Druhé vystoupení Petra Semeráda v TCR Eastern Europe, okruhová premiéra dalšího rallyeového závodníka Libora Horáka v kategorii Clio Cup, návrat stáje Šenkýř Motorsport se dvěma vozy třídy GT4 nebo také premiérové vystoupení Tomáše Pekaře na scéně ESET Cupu s Renaultem Clio páté generace. To je jen pár bodů, které nabídne program úvodního podniku letošního ročníku ESET Cupu na Hungaroringu.
Bohaté české zastoupení nabídnou tradičně sprintové i vytrvalostní závody vozů třídy GT. V nejvyšší třídě GT3 uvidíme tři naše jezdce. Jak sprintové závody, tak vytrvalostní klání absolvuje s vozem Mercedes AMG v barvách stáje GT2 Motorsport Libor Milota. S GT3 si ale zazávodí také Petr Kačírek a Dennis Waszek. Okruhový matador Kačírek, který zahájí již 31. sezonu na této scéně, opět usedne do Audi R8 LMS Ultra, na rozdíl od Miloty ale plánuje pouze účast ve sprintech. Ve vytrvalostním závodě uvidíme i Dennise Waszka, který se spolu s Gregorem Zsigem bude střídat v novém BMW M4.
Waszka čeká na Hungaroringu nahuštěný program, jak tomu ostatně bylo i během řady loňských závodních víkendů. Kromě BMW M4 stáje Trevor Racing totiž usedne i do vozu Lamborghini Huracán stáje GT2 Motorsport, kde se bude střídat se svým otcem Bolkem. Kdo a v jakém závodě s tímto autem pojede, není stoprocentně jasné, podle startovní listiny ale Dennis absolvuje oba sprinty a Bolek nastoupí sám ve vytrvalosti.
Součástí třídy GTC budou i dva vozy Lamborghini Huracán druhé generace týmu Mičánek Motorsport powered by Buggyra. S jedním odjede sprinty Kurt Wagner, který se k brněnské stáji vrací po roční pauze způsobené zdravotními problémy. Druhé auto pojede vytrvalostní závod a za jeho volantem se budou střídat jezdec Lamborghini Super Trofeo Europe Bronislav Formánek spolu s týmovým šéfem Jiřím Mičánkem. Čtyřnásobný mistr republiky se do šampionátu vrátí po necelých třech letech. Naposledy zde závodil v říjnu roku 2019. Shodou okolností šlo i tehdy o vytrvalostní závod na Hungaroringu s Formánkem.
O další české zastoupení se postará GT4. Zde uvidíme loňského šampiona sprintového i vytrvalostního hodnocení této třídy Matěje Pavlíčka spolu s Josefem Knoppem. Dvojice stáje RTR projects letos absolvuje s vozem KTM X-Bow GT4 celou sezonu seriálu ADAC GT4 Germany a účast v Maďarsku chce pojmout především jako generálku. Každý z jezdců odjede jeden sprint a oba společně nastoupí do vytrvalosti.
O další návrat do ESET Cupu se v Maďarsku postará tým Šenkýř Motorsport, který bude soupeřem právě dvojice jezdců RTR projects ve třídě GT4 se dvěma vozy BMW M4. V prvním uvidíme slovenské duo Samuel Vetrák - Marián Bíž, kteří si rozdělí sprinty a společně odjedou vytrvalostní závod. Se druhým autem absolvuje oba sprinty i vytrvalostní klání český jezdec Petr Švantner.
S vozem Pagani Zonda nastoupí ve sprintech i vytrvalosti také Antonín Herbeck. Ten ovšem bude startovat mimo hodnocení ESET Cupu.
Startovní listina úvodního podniku TCR Eastern Europe nabídne pětici českých jmen, z toho pouze dvě ovšem mají v plánu odjet celou sezonu. Jsou jimi Petr Čížek ze stáje Fullinrace Academy a Radim Adámek ze svého vlastního týmu Aditis Racing. Součástí TCR Eastern Europe jsou oba jezdci již od jeho vzniku v roce 2019. Zatímco Čížek bude stejně jako v předchozích dvou sezonách usedat do modelu Cupra Leon Competición, Adámek znovu pojede s Audi RS3.
Kromě Čížka s Adámkem ale uvidíme na Hungaroringu ještě tři další české jezdce - Jáchyma Galáše, Petra Semeráda a Václava Janíka. Ti všichni pojedou za stáj Hyundai / Janík Motorsport. Rallyeový závodník Semerád, který si v TCR Eastern Europe zazávodil už loni v Brně, a týmový šéf Janík nastoupí s modely Hyundai i30. Jáchym Galáš, který v TCR Eastern Europe závodil již v letech 2019 a 2020, ovšem pojede s novým vozem Elantra. V Maďarsku půjde vůbec o jeho první svezení s tímto autem a účast chce pojmout především jako test před svou druhou kompletní sezonou v TCR Europe.
V českých týmech budeme letos vídat opět také Bartosze Groszka a Carola Wittkeho, kteří budou hájit barvy stájí Aditis Racing, respektive Fullinrace Academy. S týmem Hyundai / Janík Motorsport se v Maďarsku ukáže také Slovák Maťo Homola, pro kterého stejně jako pro Galáše půjde především o otestování nové Elantry před sezonou TCR Europe. Zajímavostí je, že Homola má z minulosti na kontě i jedno vítězství z WTCR a stane se tak prvním vítězem závodu této série, který se v TCR Eastern Europe ukáže.
V TCR Eastern Europe letos budeme vídat také Víta Smejkala, který koupil od stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra vůz Cupra Leon, s nímž si loni Michal Makeš dojel pro titul. Jezdec tým Expres auto má ale v plánu pouze vybrané podniky a Maďarsko ještě vynechá.
V průběhu sezony by se ale mohli v seriálu objevit i další Češi. Příležitosti pro angažmá dalšího našeho závodníka by například mohly představovat týmy Fullinrace Academy a Aditis Racing. Jak Petr Fulín, tak Radim Adámek se totiž nechali slyšet, že by rádi v průběhu sezony nasadili třetí vůz. V případě Aditis Racing by se jednalo o nové Audi. Jedním z kandidátů na starty u Aditis Racing může být například Richard Meixner, který s týmem loni testoval.
V šampionátu už nebudou působit dva nejlepší jezdci loňské sezony - Michal Makeš a Tomáš Pekař. Ti loni ve vozech Cupra Leon sváděli boj až do posledního závodu sezony. Nakonec slavil rozdílem čtyř bodů Makeš. Makešovým plánem bylo pokračovat s týmem Mičánek Motorsport powered by Buggyra v novém voze, ten se mu ale nakonec nepodařilo sehnat a jeho novým působištěm se nejspíše stane BMW M2 Cup. Pekař také svou Cupru prodal a letos se bude soustředit na šampionát Clio Cup Europe.
Ještě předtím, než evropský Clio Cup začne, se ale Pekař s pětkovým Cliem, pro které je letos ESET Cup vypsán vůbec poprvé, ukáže právě na Hungaroringu. Spolu s ním nastoupí v této kategorii s autem nejnovější generace také další jezdec jeho týmu - německý mladík Henrik Seibel. Ve zbytku sezony ESET Cupu se Pekař objeví už jen příležitostně, pokud vůbec. Seibel má ale v plánu celou sezonu. Vedle toho ale hodlá stejně jako jeho šéf účinkovat i v Clio Cupu Europe.
Pekařův tým Carpek Service ale nasadí v Maďarsku také tři "čtyřková" Clia, za jejichž volanty uvidíme Richarda Meixnera a také dva okruhové debutanty Tobiase Poschika a Libora Horáka. Zatímco Poschik přichází na okruhovou scénu z motokár, Horák z rallye.
"Překvapivě nejsem vůbec nervózní, jedu si to maximálně užít a doufám, že tam nebudu překážet. Mohlo by pršet nebo sněžit, to mi jde," vtipkoval Horák před začátkem víkendu.
Na rozdíl od Tobiase Poschika a Richarda Meixnera by Horák neměl odjet celou sezonu. Ukázat by se ale chtěl také při druhém podniku na Red Bull Ringu. Současně ovšem nemá v plánu opouštět svět rallye a chce letos nastoupit minimálně na Rallye Bohemia.
O české zastoupení v kategorii Clio Cup se nebude během sezony starat pouze Carpek Service. Zasáhnout do letošní sezony má v plánu také Lukáš Uxa se svým vlastním týmem Art of Racing. Podle svých slov by chtěl odjet tři nebo čtyři závody.
Jak "pětková", tak "čtyřková" Clia se budou v jednotlivých závodech ukazovat společně. Auta páté generace ale vždy odstartují o něco později. Podle odhadů totiž mají být zhruba o sekundu pomalejší. Účastníci Clio Cupu navíc letos budou mít zvýšenou motivaci. Celkový vítěz totiž získá finance na celou nadcházející sezonu TCR Eastern Europe.
České zastoupení uvidíme o víkendu i ve formulových závodech, kde se o něj postará Vojtěch Birgus, a také v Twingo Cupu. Zde nastoupí Martin Kadlečík. Jezdec stáje JMT Racing Birgus pojede s monopostem F4 Tatuus první generace. Kadlečík bude hájit barvy stáje Křenek Motorsport.
Úvodní foto: Renault Clio Series
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.