamovi Konopkovým. Ti opět pojedou ve žlutých Lamborghini Huracán GT3 stáje ARC Bratislava. Zatímco Konopka starší se po Balaton Parku nachází na třetí pozici průběžného pořadí, Adam je čtvrtý.
V GTC1 hájí vedení již zmíněný Hubert Darmetko. V GTX vedou Viktor Mráz s Maťem Homolou, v GTC Josef Záruba s Jakubem Knollem a v GT4 je na tom nejlépe Rudolf Beňo s Richardem Gondou.
Kompletní startovní listina ZDE
Kompletní harmonogram ZDE
Úvodní foto: F4 CEZ/Petr Frýba, TCR Eastern Europe/Petr Frýba, ESET Cup/Petr Frýba
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.