Druhé místo v kategorii Masters v sobotu, tvrdá nehoda a předčasný konec v neděli. Stáji GT Sports Technology a jejímu jezdci Petru Breckovi přinesl druhý podnik seriálu Porsche Carrera Cup Middle East v Lusailu pocity radosti i frustrace. Tým si zazávodil v rámci doprovodného programu Velké ceny Kataru F1.
Sobotním stříbrným výsledkem Brecka navázal na úspěšný vstup do sezony v Bahrajnu. Tam si ve své třídě, která je určena pro amatérské závodníky starší 40 let, nejprve dojel pro vítězství a následně pro druhou pozici. V úvodním katarském závodě ale nechybělo mnoho a naděje na úspěch vyhasly již v prvních metrech.
"Hned na začátku se kolem Petra odehrála nehoda," popisuje šéf stáje Karel Neffe dramatický začátek. "Dvě auta jela vedle něj. Petr naštěstí zůstal vlevo, takže se mu nic nestalo, jeden z vozů ale skončil ve svodidlech. Stalo se to v šesté nebo sedmé zatáčce prvního kola a byla to velká havárie," dodává.
Úvodní incident měl na průběh závodu podstatný dopad. "Byly vyvěšeny červené vlajky a nastalo asi 20 minut dlouhé přerušení. Potom se závodilo už jen asi šest kol," prozrazuje Neffe.
Kromě druhého místa ve třídě dosáhl Brecka rovněž na desátou příčku absolutně. V rámci klasifikace Masters byl nad jeho síly pouze bulharský jezdec Mike Mim. S ním se Brecka před víkendem dělil o průběžné první místo. "Petr se soustředil spíše na to, aby udržel druhé místo než na boj o vítězství. Na záda mu totiž dýchala další auta," přibližuje Neffe dění na dráze.
Před nedělním závodem, který se stejně jako ten sobotní konal ještě za denního světla, se Brecka chystal vrátit úder. Ten skutečně přišel, bohužel ale trochu jiný, než si u týmu představovali. "Jeden z pilotů přehlédl, že začíná fáze zpomalovacího vozu. Vůbec nebrzdil a poslal nás do svodidel. Byla to stoprocentně jeho chyba. Po zásahu našeho vozu dokonce pokračoval na plný plyn ještě další dvě sekundy, až pak si uvědomil, co se stalo. Dostal za to penalizaci a trestný bod do dalších závodů," kroutil rozladěný Neffe hlavou nad incidentem z prvního kola, který jeho jezdce ze závodu vyřadil.
Karel Neffe věří, že nebýt nepříjemné havárie, mohl Brecka, který naštěstí vyvázl z incidentu nezraněn, oslavovat další úspěch. "Změny v nastavení se nám osvědčily. Petr si auto pochvaloval. Bohužel to ale nakonec dopadlo tak, jak to dopadlo a my se svezli jenom jedno kolo," mrzelo Neffeho.
Na okruhu Lusail se tento víkend Petr Brecka i celá stáj GT Sports Technology vydali vůbec poprvé. A jak přiznává Karel Neffe, přes pět kilometrů dlouhý okruh složený především ze středně rychlých nebo vysokorychlostních zatáček přichystal týmu nejeden bolehlav. To osatně platilo o celém startovním poli.
"Všichni tu bojovali se svými vozy. Každý tým neustále něco upravoval nebo přenastavoval. Ze začátku jsme hodně bojovali s vyvážením a zejména s přetáčivostí a rychlostí. Po tréninku jsme překopali celé auto a před kvalifikací jsme šli do neznáma. Nevěděli jsme, co to udělá. Po kvalifikaci jsme upravovali nastavení znovu. Každopádně jsme ale zrychlovali, například mezi tréninkem a kvalifikací jsme se zlepšili o 2,5 vteřiny," říká Neffe.
Účastníky zaskočila rovněž teplota. V obecně horkém Kataru se totiž bylo nutné vypořádat s nezvyklými výkyvy. "Ve středu bylo ohromné horko, ve čtvrtek se ale extrémně ochladilo. Když jsme v pátek jeli trénink, měl asfalt 40 stupňů, večer pak ale došlo k odsunu startu kvalifikace o tři čtvrtě hodiny a trať měla najednou jen osmnáct stupňů. Nikdo na to nebyl připraven a týmy měly problém gumy ohřát. Bylo proto důležité najít správné nastavení a udržet v pneumatikách správnou teplotu a tlak," popisuje Neffe.
I po druhém podniku ročníku 2024/2025 drží Petr Brecka celkovou druhou pozici v kategorii Masters. Bulharský jezdec Mike Mim, který po sobotním vítězství zaznamenal v Kataru také nedělní druhé místo, však navýšil svůj náskok na 25 bodů. To je přesně hodnota jednoho vítězství. Před třetím Markem J. Thomasem z Kanady má Brecka k dobru šest bodů. Absolutně je český jezdec desátý.
Sezona seriálu Porsche Carrera Cup Middle East bude nyní pokračovat až v novém roce. Třetí podnik se uskuteční o víkendu 18.-19. ledna na okruhu Yas Marina v Abú Zabí. Na závěr dodejme, že katarské klání nebylo pro jezdce a týmy poslední příležitostí zazávodit si před zraky týmů F1. Královnu motorsportu šampionát doprovodí i v dubnu při podnicích v Bahrajnu a Saúdské Arábii.
Foto: GT Sports Technology
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.