Čtvrté místo. To je výsledek, který si z letošní sezony TCR Eastern Europe odnáší Petr Čížek. Jezdec stáje EXPRES AUTO uhájil „bramborovou medaili“ o jediný bod.
„Byla to těžká sezona. Před víkendem jsme si ale v týmu řekli, že když máme šanci na čtvrté místo, tak se o to musíme pokusit. A nakonec se nám to podařilo,“ byl mostecký závodník spokojen po nedělním závodě na Salzburgringu, do jehož cíle dojel jako pátý.
Už před začátkem poslední jízdy byly Čížkovy naděje na zisk celkového čtvrtého místa velmi slušné. Do neděle sice vstupoval jako pátý jezdec průběžného pořadí, za Martinem Kadlečíkem, který na Salzburgringu chyběl, ale zaostával o jediný bod. Jezdec stáje EXPRES AUTO ovšem musel koukat také za sebe. René Kircher byl totiž pozadu o pouhé tři body.
Českému jezdci hrála do karet i podoba startovního roštu. Na něm došlo k otočení nejlepší devítky ze sobotní jízdy, kterou Čížek dokončil jako čtvrtý. Do druhého závodu proto vyrážel ze šesté pozice, přičemž Kircher stál o jedno místo za ním.
Po startu se ale situace trochu zkomplikovala. Čížek se propadl na osmé místo a mezi jezdci, kteří se dostali před něj, byl i Kircher. Další kola se u něj nesla ve znamení přetahované o sedmou příčku s Jiřím Zbožínkem.„Spíše jsem čekal, co se bude dít vpředu a snažil jsem si hlídat Reného,“ popisuje svůj vstup do závodu.
Zhruba po sedmi minutách přišel další zádrhel. Čížek vycestoval v úvodní šikaně do štěrku a toho využil Fraňo Dubreta, který se o několik zatáček později dostal dopředu a odsunul mosteckého jezdce na devátou příčku. Vzápětí sice Dubreta chyboval, po čemž se propadl zpět za Čížka, přesto to ale pro jezdce stáje EXPRES AUTO vypadalo bledě. V dalších kolech totiž kroužil po dráze jako osmý s větším odstupem od soupeřů. Kircher byl naopak zapojen do boje o stupně vítězů.
Poté ale Čížek chytl druhý dech. Začal se přibližovat k jezdcům před sebou. Nejprve se vrátil před Jiřího Zbožínka a v posledních pěti minutách definitivně zpečetil celkovou čtvrtou příčku. Zhruba čtyři minuty před koncem sebral šesté místo Žarku Knegovi a krátce poté potkalo odstoupení lídra závodu Giacoma Ghermandiho. To Čížka posunulo na pátou pozici, kterou udržel až do cíle. A jelikož René Kircher skončil čtvrtý, českého jezdce nakonec v šampionátu nepřekonal. Chyběl mu k tomu jediný bod.
V konečném pořadí Čížek nestačil pouze na trojici Maťo Homola, Adam Kout a Attila Bucsi. Jde o jediné jezdce, kteří letos dokázali zvítězit. Čížek posbíral dohromady 98 bodů. Nejvíce zazářil v srpnu před domácími fanoušky v Mostě, kde dokončil nedělní jízdu jako druhý. Celkovou čtvrtou příčkou vyrovnal svůj počin z roku 2019, kdy dosáhl stejného výsledku. Lepší sezonu zažil pouze v roce 2022, kdy obsadil třetí místo.
Čtvrté místo nevybojoval pouze Čížek mezi jezdci, ale také stáj EXPRES AUTO v týmovém hodnocení. K tomu přispěl nejenom Čížek, ale také Vít Smejkal. Litvínovský závodník, který při posledním podniku na Salzburgringu chyběl kvůli pracovním povinnostem, si během roku připsal 17 bodů. Tato suma mu mezi jezdci stačila na 12. místo.
Ačkoli je sezona TCR Eastern Europe u konce, EXPRES AUTO možná na trati ještě uvidíme. „Zatím nevíme, jestli to byl náš poslední závod v sezoně,“ říká Čížek. O svých plánech na rok 2025 má ale jasno. „Určitě chceme s týmem nadále pokračovat v TCR Eastern Europe,“ dodává.
Foto: TCR Eastern Europe, EXPRES AUTO
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.