Nový ročník, nová šance uspět. Stáj EXPRES AUTO zahajuje na Balaton Parku svou druhou sezonu v seriálu TCR Eastern Europe. Petr Čížek a Vít Smejkal vstupují do víkendu jako jediní dva jezdci, kteří již mají s maďarským okruhem zkušenosti. Z této výhody se budou snažit vytěžit co nejvíce.
„Moc se těšíme, až ten kolotoč opět začne a budeme stát na startu,“ vyhlíží nový ročník Vít Smejkal, který se společně s Petrem Čížkem podílí i na vedení stáje.
Loni bylo EXPRES AUTO vidět především díky zkušenějšímu Čížkovi. Mostecký závodník, který si v TCR Eastern Europe připsal více startů než kdokoli jiný a na kontě má mimo jiné celkové třetí místo z roku 2022, posbíral 48 bodů a v konečném pořadí se umístil jako devátý. Nejvíce zazářil před domácími fanoušky v Mostě, kde dokončil úvodní jízdu na druhé pozici. Smejkalovi se v nabitém poli na body dosáhnout nepodařilo. Svého maxima dosáhl při závěrečném závodě sezony v Brně, kde obsadil 13. příčku.
Ačkoli byl Balaton Park otevřen teprve v loňském roce a součástí kalendáře TCR Eastern Europe je letos poprvé, nepřijíždějí Čížek se Smejkalem do neznámého prostředí. Na technickém okruhu nedaleko Balatonského jezera, který měří 4 115 metrů a skládá se ze 16 zatáček, si totiž oba zazávodili již loni v říjnu při nemistrovských závodech ESET Cupu. Zatímco Čížek si připsal v kategorii TCR dvě výhry, Smejkal se postavil na nejvyšší stupeň v jednom případě.
Díky loňské zkušenosti jsou jezdci EXPRES AUTO jedinými dvěma závodníky ze současného startovního pole, kteří se již na maďarském okruhu představili. Příliš velký význam ale této skutečnosti nepřikládají.
„Určitě nám to usnadní vstup do víkendu a budeme jistější, výraznou výhodu v tom ale nevidím. Naši soupeři jsou totiž na vysoké úrovni, takže si i oni trať velmi rychle osahají,“ předpokládá Čížek.
Dvojici budeme i letos vídat na dráze s vozy Cupra Leon Competición. V Čížkově případě ale nepůjde o stejné auto jako loni. Vůz, do kterého usedal od roku 2020, se totiž rozhodl vyměnit za nový. Ten se od svého předchůdce liší především faceliftem. Smejkalovo auto prošlo přes zimu repasí. Před novou sezonou oba prověřili svou techniku v Mostě a Brně. Zatímco na severozápadě Čech absolvovali v březnu jeden testovací den, na Masarykově okruhu jezdili v úvodu dubna dva dny.
Před začátkem úvodního podniku se u jezdců napříč všemi kategoriemi ESET Cupu objevují obavy, že by do dění na dráze mohlo výrazně promluvit překračování traťových limitů a s ním spojené smazané časy nebo penalizace. S tím počítá mimo jiné i Vít Smejkal.
„Bude záležet na tom, jestli budou v šikanách umístěny pneumatiky nebo ne. Pokud tam pneumatiky nebudou, tak se určitě budou hodně mazat časy a dojde k řadě překročení,“ upozorňuje litvínovský závodník.
Petr Čížek zůstává v tomto směru relativně klidný. „Zatím to nedokážu posoudit. Já osobně s traťovými limity všeobecně nemám problém. Bude na pořadateli, jak trať ošetří,“ dodává.
Na TCR Eastern Europe čekají během víkendu tradičně dva závody. V sobotu se bude závodit od 11:25 hodin a v neděli se startovní pole vydá do akce od 12:50. Zatímco o podobě roštu prvního závodu rozhodnou výsledky kvalifikace, v neděli budou hrát klíčovou roli výsledky předchozí jízdy. Dojde ovšem k otočení nejlepších šesti až deseti jezdců. O přesném počtu závodníků, kteří odstartují v obráceném pořadí, rozhodne los.
Foto: Jana Čížková, EXPRES AUTO
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.