Jáchym Galáš se při úvodním podniku ESET Cupu na Hungaroringu postaral o jediné celkové vítězství českého závodníka. S vozem Hyundai Elantra triumfoval při druhém víkendovém závodě TCR Eastern Europe, a to i přesto, že startoval z posledního místa. Poháry si ale z Maďarska odvezli také další čeští závodníci nebo týmy.
Úvodní podnik letošního ročníku ESET Cupu na Hungaroringu přinesl také jedno celkové vítězství českého jezdce. V seriálu TCR Eastern Europe se o něj postaral Jáchym Galáš. Ten po startu z poslední 16. pozice dosáhl na triumf v nedělním klání.
V dobré pozici pro boj o vítězství vstupoval Galáš, který podnik pojal především jako test nového modelu Hyundai Elantra, již do sobotního prvního závodu. V mokré kvalifikaci totiž pouze na polského závodníka ze stáje Radima Adámka s názvem Aditis Racing Bartosze Groszka. Po startu na tom navíc byl ještě lépe. Podařilo se mu totiž před Groszka dostat a ujal se vedení.
Jeho sen o vítězství však trval pouze do druhé zatáčky. V ní totiž do něj zezadu Groszek strčil a poslal Galášův vůz do Milovana Vesniče, který se nacházel po boku českého závodníka. Zatímco Galáš a Vesnič si při kontaktu poškodili vozy natolik, že museli ze závodu odstoupit, Groszek se ujal vedení a poté, co se v závěru ubránil útokům Galášova týmového kolegy Maťa Homoly, zvítězil. Homola, který později dostal penalizaci pět sekund za překračování traťových limitů, skončil druhý před třetím Milenkem Vukovičem.
Ani před druhým závodem nevypadala Galášova situace zrovna příznivě. Startovalo se totiž podle výsledků prvního závodu s otočením nejlepší desítky. Galáš tak stál na posledním 16. místě.
Během závodu se ale byl schopen propracovat až na druhé místo, na kterém také projel cílem hned za svým parťákem Maťem Homolou. Slovák se ale v průběhu závodu dostal do vedení poté, co zavinil kolizi s Milenkem Vukovičem, který se kvůli ní propadl až na čtvrtou pozici. Za to ho komisaři v cíli potrestali deseti sekundami, což vyústilo v jeho pád až na šesté místo. Galáš tak mohl slavit vítězství.
"Je vážně pěkné posunout se z posledního místa až na první. S konečným výsledkem jsem spokojen, na autě je ale stále hodně práce," poznamenal v cíli Galáš, který se letos s modelem Hyundai Elantra plánuje zúčastnit svého druhého kompletního ročníku TCR Europe.
Galáš nebyl ve druhém závodě jediným Čechem na stupních vítězů. Stříbrnou příčku totiž obsadil další jeho týmový kolega ze stáje Hyundai/Janík Motorsport Petr Semerád. Ten byl k pódiu blízko již v sobotu, když dlouho dotíral na Milenka Vukoviče. Jednou ho sice i předjel, stalo se tak však pod žlutými vlajkami a vzápětí musel pozici vrátit. Poté už na něj recept nenašel. Právě Vukovič skončil v neděli na třetí pozici.
Sobotní vítěz Groszek si musel vystačit se čtvrtou příčkou. Jeho šéf a současně týmový kolega Radim Adámek dokázal získat jeden bod v prvním závodě víkendu, který dokončil jako desátý. Tento výsledek sice pro něj znamenal start z pole position do druhé jízdy, jeho vystoupení v ní ale bylo poznamenáno incidentem s Maďarem Leventem Losonczym a byl klasifikován až jako čtrnáctý.
V obou závodech zvládl bodovat Petr Čížek. V první jízdě skončil jezdec stáje Fullinrace Academy šestý. Ve druhé si pohoršil pouze o jedno místo. Druhý jezdec týmu Petra Fulína, kterým je Němec Carol Wittke, v sobotu nedojel po kontaktu se Sebastianem Steibelem. V neděli si částečně spravil chuť čtyřmi body za osmé místo.
Svou premiéru v seriálu TCR Eastern Europe si v Maďarsku odbyl také Václav Janík. První závod ovšem nedojel kvůli technickým problémům a i v tom druhém skončil bez bodů - na 12. pozici.
Českým barvám se ale dařilo také ve sprintových závodech vozů GT. Zde ve svých třídách oslavovali vítězství stáje GT2 Motorsport a RTR projects i Antonín Herbeck.
V prvním sprintu se GT2 Motorsport radoval hned dvakrát. V prvním případě se tak stalo zásluhou Libora Miloty. Ten za úspěchem vykročil už v kvalifikaci, ve které se stal celkovým vítězem. V prvním závodě ho sice pokořil Miro Konopka Ligierem LMP2 JSP2, ve třídě GT3 se ale Milotův Mercedes udržel na první příčce.
Jeho týmový kolega Dennis Waszek zase s vozem Lamborghini Huracán vyhrál hodnocení GTC. I on navíc vystoupal na celkové stupně vítězů, když skončil třetí. Na bronzovou příčku se navíc propracoval až z 21. pozice, a to i přesto, že se většina závodu odjela za zpomalovacím vozem kvůli nehodě Martina Kocha.
Důvod k radosti měl po prvním sprintu i Antonín Herbeck. Ten se svým Pagani Zonda dojel celkově čtvrtý a vyhrál třídu GTX. Ve třídě GT4 byl zase nejlepší Matěj Pavlíček ze stáje RTR projects, pro které byl start v Maďarsku generálkou na sezonu ADAC GT4 Germany.
GT2 Motorsport a RTR projects slavili i po nedělním sprintu. Dennis Waszek totiž zopakoval celkové třetí místo a současně vítězství v GTC. V úvodu se dokonce chvíli pohyboval na celkovém druhém místě a na prvním mezi gétéčky. Později sice spadl na celkovou čtvrtou příčku, cestu do první trojice absolutní klasifikace mu ale otevřelo zpátky odstoupení Istvána Bóty kvůli technickým potížím. RTR projects zase zopakovalo triumf v GT4, tentokrát ovšem s Josefem Knoppem.
Stupně vítězů si ze sprintů odnesl i Petr Švantner z týmu Šenkýř Motorsport, který dojel při prvním sprintu GT4 jako druhý a ve druhém jako třetí. V nedělním sprintu získal bronz také jezdec stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra Kurt Wagner, který skončil třetí v GTC, což pro něj byla náplast za sobotu, kdy kvůli technickým problémům nemohl startovat.
Sprintových závodů se zúčastnili také český okruhový matador Petr Kačírek, Petr Brecka a Slováci Samuel Vetrák s Mariánem Bížem. Poslední dva jmenovaní se střídali ve druhém voze BMW stáje Šenkýř Motorsport. Kačírek bral ve třídě GT3 dvě čtvrtá místa. Čtvrté pozice zaznamenal i Brecka v obou sprintech GTC a také Vetrák s Bížem v GT4. Zatímco Vetrák startoval v sobotu, Bíž v neděli.
Sobotní hodinová vytrvalost dopadla z českých zástupců nejlépe pro tým Mičánek Motorsport powered by Buggyra, jehož barvy v tomto případě hájili sám manažer týmu Jiří Mičánek mladší a Bronislav Formánek. České duo nestačilo v celkovém pořadí pouze na tandem z Polska ve složení Stanislaw Jedlinski a Krystian Korzeniowski a obsadilo druhé místo. Ve třídě GTC ovšem slavilo vítězství.
Formánek přitom v úvodu vycestoval mimo trať a Mičánek skončil v závěru závodu při bitvě o vítězství ve třídě s Phillipem Baronem v hodinách poté, co Rakušan narazil do jeho zádi. Mičánek byl ale schopen pokračovat a závod vítězně dokončit.
Ani při vytrvalosti nenašla ve třídě GT4 přemožitele stáj RTR projects. Tentokrát startovali Matěj Pavlíček a Josef Knopp společně. Pódiová umístění si odnesli rovněž Petr Brecka s Karlem Neffem (3. v GTC) a Petr Švantner (2. v GT4).
Dennis Waszek se vytrvalosti na rozdíl do sprintů zúčastnil v barvách stáje Trevor Racing, kde doplnil Gregora Zsiga. V úvodu sice chvíli vedl, pak ale na novém voze BMW M4 selhala elektronika. Česko-slovenská dvojice sice závod dokončila, ale se ztrátou tří kol. I přesto to ale stačilo na druhé místo v GT3. Antonín Herbeck se rovněž na začátku objevil ve vedení, ještě během prvního kola ale boural. Libor Milota zase odstoupil poté, co při smyku poškodil splitter. Po této nehodě už nenastoupil ani do nedělního druhého sprintu. Slovenská posádka Šenkýř Motorsport Marián Bíž - Samuel Vetrák skončila čtvrtá v GT4.
Úvodní podnik kategorie Clio Cup ukázal, že i letos budeme muset na špici výsledkové listiny počítat s mělnickým týmem Carpek Service. Z jeho sestavy se v Maďarsku dařilo nejvíce rakouskému nováčkovi Tobiasi Poschikovi, který na Hungaroringu absolvoval svůj první automobilový podnik po přechodu z motokár. I přesto ale dokázal hned v úvodním závodě víkendu zvítězit a v tom druhém obsadit stříbrnou příčku.
Již v sobotní mokré kvalifikaci si Poschik vyjel pole position. První kola se kvůli mokrým místům na jinak již suché trati odjela za zpomalovacím vozem. Po startu sebral Poschikovi vedení maďarský jezdec Szabolcs Lantos. Ten se ale tak jako někteří další jezdci ve druhé zatáčce roztočil a Poschik převzal vedení. Poté na něj sice chvíli dotíral týmový kolega a zároveň šéf Tomáš Pekař, který startoval s papírově pomalejším Cliem páté generace, nakonec se však projevila výkonnostní výhoda "čtyřkového" Clia a Poschik si vytvořil náskok, který už nepromarnil.
Pekař udržel celkové druhé místo a současně vyhrál hodnocení Renault Clio V. Zde byl ale jeho jediným soupeřem další jezdec Carpek Service Henrik Seibel. Ten zpočátku držel absolutní třetí místo, pak se ale podobně jako u Pekaře projevila slabší výkonnost nejnovější generace Clií a nakonec skončil pátý.
Richard Meixner skončil po hodinách ve čtvrté zatáčce prvního kola a kontaktu s Valterem Nežičem sedmý celkově a pátý mezi "čtyřkami". Rallyeový jezdec Libor Horák, který si v barvách Carpek Service odbyl svou okruhovou premiéru, byl jedním z jezdců, kteří skončili v hodinách ve zmíněné druhé zatáčce. Nakonec dojel devátý celkově a šestý v Renault Clio IV.
Podniku se zúčasntil také Jiří Zbožínek. Ten byl v prvním závodě se ztrátou jednoho kola klasifikován jako osmnáctý celkově a na devátém místě mezi Clii čtvrté generace.
I do druhého závodu sice startoval z pole position Poschik, start se mu ale nevyvedl a propadl se do hloubi pole. Postupně se sice zvládl propracovat nahoru, na Szabolcse Lantose už ale nestačil a musel se tak spokojit se druhým místem.
Jako celkově čtvrtý dorazil do cíle Tomáš Pekař, který opět mezi "pětkami" porazil Henrika Seibela. Němec bral tentokrát sedmé místo. Libor Horák si v neděli polepšil a zatímco celkově skončil pátý, mezi "čtyřkami" čtvrtý. V závěru se ovšem bál, že mu dojde palivo. Richard Meixner skončil šestý absolutně a v hodnocení Renault Clio IV byl pátý. Pro Jiřího Zbožínka skončil tentokrát závod celkovým dvanáctým místem a sedmou pozicí mezi "čtyřkami".
Zastoupení měla Česká republika během víkendu i v Twingo Cupu, kde startoval Martin Kadlečík. V prvním závodě skončil šestnáctý a ve druhém sedmnáctý.
Úvodní foto: TCR Eastern Europe/Petr Frýba
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.