Měl to být boj o první umístění na stupních vítězů, nakonec ale mohl být Roman Staněk při závodech F2 v Monze rád alespoň za dva body. Českému jezdci zhatily šanci na lepší výsledky nejenom penalizace za nedělní kolizi s Frederikem Vestim, ale také nedostatečná rychlost na rovinkách nebo problémy se spojkou.
Na konci víkendu sice pilot Tridentu nemohl být úplně spokojený, ze začátku se ale pro něj vyvíjel velmi dobře. V páteční kvalifikaci totiž zazářil. Nestačil pouze na vedoucího muže šampionátu Théa Pourchaireho s Oliverem Bearmanem a zajel třetí čas.
„Té smůly už bylo fakt dost. Ten druhý pokus možná mohl být i trochu lepší, protože mi to tam v druhém sektoru trochu uklouznulo, ale třetí místo je super do obou závodů,“ radoval se rodák z Valašského Meziříčí.
Vydařenou kvalifikaci ovšem mohl Staněk zužitkovat spíše až v neděli. Na startu sobotního sprintu se totiž nejlepší desítka otáčela a pro českého pilota to znamenalo start z osmého místa. Cílem sice projel jako desátý, po penalizacích pro jezdce Hitechu Isacka Hadjara a Jaka Crawforda za překračování traťových limitů se ovšem posunul na osmou pozici. Ta znamenala jeden bod.
I přes bodovaný výsledek ovšem nebyl český jezdec zcela spokojen: „Musím říct, že nemáme úplně nejrychlejší auto na rovinkách, což je tady v Monze dost velký problém. Takže je potřeba, abychom s tím do zítra něco udělali, protože zítra je šance, kterou nemůžeme promarnit,“ volal po sobotním závodě po změnách.
Nelíbilo se mu ani nastavení spojky. Kvůli němu ztratil hned v úvodu dvě pozice: „Start se nám kvůli tomu vůbec nepovedl. Proklouznuli mi kola místo toho, abych se pokusil dostat dopředu, tak jsem tam nějaké pozice ztratil,“ mrzelo ho.
Do nedělního hlavního závodu sice Staněk vstupoval se šancí získat umístění na stupních vítězů, tento sen se mu ale brzy začal rozplývat. Kontakt s Isackem Hadjarem v úvodní šikaně sice ještě přečkal, propadl se ovšem na čtvrté místo za Victora Martinse. Když se však v nájezdu do šesté zatáčky bránil dotírajícímu Frederikovi Vestimu, vyvezl ho na trávu a Dán skončil v hodinách. Tím pro pilota Premy závod skončil, na trať vyjel zpomalovací vůz a Staněk obdržel pětisekundový trest.
Delight for one PREMA, devastation for the other ????
— Formula 2 (@Formula2) September 3, 2023
All the angles ????#ItalianGP #F2 pic.twitter.com/X03aCoqtPU
Čtvrté místo poté Staněk držel až do druhého výjezdu zpomalovacího vozu, o který se postarala nehoda Arthura Leclerca. Během něj zamířila řada pilotů do boxů. Staňkovým mechanikům se ovšem zastávka nepovedla. Protáhla se o zhruba pět sekund a náš reprezentant se propadl mimo bodované pozice.
Později se sice český jezdec propracoval alespoň na deváté místo, závod byl ovšem plný incidentů a zpomalovací vůz se v akci objevil ještě třikrát. Při jeho předposledním výjezdu se Staněk rozhodl zajet do boxů ještě jednou – jednak proto, aby vyměnil gumy, ale také proto, aby si odpykal pětisekundovou penalizaci. Kvůli tomu se propadl na 12. místo. Krátce po restartu navíc dostal jeho plán ránu, neboť byl závod neutralizován znovu a zpomalovací vůz tentokrát zůstal na dráze až do konce. Po uplatnění všech penalizací se ale Staněk posunul přece jen na desátou pozici.
Ani tentokrát ale nebyla jeho nálada nejlepší: „Bod po startu ze třetí pozice pro mě není něco, z čeho mám radost. V závodu musel každý vidět, že na rovinkách to jelo těm nejlepším lépe než mně. S tím se bohužel potýkáme celý rok,“ litoval.
Zcela navíc nevymizely ani potíže se spojkou: „Byla lépe nastavená než včera, ale zase mi proklouznula kola. Přitom jsem inženýrům včera na setkání po sprintu říkal, že to nastavení není v pořádku. Musel jsem se proto hned po startu bránit,“ mrzelo ho.
Kromě toho Staněk úplně nesouhlasil ani s penalizací za kolizi s Vestim: „Za mě to byl závodní incident,“ myslí si.
Poslední podnik letošní sezony F2 se uskuteční v Abú Zabí. Na startovní pole ovšem ještě předtím čeká více než dvouměsíční pauza. Závěrečný víkend je na programu až od 24. do 26. listopadu. V průběžném pořadí se Staněk nachází na 18. místě s 15 body.
Foto: Trident
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.