ESET Cup na Slovakia Ringu: Hesseho vytrvalostní triumf i Wurzův úprk v čele F4 CEZ

Tovární jezdec BMW Max Hesse si dojel spolu s Antalem Zsigem pro vítězství v hodinovém vytrvalostním závodě, Oscar Wurz se výrazným způsobem přiblížil k zisku titulu ve F4 CEZ a David Dziwok se stal novým lídrem Clio Cupu Bohemia. Mimo jiné i to se stalo při třetím letošním podniku ESET Cupu, který se uskutečnil na Slovakia Ringu.

Do vytrvalostního závodu, který tradičně uzavřel sobotní program, Hesse nastoupil s vozem BMW M4 GT3 stáje Trevor Racing. Zde se střídal spolu s Antalem Zsigem, který závod rozjížděl. Zpočátku závodu kraloval Reinhard Kofler s vozem KTM X-Bow GT2 stáje RTR projects, na kterého dotíral Dennis Waszek s BMW M6 Trevor Racingu. Ve druhé polovině se ale začala situace měnit.

Do hry totiž vstupovaly zastávky v boxech a strategie. Když pak Antala Zsiga vystřídal za volantem Max Hesse, potvrdil, že první místo v průběžném pořadí vytrvalostního poháru GT World Challenge Europe nebo třetí místo ze čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu nejsou v jeho případě náhodné. Brzy se dostal do vedení a zajistil posádce stáje Trevor Racing vítězství.

Hesse a Zsigo byli na stupních vítězů doplněni dvěma ryze domácími posádky, přičemž obě závodily s vozy Lamborghini Huracán týmu ARC Bratislava. Na druhém místě dojeli Miro Konopka se Zdenem Mikuláškem, což byl výsledek, díky kterému si Konopka upevnil celkové vedení. Celkové třetí místo si připsal jeho syn Adam Konopka. Slovenský talent ovšem mohl slavit také vítězství. Dopadl totiž nejlépe z účastníků třídy GTX, kam byl přeřazen ze třídy GT3 poté, co startoval bez restriktoru motoru.

Tým RTR projects, za který kromě Reinharda Koflera nastoupil i jeho majitel Tomáš Miniberger, později zdržely problémy s dotankováním. I kvůli tomu posádka obsadila celkové čtvrté místo a druhou pozici v rámci GTX. Dennis Waszek s Gregorem Zsigem nakonec dojeli na šesté příčce celkově a současně na třetím místě v rámci GT3.

Před Zsiga s Waszkem se vměstnal ještě vůz KTM X-Bow GTX s Viktorem Mrázem a Maťem Homolou. Slovenská dvojice se sice po dvou vytrvalostních triumfech musela v rámci GTX smířit s bronzovým výsledkem, vedení v průběžném pořadí si ale udržela.

Ve třídě GTC1 byli nejlepší Petr Brecka a Karel Neffe, v GT4 si dojel pro vítězství Rudolf Beňo. Brecka s Neffem se v průběžném pořadí dělí o vedení s Hubertem Darmetkem, který si ze Slovenska odvezl spolu s Mateuszem Lisowskim druhé místo. Beňo si triumfem upevnil celkové vedení. O něj se před víkendem dělil s Richardem Gondou, který s ním nastoupil v posádce při úvodních dvou podnicích.

Sprinty: Dominance místního matadora

Ve vytrvalosti sice muselo Miru Konopkovi stačit druhé místo, při sprintech si ale spravil chuť. Zkušený Slovák do nich nastoupil s prototypem Ligier LMP3 a podle očekávání kraloval oběma závodům. V sobotu ho sice po startu připravil o vedení Reinhard Kofler s KTM X-Bow GT2 a v neděli jeho syn Adam s Huracánem, v obou případech se ale Miro zvládl na první místo vrátit a poté již dominoval.

Také Reinhard Kofler v sobotu zazářil. Mira Konopku sice za svými zády neudržel, i tak ale projel cílem jako druhý celkově a současně na prvním místě mezi GT vozy. Porazil i auta z královské třídy GT3. "Myslím si, že jsme společně s týmem odvedli skvělou práci," pochvaloval s Rakušan, který je továrním jezdcem KTM a běžně ho můžeme vídat v seriálu Fanatec GT2 European Series.

V rámci třídy GTX jel rovněž celkově třetí Adam Konopka. V rámci GT3 triumfoval Antal Zsigo, v GTC Dennis Waszek, v GTC1 Hubert Darmetko a v GT4 Rudolf Beňo. Zejména Waszkův výkon stojí za zmínku. Jezdce stáje GT2 Motorsport totiž postihl defekt pneumatiky už při prvním kole v kvalifikaci. To vyústilo ve výlet mimo trať a předčasný konec, kvůli kterému musel do závodu vyrážet až z posledního místa.

V neděli doprovodili Mira Konopku na celková stupně vítězů Adam Konopka a Antal Zsigo. Konopka mladší se současně stal vítězem v GTX a Zsigo zopakoval výhru v GT3. Konopka v neděli nečelil konkurenci Reinharda Koflera. Místo Rakušana totiž startoval za RTR projects Tomáš Miniberger, který v rámci své třídy obsadil druhé místo.

Celkově čtvrtý dojel do cíle Dennis Waszek s Lamborghini Huracán, který ani při šestém letošním sprintu nepoznal porážku v rámci třídy GTC. Českého jezdce trochu mrzelo, že se v Orechové Potoni nemohl poměřit s vozy GT3. Vzhledem k charakteru slovenské trati, která měří bezmála šest kilometrů a jejíž součástí jsou mimo jiné táhlé zatáčky, ho ale něco takového nepřekvapilo.

"Zkrátka se potvrdilo, že vozy třídy GT3 jsou na této trati rychlejší. V zatáčkách měli díky lepší aerodynamice výhodu. Je tu sice jedna dlouhá rovinka, na které můžeme zužitkovat náš vyšší výkon, to ale zkrátka nestačí k tomu, abychom s nimi mohli držet krok. V prvním sektoru jsme si ale ve srovnání s nimi stáli dobře," uvedl Waszek, který si v úvodních čtyřech závodech připsal tři celková vítězství mezi "gétéčky".

Třídě GTC1 kraloval v neděli Petr Brecka. V rámci hodnocení GT4 byl nejlepší znovu Rudolf Beňo.

TCR Eastern Europe: Pokračující přetahovaná

Sobotní vítězství Maťa Homoly, nedělní triumf Attily Bucsiho. Podle tohoto scénáře se v rámci TCR Eastern Europe odehrávaly úvodní dva podniky na Balaton Parku a Red Bull Ringu. A jak se nakonec ukázalo, ani Slovensko nebylo v tomto ohledu jiné.

Zpočátku se počítalo s tím, že Homola bude mít před Bucsim navrch. Kromě toho, že před víkendem vedl průběžné pořadí s náskokem dvou bodů, dostal "pouze" třicetikilové kompenzační závaží, zatímco Bucsi jakožto nejúspěšnější jezdec víkendu na Red Bull Ringu obdržel maximálních možných 40 kilogramů. Ve prospěch slovenského jezdce mluvila také historie. Při svých předchozích čtyřech startech na Slovakia Ringu v rámci TCR Eastern Europe totiž nikdy nenašel přemožitele.

Sobota se nesla přesně v duchu těchto předpokladů. Nejprve Homola vybojoval pole position v kvalifikaci a poté kraloval stylem start-cíl také závodu. O první místo přišel pouze na chvíli v úvodních metrech, kdy mu ho sebral Ivars Vallers. Lotyš se ale do čela dostal jenom díky ulitému startu, když ze svého stání vyrazil zhruba o šest vteřin dříve než zbytek pole. Za tento prohřešek později dostal desetisekundovou penalizaci, zatímco Homola si neohroženě dojel pro vítězství.

Attila Bucsi sice zápasil s maximálním balastem, nakonec ale minimalizoval škody tím nejlepším možným způsobem. Zpočátku sice jezdil po trati jako třetí za Adamem Koutem, českého jezdce ale nakonec vyřadil defekt levé přední pneumatiky, což maďarskému jezdci otevřelo cestu k zisku stříbrného výsledku.

Na stupních vítězů měli Homola s Bucsim poměrně překvapivého společníka. Pro své premiérové pódiové umístění v seriálu TCR Eastern Europe si totiž dojel Jiří Zbožínek, který stejně jako Homola a Kout startuje za Janík Motorsport.

"Základem bylo, že se mi povedl start. Pak jsem využil chyb soupeřů a tím získal pár pozic. Je to první pódium, cítím se neskutečně. Je to super pocit," pochvaloval si český mladík.

Neděle patřila Attilovi Bucsimu. Kvůli otočenému startovnímu roštu sice jezdec stáje M1RA Motorsport startoval až jako osmý, už na začátku se ale dostal na druhou pozici a ve čtvrtém kole zdolal i Davita Kajaiu, čímž rozhodl o svém prvenství. "Je dobré, že něco takového přišlo před letní přestávkou," neskrýval mladičký Maďar nadšení.

Davit Kajaia sice projel cílem jako druhý, penalizace deseti sekund za ulitý start ho ale srazila na páté místo. Díky tomu se na druhou pozici posunul Maťo Homola a na třetí Adam Kout. Do druhé poloviny sezony sice Homola vstoupí jako lídr šampionátu, Bucsi za ním ale zaostává o pouhých šest bodů. Adamu Koutovi se kvůli sobotnímu odstoupení Homola vzdálil na 38 bodů.

Úspěšný víkend zažil při svém návratu Martin Kadlečík. Jezdec stáje Aditis, který podnik na Red Bull Ringu vynechal, zaznamenal dvě čtvrtá místa. V sobotu navíc vedla jeho cesta k tomuto výsledku z chvostu pole, kam ho odsunul nepovedený start. Dvakrát bodoval také Kadlečíkův šéf Radim Adámek, který při svém prvním letošním vystoupení v TCR Eastern Europe zaznamenal deváté a osmé místo. Za devátou pozici ve druhém závodě si připsala premiérové body také Jorden Dolischková.

Pořádně hořký víkend naopak zažil Giacomo Ghermandi. Ital neviděl cíl ani jednou. V sobotu i v neděli selhal motor jeho Hondy Civic. Neděle dopadla špatně také pro Jiřího Zbožínka. Hvězda sobotního závodu nedojela do cíle po kolizi s Reném Kircherem.

F4 CEZ: Wurzův důležitý víkend

Již při úvodních dvou podnicích se Oscar Wurz profiloval jako hlavní favorit na zisk titulu F4 CEZ. Stále mu ale něco chybělo - zisk prvního vítězství. V Orechové Potoni si ale pilot stáje Jenzer vše vynahradil.

Syn bývalého pilota F1 a dvojnásobného vítěze závodu 24 hodin Le Mans Alexandera Wurze totiž vyhrál na Slovensku dvě ze tří jízd. Zatímco v sobotu kraloval stylem start-cíl, při druhém závodě v neděli se musel do čela propracovávat poté, co se mu nepovedl start a propadl se dozadu.  "Byl to téměř perfektní víkend. Získali jsme slušné body a navýšili naše celkové vedení," pochvaloval si Wurz.

Chybělo málo a pilot stáje Jenzer slavil i po závěrečné třetí jízdě. Zde se ale nakonec musel spokojit se stříbrnou příčkou. V závěru ho totiž udolal jeho týmový kolega Max Karhan. Ten se tak stal historicky prvním Čechem, který dokázal závod F4 CEZ vyhrát.

"Pro mě i pro mou kariéru je to velký úspěch," radoval se Karhan na sociálních sítích. Současně dal jasně najevo, že s honbou za dobrými výsledky rozhodně nekončí. "Doufám, že je to jenom jeden úspěch z mnoha. Těším se na další velké a těsné bitvy," dodal.

Před Kirillem Kuckovem nyní Oscar Wurz vede o 67 bodů. Pilot stáje Maffi Racing si ze Slovenska odvezl druhé, třetí a čtvrté místo. Na stupně vítězů se podíval také Jonathan Correrella. Francouz získal bronz při první a třetí jízdě. Vůbec poprvé v kariéře vystoupal na pódium Miroslav Mikeš. Junior Buggyry dosáhl při druhém závodě na stříbrný úspěch.

Clio Cup Bohemia: V režii Stefančiče

V Clio Cupu Bohemia se zapsalo mezi letošní vítěze nové jméno, a to hned dvakrát. Obě jízdy totiž skončily těsným vítězstvím Nika Stefančiče. Zatímco v sobotu Slovinec porazil o 196 tisícin sekundy Juliana Smiechowského z týmu Václava Janíka, v neděli mu podlehl pouze o sedm tisícin sekundy David Dziwok. Ten hájí barvy mělnického Carpek Service.

Při prvním závodě projel cílem jako třetí Filip Kunčer, pozdější pětisekundová penalizace ale posunula na třetí pozici Bartlomieje Mireckého. V neděli bral bronz Nikodem Sobczyk.

David Dziwok sice odjel ze Slovenska bez vítězství a kromě nedělní druhé pozice si připsal pouze osmé místo v sobotním závodě, kde dostal mimo jiné pětisekundovou penalizaci za kontakt s Filipem Kunčerem, přesto ale mohl být spokojen. Využil totiž absence svého týmového kolegy a současně šéfa Tomáše Pekaře. Českému závodníkovi zabránila v účasti zlomená klíční kost. Díky tomu od něj Dziwok převzal celkové vedení.

V průběžném pořadí momentálně Dziwok vede s náskokem devíti bodů před Stefančičem. Třetí Mirecki, který dokončil nedělní závod až jako šestý, ztrácí na lídra 11 bodů. Tomáš Pekař se propadl až na čtvrté místo, ze které mu na Dziwoka chybí 23 bodů.

Získané celkové vedení polského nováčka nijak nevyvádí z míry. "Tato sezona je pro mě přípravou do budoucna. Beru ji jako učební rok. Pokud by se mi podařilo vyhrát, bylo by to hezké, ale když ne, tak se nic neděje," říká s klidem.

Další podnik ESET Cupu se uskuteční o víkendu 28.-29. června na Lausitzringu. V Německu se ale představí pouze GT vozy. Na programu budou dva sprinty a vytrvalostní závod. Ve všech případech bude ESET Cup sdílet startovní pole se seriálem P9 Challenge. Nejbližším podnikem vypsaným pro všechny kategorie je Autodrom Most, kde se pojede od 2. do 4. srpna.

Výsledky ZDE
Průběžné pořadí ZDE

Foto: ESET Cup/Petr Frýba

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.