Mám před sebou nejdůležitější období kariéry, uvědomuje si Salač. Stýská se mu po domácích fanoušcích

Odchod od Gresiniho, první měsíce v řadách Marc VDS, vzpomínky na závodění v Brně i divoká karta pro MS superbiků. O tom všem pohovořil Filip Salač v exkluzivním rozhovoru pro náš server.

Filipe, letos přestupujete k Marc VDS, tedy k týmu, který už patří k absolutní špičce Moto2. Belgické stáji jste se upsal na dva roky. Jak se tedy těšíte? Jste připraven?

Moc se těším. Je to pro mě splněný sen. Zima sice byla taková krátkodlouhá, ale myslím si, že jsem připraven. Za týden už máme první testy.

Jedete za špičkový tým, který již v Moto2 získal tituly mistra světa. Tím pádem i u vás se nyní bude očekávat boj o nejvyšší příčky. Možná se tedy dá říct, že následující dva roky hodně ovlivní, kam bude dále směřovat vaše kariéra, jestli do MotoGP nebo třeba někam jinam. Také to tak vnímáte?

Určitě. Takovou šanci už asi znovu mít nebudu. Nechci na sebe vyvíjet tlak, každopádně ale pojedu za nejlepší tým v poli a určitě to budou nejdůležitější dva roky v mé kariéře, během kterých se budu muset ukázat.

S Marc VDS už jste testoval v listopadu při posezonních testech ve Valencii. Jak jste se tedy v týmu zabydlel?

Rychle. Hned mě vzali mezi sebe a jsme jako jedna rodina. Kromě testů ve Valencii jsme testovali i v Jerezu na privátních motorkách. V kontaktu jsme každý den, tým mi například posílá různé dokumenty. Věřím, že to bude dobré.

Vaším týmovým kolegou bude Tony Arbolino. S italským závodníkem se nesejdete v jednom týmu poprvé, společně jste závodili již v roce 2020 u týmu Snipers v Moto3. Předpokládám, že něco takového vám rovněž pomohlo rychle si zvyknout…

Určitě. S Tonym se známe, takže to je určitě minimálně jeden člověk, se kterým se nemusím seznamovat.

Co od spolupráce s Tonym na základě minulých zkušeností očekáváte? Jaký to bude týmový kolega? Myslíte si, že si budete pomáhat a sdílet spolu například data, nebo předpokládáte, že si každý budete spíše hledět svého?

Uvidíme. Myslím si, že Tony bude pod velkým tlakem, protože se od něj nebude očekávat nic jiného než boj o titul mistra světa (loni se stal vicemistrem – pozn. red.). Zároveň ale věřím tomu, že pokud si pomůžeme, tak z toho budeme těžit oba.

Předchozí dvě sezony jste strávil u týmu Gresini. To je samozřejmě tradiční stáj, která působí i v MotoGP. V Moto2 ale přesto nepatří k úplné špičce, na rozdíl od Marc VDS. Co vás tedy vedlo ke změně týmu? Měl jste například pocit, že u Gresiniho nebude možné zabojovat do budoucna o titul?

My jsme si především mysleli, že se nám díky působení u Gresiniho naskytne snazší cesta do MotoGP. Tak to ale vůbec nebylo. Projekty MotoGP a Moto2 tam totiž v podstatě nemají nic společného, jenom barvy, pár sponzorů a zázemí. Co se týče MotoGP, tam je vše v režii Ducati a tím pádem nás to do žádné lepší pozice nedostalo. Proto jsme usoudili, že když dostaneme lepší nabídku od jiného týmu, tak přestoupíme. Ta přišla a my ji vzali všemi deseti.

V loňské sezoně jste obsadil celkové 11. místo. Zejména úvod roku byl ale ve vašem podání dobrý. Nejvíce jste zazářil ve francouzském Le Mans, kde jste dojel do cíle na druhé pozici. Existuje například nějaká oblast, v níž jste loni nebyl sám se sebou spokojen? A bylo například možné pracovat přes zimu na zlepšení?

Změnou k lepšímu určitě je, že jsem šel na operaci s rukou (v závěrečných závodech sužoval Salače syndrom arm pump – pozn. red.). Ta mě trápila ve spoustě závodů. Nemohl jsem kvůli tomu po celou dobu tlačit na pilu. Myslím si, že operace mi pomohla. Další věci, které je třeba doladit, budeme moci vyřešit až přímo na motorce.

Účinkování v mistrovství světa třídy Moto2 sice pro vás letos bude prioritou, nepůjde však o jedinou vaši starost. Minulý týden jste totiž oznámil založení juniorského týmu, který bude působit v závodech MiniGP. Co vás vedlo ke spuštění tohoto projektu? Stojí za tím například i fakt, že v současné době nemáme žádného dalšího jezdce, který by měl stejně jako vy nakročeno do MotoGP? Samozřejmě zde máme například Ondřeje Vostatka, Petra Svobodu nebo Filipa Novotného, ti už se ale ubírají spíše směrem MS superbiků…

Určitě ano. Jak říkáte, ti jezdci tu momentálně nejsou. Rád bych tomu tedy pomohl. Velkou pomocí je i to, že se Autoklubu České republiky a Matěji Smržovi podařilo vyjednat zařazení českého mistrovství do programu MiniGP. Díky tomu se ti nejlepší jezdci budou moci kvalifikovat na světové finále do Valencie. Určitě by tedy bylo fajn, kdyby tam jeli i jezdci z mého týmu.

Tento projekt jsme vymysleli společně s bráchou Michalem a Davidem Kučeříkem. Můj brácha loni odjel celou sezonu miniracingu v kategorii Senior a párkrát jsem se za ním byl podívat. Ten nápad proto vznikl už loni a nakonec se nám podařil uskutečnit. Věříme, že se to bude lidem líbit a spoustě jezdců pomůžeme.

Na juniorské scéně je se svým týmem a akademií v poslední době hodně vidět Lukáš Pešek. Právě jeho jezdci reprezentovali v posledních dvou letech Českou republiku na světovém finále MiniGP. Inspirovala vás při rozhodnutí založit tento projekt například i Lukášova práce s talentovanými závodníky?

To určitě ne. Je více lidí, kteří mají v Česku akademii a snaží se pomoci jezdcům. Lukáš to má tak, že už ukončil kariéru a musí se něčím živit. Já něco takového nemám jako prioritu a nedělám to kvůli vidině zisku. Mám svých starostí dost, právě proto se týmu budou věnovat hlavně brácha Michal a David Kučeřík. Já tento projekt budu zastupovat hlavně svým jménem a když budu trénovat v Česku s jezdci, pokusím se jim předat nějaké zkušenosti.

V letošní sezoně MS Moto2 na vás čeká mimo jiné i jedna novinka. V červnu by se měla uskutečnit premiérová Velká cena Kazachstánu na okruhu Sokol, která se měla konat již loni. Už se na tento nový okruh nějak připravujete? Například z fotografií?

Uvidíme, jestli se Kazachstán letos vůbec pojede. Popravdě ani nevím, jak ten okruh vypadá, zatím si ho můžeme zahrát možná tak na PlayStationu. Uvidíme, jaké to bude. Co jsem slyšel, tak trať už by měla být hotová. Problémem ale je, že v dosahu hodiny a půl není žádný hotel nebo zázemí pro lidi, kteří v kolotoči MotoGP pracují. Uvidíme, jestli to zvládnou dát dohromady. Pokud se ale nepojede, tak by nebylo špatné, kdyby byl tento závod nahrazen třeba Brnem (jako záložní podnik byla ovšem určena Velká cena Maďarska na Balaton Parku – pozn. red.).

Když už jste nakousl Brno, tam jelo MotoGP naposledy v roce 2020. Chybí vám závodění před domácími fanoušky? Předpokládám, že ano…

Je to tak. Brno mi chybí moc. Byla to pro mě taková sladká třešnička na dortu. Moc mě to mrzí. Podle toho, co slýchám, ale není úplně bez šance, že by se do kalendáře vrátilo. Myslím si, že hlavním problémem není stav asfaltu, ale spíše domluva s Dornou. Doufám tedy, že se sem do budoucna vrátíme.

Nejvýznamnějším motocyklovým podnikem v Česku jsou momentálně závody MS superbiků v Mostě. Nepohráváte si proto s myšlenkou, že byste se tohoto podniku v budoucnu zúčastnil na divokou kartu a znovu si tak zazávodil před domácími fanoušky? Před třemi lety jste v Mostě nastoupil do závodu vytrvalostního MS…

Něco takového jsem v hlavě samozřejmě už měl. Otázka je, v jaké kategorii. Mělo by to ale smysl pouze v případě, pokud by přišla dobrá nabídka. Kdybych měl startovat s nekonkurenceschopným týmem jako třeba Oliver König, tak by to nemělo cenu. Myslím si ale, že během nadcházejících dvou sezon budu mít u Marc VDS úplně jiné starosti. Ale uvidíme, třeba mi připraví druhou motorku (tým letos vstupuje do MS superbiků se Samem Lowesem – pozn. red.). To mě ale teď jen tak napadlo. Pokud to půjde, určitě se rád zajedu do Mostu podívat jako divák.

Foto: Marc VDS

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.