Hillovo BRM nebo Mossovo Maserati. Brno Grand Prix Revival přivede na Masarykův okruh legendární vozy

Dva dny výjimečné podívané, nejprestižnější světové série historických vozů Masters a HGPCA, celkem více než 150 vozidel v akci. To vše nabídne během druhého červencového víkendu událost Brno Grand Prix Revival, v jejímž rámci se na Masarykově okruhu představí mimo jiné i někdejší monoposty F1.

„Přivážíme do Brna závodní formát, za kterým by museli fanoušci historických vozů cestovat nejméně 1000 kilometrů. Nejbližší podobné závody jsou v Belgii a v Itálii,“ láká na Brno Grand Prix Revival organizátor akce Karel Kupka, kterému se podařilo akci uspořádat především díky skvělým kontaktům v evropské veteránské komunitě.

Od 13. do 14. července se v Brně představí více než 150 historických závodních vozů. V rámci seriálu HGPCA (Historic Grand Prix Cars Association) uvidíme mimo jiné monoposty Maserati 250 F nebo BRM P261. Zatímco s prvním zmíněným autem závodil legendární Stirling Moss, BRM P261 je spojeno s dalším velikánem formule 1 Grahamem Hillem.

„Klíčové jsou z tohoto pohledu tři kategorie – asociaci Grand Prix vozů reprezentují převážně „předomotorové“ a „zadomotorové“ formule 1 z let 1949 – 1966. Na ně pak navazuje série Masters, která do Brna přivede startovní pole F1 do roku 1985,“ vysvětluje Kupka.

Ačkoli uvidíme v akci vozy obrovské historické hodnoty, rozhodně to neznamená, že budou jezdci svou techniku šetřit. „Všechny závodní série jedou ve standardním formátu tréninků, kvalifikace a jednoho nebo dvou závodů. Ty se jedou opravdu na krev,“ ujišťuje Karel Kupka, který připomíná, že se Brno Grand Prix Revival vrací na Masarykův okruh po dlouhých deseti letech. „Tuto akci musíme opravdu brát jako svátek. Její opakování závisí na ochotě sérií vyrazit mimo tradiční tratě, na kterých se běžně závodí,“ dodává.

Součástí programu budou rovněž závody vytrvalostních speciálů z Le Mans, vozů GT, cestovních aut, ve své době velmi oblíbených formulí Junior a série ADAC Historic Cup Ost (původně Pohár míru a přátelství). Uskuteční se také prezentační jízdy československých historických formulí, cestovních vozů, motocyklů a série Grand Prix historických vozidel. Návštěvníci se mohou těšit i na klubový sraz.

„Tato akce je bez nadsázky zmenšeninou nejslavnějších festivalů historických aut, ať je to třeba Goodwood Revival nebo Le Mans Classic. Klubovým srazem se k těmto ikonám chceme přiblížit,“ říká spolupořadatel klubového srazu Karel Kostroň.

Závodní víkend odstartuje již v pátek 12. července volnými tréninky, během tohoto dne však areál ještě nebude přístupný veřejnosti. V sobotu a v neděli přijdou na řadu kvalifikace a závody. Program obou dnů začne v 8:00. Zatímco v sobotu se bude jezdit až do 20:00, v neděli se skončí o dvě hodiny dříve.

Očekává se, že na okruh dorazí více než deset tisíc fanoušků. „Otevřené budou sedadlové tribuny T3 a T5 naproti řídicí věži, a přírodní tribuny C a F. Návštěvníci s odpovídající vstupenkou se dostanou i do depa. Parkovat lze buď na centrálním parkovišti „pod vysokým napětím“, nebo na parkovišti T1 na příjezdu k tribuně C,“ vyjmenovává za pořadatelský tým Kateřina Kupková.

Během víkendu pojede z Brna mimořádný spoj 400. Dopravní podnik města Brna ho vypraví z terminálu u bohunické nemocnice. Ráno a večer spoje pojedou v půlhodinových intervalech a budou připraveny i posily. Linka je zdarma.

Vstupenky je pořád možné zakoupit online, v prodeji ale budou také na místě. Brno Grand Prix Revival je největší akcí, která se letos na Masarykově okruhu odehraje. Pořádá ji Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko, což je nástupnická organizace stejnojmenného klubu, který v roce 1930 zorganizoval první Masarykův okruh a založil tradici motoristického závodění v Brně. Letošnímu ročníku udělil záštitu prezident Petr Pavel.

Foto: Brno Grand Prix Revival

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.