Homola na domácí půdě, tovární hvězdy v gétéčkách a chybějící lidr Clio Cupu. ESET Cup míří na Slovakia Ring

Průběžný lídr Maťo Homola chce prodloužit svou domácí neporazitelnost v TCR Eastern Europe, do GT závodů zasáhnou hvězdy světového formátu jako Max Hesse nebo Reinhard Kofler a v Clio Cupu Bohemia otevírá absence Tomáše Pekaře příležitost ostatním jezdcům. Takový bude třetí letošní podnik ESET Cupu, který hostí okruh Slovakia Ring.

"Jsou to mé domácí závody, na které se neskutečně těším. Kvůli trochu horším výsledkům na Red Bull Ringu nemáme v autě toho nejtěžšího spolujezdce, ale má o 10 kilo méně, což znamená 30 kilogramů. Půjde ale o hodně, Attila je jenom těsně za mnou a opět na nás čekají těsné souboje. Budu moc rád, když si na slovenský okruh najde cestu co nejvíce fanoušků a přijdou mě podpořit," těší se Homola na domácí víkend.

Jezdec stáje Janík Motorsport přijíždí do Orechové Potoni s dvoubodovým náskokem před svým hlavním rivalem Attilou Bucsim. Právě tato dvojice si v přechozích čtyřech závodech rozdělila vítězství po dvou. Zdá se, že před slovenským víkendem jsou karty pro Homolu rozdané o něco lépe. Zatímco on poveze třicetikilogramové závaží, Bucsi jakožto nejúspěšnější jezdec podniku na Red Bull Ringu dostane čtyřicet kilo. Kromě toho se Homolovi na jeho domácí půdě historicky daří. Poražen nebyl ani při jednom ze svých dosavadních čtyř startů, které na tomto okruhu v rámci TCR Eastern Europe odjel.

Jak Homola, tak Bucsi musejí na Slovensku počítat s Adamem Koutem. Český jezdec, který stejně jako Homola hájí barvy stáje Janík Motorsport, sice na první letošní vítězství pořád čeká, už několikrát k němu ale byl velmi blízko. Z úvodních čtyřech závodů si odnesl tři stříbrné výsledky s jedním čtvrtým místem, díky čemuž je celkově třetí jen s devítibodovou ztrátou na Homolu. Stejně jako on poveze na Slovakia Ringu třicet kilo navíc.

Kromě nejlepší trojice nastoupí se závažím také Ivars Vallers a Giacomo Ghermandi. Lotyšský jezdec, který při druhém závodě na Red Bull Ringu dosáhl díky třetímu místu premíérového pódiového umístění, poveze ve svém Audi RS3 LMS dvacet kilo navíc. Ghermandiho Honda Civic dostane deset kilogramů.

Ghermandi má na Slovakia Ring hořké vzpomínky. Loni zde totiž při druhé jízdě projel cílem jako první před Maťem Homolou a v paddocku už oslavoval svůj premiérový triumf. Poté se ale dozvěděl o penalizaci za ulitý start, která ho srazila až na deváté místo.

Kromě Homoly nenajdeme v současné startovní listině žádného dalšího jezdce, který by na Slovakia Ringu dokázal závod TCR Eastern Europe vyhrát. Na stupně vítězů zde ale dosáhli také Petr Čížek s Davitem Kajaiou. Český závodník skončil třetí při prvním závodě v roce 2022. Kajaia se vešel mezi nejlepší tři při obou loňských kláních. Gruzínec nejprve skončil druhý a poté třetí.

Startovní pole bude na Slovakia Ringu o dva vozy početnější než před dvěma týdny. Do akce se totiž vrací tým Aditis. Stáj, která v sezoně 2022 získala díky Bartoszi Groszkovi titul, nasadí dvojici vozů Audi RS3 LMS TCR. V jednom z nich nastoupí Martin Kadlečík, který už startoval v dubnu na Balaton Parku a při druhém závodě se blýskl stříbrným výsledkem. Letos poprvé nastoupí také šéf stáje Radim Adámek, který se v šampionátu pravidelně objevoval už od jeho vzniku v roce 2019.

ESET GT: Domácí matador s prototypem i hvězdy továren

V závodech sportovních vozů neuvidíme v akci pouze vozy třídy GT3, ale rovněž dva prototypy, které se objeví při sprintech. Jedním z nich bude již tradičně Miro Konopka. Domácí matador nastoupí s Ligierem LMP3. Konkurencí mu bude v divizi 5 český mladík Alex Tlustý s Pragou R1. Konopka se ukáže také ve vytrvalosti. Tam ale pojede s Lamborghini Huracán, ve kterém bude hájit své celkové vedení v průběžném pořadí třídy GT3.

V akci se ukáže také syn Mira Konopky Adam, který momentálně vévodí sprintové klasifikaci třídy GT3. Jak ve sprintu, tak ve vytrvalosti se s ním budou přetahovat o úspěch Gregor a Antal Zsigovi s vozy BMW M6 GT3. Po boku Antala Zsiga by měl ve vytrvalosti nastoupit Max Hesse. Jedná se o továrního jezdce BMW, který německou značku reprezentuje v prestižních vytrvalostních závodech a momentálně se nachází mimo jiné i na čele vytrvalostního poháru GT World Challenge Europe.

Dalším továrním jezdcem na roštu bude Rakušan Reinhard Kofler. Ten byl zapůjčen od KTM týmu RTR projects, který se jednorázově do šampionátu vrací, aby v ostrém tempu znovu vyzkoušel nový vůz KTM X-Bow GT2. Brněnský tým chce toto auto už letos nasadit do vybraných podniků Fanatec GT2 European Series. Kromě Koflera se za jeho volantem ukáže také Tomáš Miniberger. Zatímco Kofler nastoupí do sobotního sprintu, Miniberger do nedělního. Vytrvalostní závod absolvují společně.

Kofler věří, že RTR projects  můze uspět nejenom ve třídě GTC, ale také v absolutní klasifikaci. "Bude to velká zábava. Věřím tomu, že můžeme potrápit i některé účastníky ze třídy GT3," tvrdí Rakušan.

Vozy GT3 letos úspěšně zlobí především Dennis Waszek. Suverén sprintových závodů třídy GTC letos dosáhl se svým Lamborghini Huracán první generace už na tři celková vítězství ze čtyř závodů. Před Slovakia Ringem ale stojí nohama na zemi. Uvědomuje si totiž, že téměř šestikilometrová trať složená z rychlých i technických pasáží ho do podobné výhody jako na rovinatém Red Bull Ringu nestaví.

"V prostřední pasáži budou mít vozty GT3 trochu výhodu, protože jejich aerodynamika je lepší. Předpokládám, že zde budou o hodně rychlejší než vozy GTC. Také na Slovakia Ringu se ale nachází rychlá rovinka, kde budeme moci zužitkovat vyšší výkon. Historicky už ale víme, že na Slovakia Ringu jsou vozy GT3 rychlejší a bojovat s nimi bude určitě těžší než na Red Bull Ringu," nedělá si jezdec stáje GT2 Motorsport iluze.

Zatímco ve sprintu GT4 hájí vedení Mark Kastelić, v rámci GTC1 přijíždí jako lídr Hubert Darmetko. V GTX se dělí o první místo Petr Koukola s Gáborem Timem. Co se vytrvalostních lídrů týče, v GT4 jsou na tom nejlépe Rudolf Beňo a Richard Gonda. V GTC patří první místo Jakubu Knollovi s Josefem Zárubou, v GTC1 Petru Breckovi s Karlem Neffem a v GTX Viktoru Mrázovi a Maťu Homolovi.

Ve vytrvalosti GTC by se mohl lídr změnit. Tým Mičánek Motorsport powered by Buggyra včetně Knolla se Zárubou totiž na Slovensku chybějí. Příležitost na převzetí vedení se proto otevírá Hubertu Darmetkovi a také posádce Petr Brecka - Karel Neffe, kteří ztrácejí na lídry 20 bodů. Darmetko na Slovensku jede společně s Mateuszem Lisowskim.

Z vytrvalostního závodu stojí za zmínku také účast týmu Aditis, který dosud sbíral úspěchy v TCR Eastern Europe. Z volantem vozu Porsche 992 Cup se budou střídat Radim Adámek a Miro Horňák.

F4 CEZ: Lídr Wurz a dva nováčci

Po nabitém startovním poli na Red Bull Ringu budou závody F4 CEZ na Slovensku opět o něco hůře obsazené. Celkem je přihlášeno 12 závodníků. Mezi nimi chybí mimo jiné i tým PHM AIX Racing a jezdci Andrej Petrović, Maksimilian Popov a Kamal Mrad, kteří si v Rakousku rozebrali výhry. Příležitost na zisk prvního vítězství se tak otevírá Oscaru Wurzovi.

Syn bývalého pilota F1 nebo vítěze 24 hodin Le Mans Alexandera Wurze sice vede šampionát s náskokem solidních 42 bodů před Kirillem Kuckovem, na první vítězství ale stále čeká. Nejlépe zatím dojel čtyřikrát druhý.

Svou premiéru v šampionátu si odbudou Teodor Borenstein s Gabrielem Holguinem. Český jezdec nastoupí za švýcarský Jenzer, Američan pojede za Maffi Racing. Holguin je pravidelným účastníkem italské F4.

Clio Cup Bohemia: Poláci mají šanci

V Clio Cupu Bohemia se dá říct již nyní, že se s největší pravděpodobností změní lídr průběžného pořadí. Tomáš Pekař totiž bude v závodech chybět poté, co si zlomil klíční kost. A jelikož jeho týmový kolega David Dziwok na něj ztrácí pouhé dva body a třetí Bartlomiej Mirecki zaostává o 11, udržení celkového vedení by se rovnalo zázraku.

Dziwok přijíždí na Slovensko posílen vydařeným víkendem na Red Bull Ringu. Tam triumfoval při obou závodech. Přestože je v Clio Cupu nováčkem, má již s Orechovou Potoní zkušenosti ze závodu Trofeo di Serie. Před třetím podnikem si proto věří.

"Na tuto trať vzpomínám pozitivně, mimo jiné jsem tu i dvakrát vyhrál. Věřím, že tu dosáhnu svých nejlepších letošních výsledků," nechybí Dziwokovi sebevědomí. Starosti mu nedělá ani náročný charakter okruhu. "Bude potřeba se tu starat o pneumatiky. To je ale disciplína, kterou ovládám velmi dobře," dodává.

Právě trojice Pekař, Dziwok, Mirecki si zatím rozebrala všechna dosvadní vítězství. Zatímco Dziwok kraloval oběma jízdám na Red Bull Ringu, Pekař a Mirecki si rozdělili triumfy po těsných soubojích na Balaton Parku.

Mezi 23 vozy se ukážou opět také čtyři auta starší a rychlejší čtvrté generace. S tímto vozem nastoupí mimo jiné i Martin Kadlečík. Ten dokázal v Rakousku dosáhnout na absolutní prvenství i přes start ze zadních pozic. I nyní se s ním tedy bude muset počítat.

Foto: ESET Cup/Petr Frýba

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.