Poprvé v nejlepší pětce F2. Staňkovi se na Red Bull Ringu vyplatila správná volba pneumatik

Rozhodl se nazout suché obutí na osychající trať a to mu přineslo ovoce. Český jezdec Roman Staněk dosáhl na Red Bull Ringu svého dosud nejlepšího výsledku ve formuli 2. Rodák z Valašského Meziříčí se při sprintovém závodě umístil na páté pozici. V hlavním závodě ho zastavily předčasně problémy se spojkou.

„Správně jsem se rozhodl, že podmínky jsou na pneumatiky do sucha, což mi hodně pomohlo,“ měl Staněk radost po sobotním sprintu.

Na startu přitom českému jezdci patřila až 17. příčka. Právě na této pozici se totiž v pátek pro oba závody kvalifikoval. Ještě před tím než sobotní sprint odstartoval, se ovšem ukázalo, že daleko důležitější než výchozí pozice bude volba pneumatik. Na Red Bull Ringu už sice před začátkem závodu nepršelo, trať ale stále byla mokrá. Zatímco někteří obuli mokré gumy, jiní usoudili, že lepší budou suché. Do druhé skupiny se řadil i Staněk. A jak se ukázalo, rozhodl se správně.

V úvodu sice měli navrch piloti na mokrých gumách, čáru přes rozpočet jim ale udělaly dva výjezdy zpomalovacího vozu. Zatímco o první se postaral Jehan Daruvala, když se na suchých gumách roztočil a skončil v kačírku, o druhý Richard Verschoor. Nizozemec krátce po skončení první neutralizace havaroval. Během této doby trať stále více osychala a piloti startující na mokrých pneumatikách postupně začali zajíždět do boxů. Staněk se díky tomu propracovával vzhůru a nakonec dojel do cíle jako šestý.

V konečném pořadí ale nakonec český pilot obsadil páté místo. Na to se posunul díky vyloučení svého týmového kolegy Clémenta Novalaka. Francouz sice původně dorazil do cíle jako třetí po startu z 20. pozice, ukázalo se však, že tlak jeho zadních pneumatik byl pod povoleným limitem.

Spojka zastavila útok

Nedělní hlavní závod už pro Staňka tak šťastný nebyl. Tentokrát už se sice odjel celý závod do suchu, i v tomto případě ale mohl dlouho pomýšlet na dobrý výsledek. V úvodu se totiž posunul ze 17. pozice na patnáctou a vyčkával zejména na konec závodu. Jako jeden z mála pilotů totiž na startu obul pomalejší tvrdší směs. Z té poté plánoval v závěru přejít na měkčí sadu, která by mu umožňovala stahovat soupeře na tvrdších pneumatikách. Ve 26. kole, kdy díky zastávkám soupeřů kroužil po trati jako sedmý, ale přišel konec.

„Měl jsem už od startu problémy se spojkou. Proto se mi start nepovedl. Povedla se mi ale první dvě kole, kde jsem získal nějaké pozice. Potom jsem tam měl ještě pár předjetí, ale už to nešlo,“ vysvětloval český pilot důvody svého odstoupení.

Předčasný konec mohl Staňka mrzet mimo jiné i proto, že v závěru se na trať vydal zpomalovací vůz kvůli potížím Arthura Leclerca. Taková situace by Staňkovi umožnila dotáhnout se na měkkých gumách na své soupeře a po restartu je začít předjíždět. Že jeho strategie měla předpoklady pro úspěch, jasně dokazují výsledky závodu. Triumfoval totiž Richard Verschoor před Ajumuem Iwasou. Ti byli na stejné strategii jako Staněk a na první dvě příčky se propracovali až v závěrečných kolech.

Je třeba zlepšit kvalifikace

Další závodní víkend čeká na Romana Staňka už během nadcházejícího víkendu. Tentokrát pojede formule 2 na britském okruhu Silverstone. Pilot Tridentu má jasno v tom, na čem musí zapracovat.

„Závodní rychlost máme dobrou. Naším problémem je stále kvalifikace, kde se nebojím říct, že ztrácíme půl vteřiny na kolo, což je strašně moc. S tím musíme něco udělat,“ je si vědom situace.

V průběžném pořadí šampionátu je Staněk po prvních sedmi podnicích sedmnáctý. Na kontě má 11 bodů a momentálně má navrch před svým zkušenějším kolegou Novalakem. Ten je pouze se dvěma body na 19. příčce. Stáji Trident patří mezi týmy předposlední 10. místo.

Foto: Autoklub České republiky

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.