Seznámení s novým prostředím. Salač se poprvé svezl v barvách Marc VDS

Sedmnáctý čas, 62 kol na kontě a sžívání se s novými pneumatikami i týmem. Takové bylo pro Filipa Salače pondělní testování třídy Moto2 na okruhu Ricarda Torma ve Valencii. Při něm český jezdec poprvé nastoupil za belgickou stáj Marc VDS.

„Svoje nejrychlejší kolo jsem zajel až v závěru dne. Už bylo poměrně chladno a měl jsem zrovna tvrdou sadu, takže s časem jsem spokojený,“ hodnotí svůj první den v novém prostředí Salač, na kterého stáj okamžitě zapůsobila. „V týmu je cítit obrovská profesionalista a touha vítězit, všichni jsou naladěni na stejnou notu,“ pochvaloval si.

U mladoboleslavského rodáka se pondělní test nenesl pouze ve znamení seznamování s novým týmem. Jiné byly pro českého závodníka i pneumatiky. Od příštího roku se totiž v nižších kubaturách MS změní jejich výhradní dodavatel. Tím se stane Pirelli, které tuto roli převezme od Dunlopu. Nové obutí Salače příjemně překvapilo.

„Musím říct, že mám z těchto pneumatik úžasný pocit. Zkoušeli jsme různé změny nastavení a to všechno nám pomohlo posunout se dopředu. Rozdíl mezi Pirelli a tím, na co jsem byl zvyklý doposud, je větší, než jsem čekal. Myslím si ale, že přední guma bude mému jízdnímu stylu hodně vyhovovat. Už teď jsem na nich docela rychlý a to jsme přitom ještě ani zdaleka neodemkli jejich plný potenciál,“ je optimistou.

Současně ale očekává, že gumy od Pirelli dají jezdcům o něco více zabrat: „Vypadá to, že v závodech bude trochu složitější s nimi hospodařit. I tak se ale myslím, že jde o dobrý krok pro Moto2,“ dodává.

Během dne se Salačovi dařilo průběžně zrychlovat. Zatímco v první části začal časem v hodnotě 1:34,334, ve druhém segmentu zajel 1:33,930 a na závěr se zlepšil na 1:33,723. Zvládl se tak posunout o šest desetin dopředu. Na nejrychlejšího Alonsa Lópeze ztratil 662 tisícin sekundy.

Znovushledání s kamarádem

Ne celý tým Marc VDS bude pro Salače nový. Jeho týmovým kolegou se totiž stane Tony Arbolino. S letošním vicemistrem světa pojí našeho reprezentanta přátelství. Z této dvojky navíc nebudou parťáci poprvé. Spolupracovali již v roce 2020 ve třídě Moto3, kdy společně hájili barvy stáje Snipers.

„Jsem rád, že jsem se s Filipem viděl v garáži,“ vítá italský závodník obnovenou spolupráci. Ta by podle něj mohla být přínosná. „Věřím, že si během nadcházející sezony můžeme navzájem pomoci ke zlepšení, vysvětluje.

Při pondělním testování zajel Arbolino, který je součástí Marc VDS již od roku 2022, čas v hodnotě 1:33,383. Byl tak o necelé čtyři desetiny rychlejší než Salač. Ve výsledkové listině to stačilo na sedmou pozici.

K Marc VDS se Salač přesouvá po dvou sezonách strávených u týmu Gresini. Zatímco při svém premiérovém ročníku v prostřední kubatuře v roce 2022 nasbíral 45 bodů a skončil dvacátý, letos zaznamenal pokrok. Se 110 body se umístil na 11. pozici. V obou sezonách se Salačovi podařilo dosáhnout na pódiové umístění. Zatímco v roce 2022 dojel na druhém místě v Thajsku, letos mu přinesla stříbro Velká cena Francie v Le Mans.

V kategorii Moto2 patří Marc VDS k nejužší špičce, a to nejen kvůli letošním výsledkům. V minulosti se zde stáj třikrát radovala z jezdeckého titulu. Stalo se tak díky Titu Rabatovi (2014), Francu Morbidellimu (2017) a Álexi Márquezovi (2019). V období 2015-2018 působil tým i v královské kubatuře MotoGP, kde využíval motocykly Honda. Při Velké ceně Nizozemska 2016 se zásluhou Jacka Millera dočkal dokonce vítězství. Stáj má zkušenosti i s automobilovými závody a od příštího roku se připojí také k MS superbiků, kde ji bude reprezentovat Sam Lowes.

V úvodu prosince se Salač ukáže v akci znovu. Tentokrát se posadí na svou tréninkovou motorku v Jerezu. Na tomto okruhu se budou od 28. února do 1. března konat také oficiální předsezonní testy.

Foto: Marc VDS

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.