Český závodník Vít Smejkal se v letošním roce přesune do šampionátu TCR Eastern Europe. V barvách svého vlastního týmu Expres auto Racing nastoupí ve vybraných podnicích. Závodit bude s modelem Cupra Leon TCR, ve kterém si loni dojel pro titul Michal Makeš.
Jméno Víta Smejkala může být českým motoristickým fanouškům známé ze závodů do vrchu nebo z okruhového seriálu Carbonia Cup, ve kterém strávil několik sezon za volantem vozu Škoda Octavia a dokonce se zde v roce 2013 stal celkovým vítězem skupiny A pro upravené cestovní vozy. Letos na něj ale čeká nová výzva, a to šampionát TCR Eastern Europe. Do něj vstupuje se svým vlastním týmem Expres auto Racing a představí se během vybraných závodních víkendů. Při nich bude řídit vůz Cupra Leon TCR, který loni dovezl k titulu šampiona Michala Makeše.
"Tento šampionát jsem pravidelně sledoval. Také v něm jezdí už několik sezon Petr Čížek, který mi o něm vyprávěl a doporučil mi ho. Líbí se mi vyrovnanost a koncepce této série. Po mnoha letech v Octavii přišla možnost změnit závodní techniku a TCR Eastern Europe byla jasná volba, mimo jiné i díky tomu, že byla na prodej mistrovská Cupra, kterou připravoval tým Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Díky patří naší firmě Expres auto, sponzorům a obchodním partnerům," popisuje Smejkal zrod svého přestupu.
Nový vůz už si Smejkal stihl vyzkoušet: "Už mám za sebou s Cuprou krátký test na okruhu v Mostě, který mám dá se říct za barákem. Mám z toho dobrý pocit, auto fungovalo na výbornou," říká.
Sžívání se s novou závodní technikou ale nebude představovat jedinou výzvu, které Smejkal bude během své premiérové sezony v TCR Eastern Europe čelit. Nová pro něj totiž bude i většina tratí, které jsou součástí kalendáře. Zkušenosti totiž má pouze s již zmíněným Mostem, který letošní ročník v září uzavře, a se Slovakiaringem. Jak se tedy připravuje na dosud neznámé okruhy?
"Několik let se známe dobře s Petrem Lisou z Motorsportsimulator, který dokázal, že se dá vypracovat ze světa simulátorů až do reálného závodění a že simulátor je důležitou součástí přípravy. A právě on mě do nich zasvětil. Základem a důležitou součástí tréninku je tedy jízda na simulátoru, zapamatování si tratí, hledání optimální stopy a získání citu v řízení," uvedl.
Vůz Cupra, se kterým letos Smejkal pojede, sice loni dovezl k titulu Michala Makeše, jeho nový majitel si ale uvědomuje, že letošní ročník pro něj bude nováčkovský. A podle toho jeho ambice vypadají.
"Musím být realistický. Letos pojedeme jen některé závody, abychom si to zkusili, poznali auto, tratě a konkurenci. Uvidíme, jak bude auto schopné držet krok s modernějšími vozy. Budeme se snažit potrápit konkurenci starší specifikace. Nebude to jenom o autě, ale také o jezdci, tak uvidíme, jak si povedu a jak nám to s Cuprou půjde. Chceme se ale letos hlavně učit. Jirka Mičánek a jeho tým nám dali mnoho informací a rad, za což jim patří velké díky."
Je ale dost možné, že Smejkalův letošní závodní program se nebude skládat pouze z TCR Eastern Europe: "Nevylučuji, že se Cupra objeví i v nějakém jiném závodě. Nyní navíc ještě jednáme o testování jiného speciálu a pokud vše dobře dopadne, zazávodím si i s autem úplně jiné specifikace," nastiňuje své další plány.
Pro rok 2023 je Smejkalovým cílem stát se permanentním účastníkem TCR Eastern Europe. O tom, jestli příští sezonu odjede celou, ale rozhodne až podle letošních výsledků a nasbíraných zkušeností.
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.