Můžete hlasovat pro koho chcete, ale jen pokud jsme ho my vybrali. Takový je princip anket Zlatý volant a Zlatá řídítka, které za sebou mají slavnostní vyhlášení. Ačkoliv o zásluhách celkových vítězů – Martina Macíka a Martina Michka – nikdo nepochybuje, o řadě úspěšných jezdců porota ani veřejnost hlasovat nemohly. Organizátoři určující nominanty na ně totiž „zapomněli“.
Redakce MotorMix.cz proto exkluzivně sestavila seznam jezdců a jezdkyň, kteří také za loňský rok skvěle reprezentovali český motorsport. V nominačním seznamu, jehož zrod byl značně netransparentní, ale chyběli.
Odborní motorističtí novináři a veřejnost totiž nemohli do ankety nominovat jen tak leckoho. Vybírat mohli jen ze seznamu, který dostali od pořadatele. Kdo je jeho autorem, není jasné, už na první pohled je ale sestavený neprofesionálně. Nominovaní nejsou seřazení podle abecedy ani podle disciplín a seznam vypadá jako směska jmen, která „někoho napadla“.
Redaktoři MotorMix.cz tímto výčtem chtějí především vzdát hold těm, kteří i přes skvělou reprezentaci Česka nedostali šanci tradiční cenu získat. A zároveň je tento text výzvou k debatě, jestli by anketa o nejúspěšnější závodníky neměla vypadat přece jen o něco profesionálněji. Možná by pak stálo vítězům hlavních kategorii za to dostavit se na slavnostní vyhlášení osobně, a ne za sebe posílat náhradníky.
Autor největšího českého úspěchu na mezinárodní rallyeové scéně za rok 2024. Při Středoevropské rallye obsadil druhé místo v nejobsazenější kategorii MS – WRC 2. Při této soutěži rovněž vybojoval celkovou osmou příčku. Ta představuje z hlediska absolutní klasifikace nejlepší český výsledek ve MS v rallye v sezoně 2024. Na body se v absolutním pořadí dostal kromě Mareše už jen Martin Prokop, který skončil devátý na Sardinii.
Ze svých čtyř startů v MČR vytěžil s Toyotou GR Yaris Rally2 tři pódiové výsledky, a pokud pomineme Václava Pecha, který mohl s Fordem Focus RS WRC 06 startovat pouze v rámci klasifikace Rally Challenge, byl Mareš nejvážnějším vyzyvatelem dominantních speciálů Škoda Fabia. Přičíst mu můžeme i dvě umístění v nejlepší desítce při podnicích ME.
Podobně jako o Filipu Marešovi bychom mohli uvažovat také o Eriku Caisovi. Ten se sice loni z mistrovství světa stáhl, dvakrát se ale dostal do nejlepší pětky ME. Mezi těmito výsledky vyčnívá zejména třetí místo při zlínské „Barumce“. V konečném pořadí ME se umístil nejlépe z Čechů – jako jedenáctý.
Bez povšimnutí by neměly zůstat ani výkony vrchaře Petra Trnky. Jeho sezonu sice poznamenaly technické problémy, kvůli kterým musel několik závodů vynechat, stále ale dokázal při Ecce Homo ve Šternberku a německém Glasbachrennenu dosáhnout na třetí pozici v absolutní klasifikaci. Jako jediný Čech tak mohl loni říct, že získal stupně vítězů v absolutním pořadí nejprestižnějšího vrchařského šampionátu.
Opomenout bychom neměli ani fakt, že při všech třech startech, které loni Trnka absolvoval v rámci mistrovství republiky, dokázal zvítězit. Vždy zdolal i mistra republiky Václava Janíka, který mezi nominovanými figuroval.
Pilot stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra letos v posádce se Slovákem Štefanem Rosinou vybojoval titul v kategorii Pro-AM v prestižním cupovém seriálu Lamborghini Super Trofeo Europe. Ten je s průměrně 43 startujícími vozy nejobsazenější evropskou sérií ve formátu „hodinových“ závodů se střídáním jezdců. Formánek s Rosinou získali ve své kategorii tři vítězství a tři druhá místa.
Bývalí mistři Evropy v závodech tahačů se loni postarali o jeden z největších českých úspěchů na vytrvalostní scéně. Společně s Aliyyah Kolocovou, která však reprezentuje Seychely, dosáhli na titul ve třídě GT4 evropské divize 24H Series.
Kategorie GT4 sice patřila v rámci šampionátu k méně obsazeným, posádka Buggyry ovšem při každém ze svých startů dominovala. Nejprve ovládla dvanáctihodinovky v Mugellu a Spa-Francorchamps, následně čtyřiadvacetihodinovku v Algarve a nakonec 12 hodin dlouhý závod v Misanu. To dalo trojici takový náskok, že si zajistila titul už závod před koncem a finále v Barceloně mohla vynechat.
Zisk stupňů vítězů v šampionátu pro vozy GT3 na evropském kontinentu. Tím se loni mohli z Čechů pochlubit pouze dva jezdci – Filip Salaquarda a Libor Milota. Posádka stáje ISR to dokázala v rámci International GT Open, jednoho z nejlépe obsazených seriálů pro vozy této třídy na světě.
Je třeba podotknout, že Salaquarda a Milota se neprobojovali na stupně vítězů v absolutní klasifikaci, ale v rámci třídy Pro-Am. Podařilo se jim to při prvním závodě v Barceloně, kde dvojice obsadila třetí místo a tím ukončila smolnou sérii, která trvala už od začátku roku a posádce nepřinesla ani bod.
Skutečnost, že jde pouze o umístění ve třídě a nikoli v absolutním pořadí, však rozhodně neznamená, že by tento výsledek neměl svou hodnotu. V šampionátu International GT Open totiž loni pravidelně startovalo přes 30 aut a třída Pro-Am byla vždy suverénně nejobsazenější. Počet účastníků v ní pravidelně převyšoval 20 vozů.
Jediný český jezdec, který dokázal vyhrát závod evropské série pro vozy GT v celkovém pořadí. Tím se může pochlubit zase Jan Krabec. Pilot stáje RTR projects sice loni absolvoval v GT2 European Series jen dva závodní víkendy, při úvodním podniku v Le Castellet ovšem ovládl spolu s Maťem Homolou a vozem KTM X-Bow GT2 druhou jízdu. V prvním závodě dosáhla česko-slovenská dvojice na třetí příčku.
Leckomu může mezi nominovanými chybět i Aleš Loprais. Český jezdec loni přiložil ruku k velkému českému úspěchu na Rallye Dakar. V kategorii kamionů vyhrál dvě etapy a skončil na stříbrné pozici hned za Martinem Macíkem. Druhé místo na Dakaru by rozhodně nemělo být na nominaci málo.
Šampion mezinárodního motocyklového seriálu v závodech na okruzích Alpe Adria v kategorii Supersport 300. Brněnský jezdec ovládl 9 z 12 závodů. Na divokou kartu se ukázal i při MS třístovek v Mostě. Nastoupit měl také v Algarve, v kvalifikaci však byl sestřelen soupeřem a nesplnil limit 107 %. Ani to ale nemění nic na tom, že pokud ne do Zlatých řídítek, tak do kategorie Talent roku tento jezdec rozhodně patří.
Dalším mladým českým motorkářem, který loni zanechal stopu na mezinárodní scéně, je Štěpán Zuda. Ten se účastnil prestižního německého šampionátu IDM v kategorii Supersport. Jeho sezona sice skončila z finančních důvodů už po třech podnicích, i za tuto krátkou dobu si ale připsal velký úspěch – první závod na Sachsenringu dokázal vyhrát.
Dalším z velkých objevů loňského roku byl Julius Mikula. Nadějný český motokrosař poprvé nastoupil ve třídě MX2 mistrovství světa a absolvoval osm podniků. Zejména ve Francii a Lotyšsku nechybělo mnoho k tomu, aby se dostal do nejlepší desítky. V obou případech skončil dvanáctý. Místo v kategorii Talent roku a možná i ve Zlatých řídítcích by proto rozhodně měl mít.
Mnohými považován za největší talent českého autokrosu současnosti. Po úspěších v kategorii JuniorBuggy (2x mistr republiky, 2x mistr Evropy) letos přestoupil do Buggy1600 a neztratil nic ze svého tempa. V republice se stal opět šampionem, v Evropě nestačil pouze na Markuse Wibbelera a obsadil stříbrnou příčku. Zazářil také při Setkání mistrů v Humpolci se speciálem královské třídy SuperBuggy – dojel třetí.
Když pomineme Romana Staňka, patří mezi největší české talenty právě Miroslav Mikeš. Letos obsadil čtvrté místo ve středoevropském seriálu F4 CEZ a rovněž dosáhl na vítězství v Mostě. Z Čechů dopadl lépe pouze Max Karhan, který obsadil druhé místo a byl mezi nominovanými.
Až do posledního závodu světového šampionátu ve flat tracku bojoval o obhajobu titulu. Nakonec skončil druhý, čímž potvrdil svoji příslušnost ke světové elitě v této nové motocyklové disciplíně. Vedle mezinárodních úspěchů se Krajčovičovi podařilo obhájit i domácí titul. V závěrečném závodě sezony na pražské Markétě udržel těsný náskok před svým největším soupeřem Ondřejem Svědíkem.
Česká road roacingová závodnice a zakladatelka týmu Wonder Woman Racing, se loni poprvé zúčastnila legendárního závodu Isle of Man TT. Předtím absolvovala tři ročníky Manx Grand Prix. Její přípravy na TT 2024 zkomplikovala havárie při závodě v Hořicích. Navzdory těmto výzvám se jí podařilo kvalifikovat se na závod TT, kde dosáhla rychlosti blízké téměř 170 km/h. Na slavné Tourist Trophy byla teprve čtvrtou ženou v historii (nepočítaje sajdkáry) a vůbec první Češkou.
Foto: Zlatý volant, Filip Mareš via Facebook, Erik Cais via Facebook, Trnka Racing, Buggyra Racing, International GT Open, SRO/JEP, RTR projects, Loprais Dakar Team, Daniel Tureček via Facebook, Štěpán Zuda via Facebook, Arnošt Florián via Facebook, F4 CEZ/Petr Frýba, Lukáš Pour, Wonder Woman Racing
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.