Konec jedné éry. Buggyra po třiceti sezonách opouští ME tahačů

Zdánlivě neodmyslitelné spojení Buggyry a ME tahačů už od příštího roku nebude platit. Stáj se totiž rozhodla šampionát po třiceti sezonách opustit. Nyní budou jejími prioritami Rallye Dakar a 24 hodin Le Mans.

"Tým se teď soustředí na vytrvalostní závody s výhledem startu ve dvacetičtyřhodinovce v Le Mans a na dálkové soutěže včetně Rallye Dakar. Proto budeme zeštihlovat závodní program, abychom se mohli lépe připravit na tyto výzvy. Se závody tahačů úplně nekončíme, budeme dále podporovat naše piloty v rámci Buggyra Academy France ve francouzském šampionátu," oznámil majitel stáje Martin Koloc.

Rallye Dakar se Buggyra účastní každoročně v kategorii kamionů a lehkých prototypů. Ve druhé zmíněné třídě absolvují v lednu svou premiéru v této slavné soutěži sestry Aliyyah a Yasmeen Kolocovy. Ty se na ni letos připravují v blízkovýchodním šampionátu v dálkových rallye.

Svou premiéru ve 24 hodinách Le Mans Buggyra plánuje na rok 2024 s vozem Mercedes AMG GT3. Právě od roku 2024 totiž bude vozům třídy GT3 v tomto podniku a ve vytrvalostním MS umožněno startovat. Nahradí vozy GTE.  Letos tým působí na GT scéně s vozem Mercedes AMG GT4. S ním závodí ve francouzském šampionátu GT4, objevil se ale také při dvanáctihodinovce ve Spa nebo při Silverstone Classic.

Kromě výše zmíněných seriálů letos Buggyra působí také v evropském seriálu závodů NASCAR. Zdali i tento program bude po sezoně ukončen, není zatím známé.

Je ovšem možné, že Buggyra neříká ME tahačů sbohem, ale pouze nashledanou: "Přišel čas posunout se dále. Dění v šampionátu budeme nadále sledovat a v budoucnosti není vyloučen náš návrat. Příští rok ale určitě startovat nebudeme," nevylučuje Martin Koloc návrat.

Historie Buggyry na evropské scéně tahačů se začala psát roku 1993. Postaral se o to právě současný šéf týmu Koloc, který si ve zmíněné sezoně odbyl svou premiéru za volantem tahače Liaz. Největší úspěchy své kariéry zažil ovšem v letech 1995 a 1996 se speciálem Sisu, kdy získal dva tituly v kategorii Race-Trucks. V dalších letech získala Buggyra mezi jezdci ještě šest dalších titulů. Postarali se o ně Gerd Körber ve třídě Super-Trucks (2002, 2003), Markus Bösiger (2007), David Vršecký (2008, 2009) a Adam Lacko (2017). V letech 2007, 2008, 2009, 2015 a 2017 vyhráli u Buggyry rovněž týmové hodnocení.

Celkem Buggyra získala během svého působení v ME tahačů 326 vítězství mezi jezdci, 156 mezi týmy, 812 pódiových umístění mezi jezdci, 334 stupňů mezi týmy a 13 052 bodů. V jejích barvách se prostřídalo celkem 23 závodníků. Kromě výše zmíněných šampionů stojí za zmínku také další mistr Evropy Antonio Albacete, zpěvák a rallyeový závodník Daniel Landa nebo Ellen Lohrová. V rámci testu si tahač Buggyry vyzkoušeli také legendární Emerson Fittipaldi, Tomáš Enge nebo současný prezident FIA Mohammed Ben Sulayem.

"Za tu dobu jsme zažili opravdu hodně. Statistiky, kterým osobně moc neholduju, mluví dost jasně. To, že jsme z téměř tisícovky jízd každou třetí vyhráli, je bilance, kterou se jen tak někdo pochlubit nemůže. V týmu se vystřídal nespočet kvalitních pilotů, několik z nich jsme dovedli až k zisku titulu. Jsem moc rád za každý rok, který jsme tu společně strávili. Chtěl bych za to všem poděkovat," dodal Martin Koloc.

Poslední sezona v ME tahačů, která vyvrcholila o víkendu na španělském okruhu Jarama, skončila pro Buggyru celkem čtyřmi triumfy. Zatímco o dva se postaral Adam Lacko, o další dva Téo Calvet. Lacko obsadil celkovou čtvrtou příčku a Calvet osmou. Francouz se ale současně mohl radovat ze zisku titulu v Promoter´s Cupu.

Foto: Buggyra Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.