Pro Michala Fillu skončila letošní sezona dalším titulem v seriálu Alpe Adria. Brněnský jezdec ovládl hodnocení kategorie Superstock 1000. V této sérii patřil i k předním protagonistům třídy Superbike a rovněž jsme ho mohli vidět ve vytrvalostním světovém šampionátu FIM EWC. Nyní si našel čas a poskytl exkluzivní rozhovor pro náš server. V něm přišla řeč na letošní sezonu, plány pro příští rok nebo i na nejčastější chyby začínajících závodníků.
Nedávno v italské Cremoně vyvrcholil letošní ročník seriálu Alpe Adria. Zatímco ve třídě Superstock 1000 jsi se stal šampionem, v superbicích jsi skončil čtvrtý. Jak jsi se sezonou spokojen?
Byla to velmi zajímavá sezona a přinesla spoustu nových zážitků a možností. Celkově jsem hodně spokojený. Na BMW (třída Superstock 1000 - pozn. red.) jsme byli hodně stabilní a rychlí. Ve třídě Superbike to byl spíše jen takový test, startoval jsem jen v šesti závodech a dojel čtyři. Jednou nás zastavila technická porucha a jednou pád z prvního místa.
S výjimkou úvodního podniku v chorvatském Grobniku jsi při všech letošních závodních víkendech Alpe Adria nastupoval ve třídě Superstock 1000 i ve třídě Superbike, jak už jsi zmínil. Jak je náročné takový nabitý program zvládat?
Bylo to trochu složitější. Navíc se obě třídy jedou hned po sobě a já tak měl mezi tréninky, kvalifikacemi i závody jen minimum času, někdy třeba dvě minuty. Ale šlo to zvládat, naštěstí nikdy nebyl nějaký velký tlak na výsledek.
Když pomineme, že závodění ve dvou třídách během jednoho víkendu je náročné časově, nedělá ti třeba při přesednutí z jedné motorky na druhou problém adaptovat se zpátky?
Není to ideální. Tyto motocykly jsou velmi rozdílné a myslím, že nejvíce tím trpěla třída Superbike. Tento motocykl je opravdový superbike a využít jeho potenciál není úplně jednoduché. Musíte se s ním trochu víc sžít a všechno dělat trochu jinak. Brzdy, zatáčení, akcelerace, i zařazené rychlostní stupně byly často jiné. Myslím, že to byl i důvod pádu v posledním závodě sezony.
V Alpe Adria letos Michal Filla závodil na dvou motocyklech. Foto: Michal Filla via Facebook
Během letošní sezony jsme tě mohli vídat mimo jiné i ve vytrvalostním mistrovství světa FIM EWC, kde jsi závodil za polskou stáj Wójcik Racing. Zatímco v Le Mans, Le Castellet a Mostě jsi nastoupil v superstockovém týmu, v Estorilu jsi se ukázal jako záskok v superbikové stáji. Jak jsi spokojen s letošní sezonou FIM EWC?
Byl to pro mě velký návrat. Nemyslím to z mediálního nebo výsledkového pohledu. Ale pro mě osobně to po zranění v sezoně 2019 byl velký krok. Už jen to, že jsem tento šampionát objel celý a tým byl se mnou spokojen, mi udělalo velikou radost. Výsledky byly bohužel slabší, ale to je vytrvalost.
Co tě nejvíce přitahuje na vytrvalostních závodech?
Atmosféra v boxu, týmový duch a obrovská výzva.
Máš raději delší vytrvalostní závody na 24 nebo třeba 12 hodin nebo ty kratší na 6 nebo 8 hodin?
Nemám asi žádné více či méně oblíbené závody. Samozřejmě, ke každému jedu trochu jinak nastavený s tím, že mám zhruba představu, co mě asi čeká, co by se mohlo stát a tak dále. Například na šestihodinovku v Mostě jsem jel s tím, že se bude tempo a nasazení podobat spíše sprintovému závodu a třeba jízda ve tmě zde nebyla vůbec potřeba. Naopak závod na 24 hodin je trochu jiná výzva. Po šesti hodinách jste vlastně pořád na začátku závodu a vy musíte udržet koncentraci a výkon daleko déle.
Michal Filla se letos v FIM EWC zúčastnil i 24 hodin Le Mans. Foto: Michal Filla via Facebook
Kromě závodění působíš také jako instruktor a stojíš za projektem Dafit Filla Racing Agency. Co podle tebe patří mezi největší chyby, kterých se začínající závodníci dopouštějí?
Samozřejmě je to jezdec od jezdce, ale je normální, že každý chce být hned co nejrychlejší a přitom vlastně ještě skoro nic nezná a neumí. Spoustu chyb, pádů, úrazů a peněz je někdy možné eliminovat jen díky dobré radě, dobře zvolené pneumatice nebo nastavení... A to se nám na naší agentuře myslím daří. Pro úplné nováčky máme instruktory zdarma, pro všechny děláme různé workshopy techniky jízdy a jsem strašně rád, že to lidi baví a že s námi jezdí taková super parta lidí.
V závodění občas můžeme vidět, že jezdec udělá velký krok dopředu a například přeskočí naráz o několik kategorií. V poslední době jsme mohli něco takového vidět například u Darryna Bindera, u kterého byl pro příští sezonu oznámen přestup z Moto3 přímo do MotoGP, ale i u Olivera Königa. Ten dosud závodil v kategorii Supersport 300 a po jednom startu v FIM EWC v kategorii Superstock a po jednom vystoupení na superbiku v Alpe Adrii ho nyní čeká premiéra v MS superbiků. Co si o takovýchto skocích napříč kategoriemi myslíš?
Asi to nebude populární odpověď, ale dle mého názoru jde jen a jen o peníze... Nejsem v paddocku MotoGP a neznám Darryna Bindera, neviděl jsem data z jeho jízdy, ale pozoruji ho už dlouho. Z televize se mi zdá jako dost nevypočitatelný závodník. To přitom neberu poslední incident v Portugalsku, to byla jen jeho standardně vyhrocená závodní situace, kterých za poslední tři roky byla spousta. Teď to jen promluvilo do boje o titul.
Oliver je skvělý jezdec a postavou už patří spíše na superbike než na třístovku. Jezdí výborně a zase je to jen o tom, že má za sebou výborného manažera Miloše Čiháka. Tím nechci říct, že by byl Oliver slabý jezdec, naopak.
Proti Oliveru Königovi jsi závodil jak při podniku FIM EWC v Mostě, tak v kategorii Superbike v Cremoně při podniku Alpe Adria. Jaký na tebe udělal dojem a co očekáváš od jeho premiéry v MS superbiků?
Moc mile mě překvapil. Závodím už dlouho a nehodnotím to jen z hlediska jednoho rychlého kola nebo pár kol. Viděl jsem, jaké dělá pokroky, jak moc riskuje nebo neriskuje a to mě moc potěšilo. Jezdí skvěle a držím mu pěsti. Závod superbiků v Indonésii je velkou neznámou pro všechny. Pro něho je to určitě dobře, ale také záleží na nastavení motocyklu a podobně. Myslím, že podá dobrý výkon a třeba budou i body.
Máš už nějakou představu o svém závodním programu pro sezonu 2022? Plánuješ opět pokračovat v Alpe Adrii a FIM EWC? Nebo máš v plánu například účinkování v jiných šampionátech?
To je teď hodně aktuální otázka, ale ještě na ni nemám odpověď. Snad to ale brzy budu moct říct.
Úvodní foto: Michal Filla via Facebook
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.