Vytrvalostní závody v sobě skrývají kouzlo vyšperkované taktiky. Něco ze zákulisí endurance prozradil šéfinženýr týmu Buggyra ZM Racing Erik Janiš během dvanáctihodinovky ve Spa-Francorchamps.
Buggyru čekala o víkendu vytrvalostní premiéra. S vozem Mercedes-AMG GT4 zamířila do legendárního Spa-Francorchamps, kde se jedla dvanáctihodinovka v rámci seriálu 24h Series. Ono šlo vlastně o rozdělený podnik, protože v sobotu jela první část s délkou 5:30 h a v neděli pak následoval druhý díl dlouhý 6:30 h.
A když někde debutujete, proč si nepřizvat na pomoc ty nejlepší? Přesně tak to udělal šéf Buggyry Martin Koloc, který do role šéfinženýra angažoval Erika Janiše. Bývalý úspěšný závodník se etabloval jako jeden z nejlepších evropských expertů na strategii a nastavení sportovních vozů. Však má na svém kontě kromě jiného vítězství týmu Rowe Racing ve čtyřiadvacetihodinovce právě ve Spa-Francorchamps.
"Ve vytrvalostních závodech musíte bojovat ne jako jednotlivec, ale jako tým. Mít dobrou strategii, mít vyrovnanou a zkušenou posádku a počítat s tím, že závod je dlouhý. To je hlavní klíč k úspěchu v endurance," shrnul Janiš ve stručnosti hlavní zásady boje v dlouhých závodech.
"Strategii musíte plánovat v reálném čase. Ledascos jde vymyslet před startem, udělat si dvě tři varianty. Ale v reálním čase se to musí upravovat podle situace, která nastává v závodě. Musíte se v krátkém čase rychle rozhodovat a dát týmu i jezdcům jasné pokyny. Lehce na soupeře kolo ztratíte, ale také ho můžete získat. Musíte mít i štěstí, protože kolikrát vymyslíte suprovou strategii a o pár metrů nebo sekund vám to nevyjde," popsal šéfinžer týmu záludnosti endurance.
Sobotu v Belgii rozjela pro Buggyru Aliyyah Kolocová. A na to, že se se slavným belgickým okruhem seznámila teprve v pátečním tréninku, jela skvěle. I když po pár kolech ztratily pneumatiky přilnavost, 17letá dívka zajížděla stabilní časy na kolo a držela se na druhé příčce třídy GT4.
V té chvíli už začaly v boxu Buggyry strategické hrátky. Cílem bylo využít toho, že má Aliyyah rychlé tempo a nechat ji co nejdéle na trati. Po hodině a půl, jako jeden z posledních z celého závodního pole, teprve Mercedes-AMG zajel do boxů. "Snažili jsme se využít velké kapacity naší nádrže a jeli prakticky až na doraz. Prodlužovali jsme stinty našich jezdců, co to šlo," vysvětlil Janiš.
Řízení převzal Adam Lacko. Mistr Evropy tahačů na okruzích předváděl také výbornou jízdu. A protože neustále padal code 60, tedy omezení rychlosti na 60 km/h kvůli nehodám a odstraňování jejich následků, přišla sázka na další zastávku pro palivo. "Neměnili jsme gumy, jen tankovali. Tím jsme v podstatě ušetřili jednu zastávku v boxech," vysvětlil Koloc.
Lacko tak sice mírně klesl v pořadí, ale vytvořil posádce výbornou výchozí pozici. "V konečné fázi strategie vyšla na výbornou Do té doby to bylo všechno super," uvedl Janiš.
Jenže pak přišel smolný okamžik, kdy Yasmeen Kolocová, která převzala řízení vozu od Lacka, dostala smyk a do jejího vozu narazilo cestovní Audi třídy TCR. Předek Meredesu-AMG byl natolik poničený, že už nešlo pokračovat dál.
Foto: Buggyra
Sportovní redaktor online deníku Aktuálně.cz a externí spolupracovník redakcí motormix.cz a ceskeokruhy.cz je jedním z nejlepších českých motoristických novinářů. Motorsportu propadl už v dětství a věnuje se mu velkou část své novinářské kariéry.