Připíše si Karel Hanika konečně triumf v závodě 24 hodin Le Mans? Stejně jako v předchozích letech k němu má slušně nakročeno. Český jezdec vybojoval se svými parťáky Marvinem Fritzem a Jasonem O´Halloranem pole position.
„Dnes to byla skvělá týmový práce,“ měl radost brněnský jezdec. „Vzhledem k předpovědi počasí jsme zariskovali a jak se ukázalo, možná to tak bylo trochu lepší. Možná jsem mohl být trochu rychlejší, ale toto byla týmová práce a na ničem jiném nezáleží,“ hodnotí Hanika.
Kvalifikace byla rozdělena do dvou částí – první se uskutečnila ve čtvrtek odpoledne a závěrečná v pátek v dopoledních hodinách. Rakouský tým se rozhodl v první části zariskovat. Předpověď počasí totiž na pátek hlásila riziko deště a tak YART využil již ve čtvrtek většinu svých čerstvých pneumatik. Na pátek si parta Mandyho Kainze nechala jenom jednu sadu.
A jak se později ukázalo, byla to správná strategie. Už po čtvrtku směřoval YART za pole position. Nejvíce exceloval Hanika, který zaznamenal kolo v hodnotě 1:34,838. Druhý nejrychlejší člen posádky Marvin Fritz sice zajel pouze čas 1:35,235, v EWC ale záleží na průměru dvou nejrychlejších závodníků. To znamenalo výsledný čas 1:35,057 a průběžné první místo.
V pátek YART Yamaha svou pozici potvrdila. Hanika už sice nebyl na opotřebovaných pneumatikách tak rychlý jako ve čtvrtek a připsal si čas 1:35,689, Fritz ovšem na čerstvé sadě zazářil. Časem 1:35,251 pokořil nejenom Hanikův výkon z první části kvalifikace, ale také dosavadní rekord okruhu.
„Zajel jsem dobré kolo,“ neskrýval německý závodník nadšení. Přesto stále cítil rezervy. „Nebylo to perfektní, ale celkově jsem spokojen. Každý rok zrychlujeme více a více, vylepšujeme motorku a náš balíček je stále lepší,“ pochvaloval si Fritz, který sobě a svým parťákům zajistil nejenom první místo pro start, ale také pět bonusových bodů do šampionátu.
???????????????? ???????????? ???????????????? ????
— FIM EWC (@FIM_EWC) April 18, 2025
Our first pole position of 2025 belongs to the 2023 world champions ????#FIMEWC | #24hMotos pic.twitter.com/f1zdDpcAwV
???????????????????????? ???????????????????? ???????????????????? ????
— FIM EWC (@FIM_EWC) April 18, 2025
ANOTHER new qualifying lap record and this time it goes to YART ???? #FIMEWC | #24hMotos pic.twitter.com/sKUdrCRIIa
YART Yamaha porazila v kvalifikaci o 205 tisícin úřadující šampiony a současně loňské vítěze 24 hodin Le Mans z týmu Yoshimura SERT Motul. Za řídítky stroje Suzuki se budou v závodě střídat Gregg Black, Etienne Masson a také japonský jezdec Cocoro Acumi. Původně měl s Blackem a Massonem nastoupit třetí člen loňské mistrovské sestavy Dan Linfoot. Brit se ale stále zotavuje z nedávného zranění a jelikož by nebyl schopen nastoupit do závodu, podporuje v Le Mans svůj tým pouze jako rezervní závodník.
S obměněnou sestavou startuje ale v Le Mans také YART. Jason O´Halloran totiž nastupuje po boku Haniky a Fritze poprvé. Australan s bohatými zkušenostmi z britských superbiků od letoška nahrazuje v týmu Niccola Canepu. Ital se na konci loňské sezony se závoděním rozloučil a stal se sportovním ředitelem Yamaha Motor Europe pro závody silničních motocyklů. S Hanikou a Fritzem tvořil posádku od roku 2020. Jejich spolupráce dosáhla vrcholu v roce 2023, kdy se stali vytrvalostními mistry světa. Loni skončili druzí.
YART Yamaha sice může vstoupit do letošního ročníku 24 hodin Le Mans s nadějí, podobného příběhu už jsme ale byli svědky v minulosti několikrát. Rakouský tým totiž vybojoval v Le Mans pole position v šesti z posledních sedmi ročníků. Karel Hanika se na zisku nejlepší pozice podílel v letech 2020, 2021, 2022 a loni. Do ročníku 2023 se tým kvalifikoval jako druhý.
Ačkoli Hanikova parta už čtyřikrát začínala z nejvýhodnější pozice, nikdy ji nedokázala přetavit ve výhru. V roce 2020 český jezdec havaroval v dešti a s Canepou a Fritzem byl nakonec klasifikován jako čtvrtý. Sezona 2021 přinesla odstoupení kvůli závadě na motoru. V dalších dvou letech z toho byl stříbrný výsledek a loni bronzový.
Letos se jeví velmi pravděpodobně, že do průběhu závodu promluví déšť. „Zdá se, že počasí sehraje svou roli,“ uvědomuje si týmový manažer Mandy Kainz. Obavami ho to ale nenaplňuje. „I na mokru jsme rychlí. Ať už se stane cokoli, tak jsme připraveni,“ věří.
Dosud jediné vítězství stáje YART Yamaha z 24 hodin Le Mans pochází z roku 2009. Tehdy na něj dosáhlo trio ve složení Gwen Giabbani, Steve Martin a Igor Jerman. Tato posádka dosáhla ve stejném roce i na titul vytrvalostních mistrů světa.
Již 48. ročník závodu, který se poprvé uskutečnil v roce 1978, odstartuje v sobotu v 15:00 hodin. Karel Hanika nebude jediným českým zástupcem v akci. Za stáj BGR Czech Team by Maco totiž nastupují Ladislav Chmelík s Martinem Vašulínem, přičemž jako rezervní jezdec je evidován Kamil Holán. V barvách týmu Uniserv Moto82 nastoupí Karel Pešek. Uniserv začne z 20. místa ve třídě Superstock, BGR Czech Team by Maco z 24. pozice. V rámci celkového pořadí bude těmto dvěma týmům patřit 38., respektive 43. místo.
Foto: YART
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.