Salač nasbíral už 200 bodů. Již letos může překonat Peškův rekord v počtu pole position

Filip Salač překonal další metu. Po Velké ceně Argentiny už má na svém kontě rovných 200 bodů ze závodů mistrovství světa silničních motocyklů. S tímto počtem mu mezi českými závodníky patří čtvrtá příčka. Vedoucí trojice je pro něj sice zatím v nedohlednu, už letos má ale velmi slušnou šanci překonat Lukáše Peška v počtu pole position.

Před začátkem letošní sezony patřila Salačovi v historické tabulce českých závodníků podle počtu získaných bodů patá pozice. Na kontě měl 178 bodů. Poté ale zažil svůj nejlepší vstup do sezony v kariéře. Zatímco při Velké ceně Portugalska dorazil po startu z pole position do cíle jako čtvrtý, na mokré trati v Argentině z toho bylo sedmé místo. Tyto výsledky Salačovi vynesly 22 bodů a dostaly ho tak na číslo 200. V historické tabulce díky tomu sebral čtvrté místo legendárnímu Františkovi Šťastnému.

Šťastný během své kariéry nasbíral 183 bodů. Když uvážíme, že získal čtyři vítězství a 20 stupňů vítězů, může se takový počet bodů zdát na první pohled podivný. Háček je v bodovacím systému. Zatímco současný systém 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 platí v MS od roku 1993, za dob Šťastného (1957, 1960-1966, 1968-1969) bylo mnohem náročnější dostat se na body. V období 1950-1968 totiž bodovalo pouze šest nejlepších jezdců podle klíče 8-6-4-3-2-1. Od sezony 1969 začal platit systém 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1 odměňující deset nejlepších závodníků.

Zatímco Salač dosud sbíral body jen v Moto3 a v Moto2, Šťastnému se podařilo skórovat ve třech kategoriích - kromě dvěstěpadesátek a třistapadesátek bodoval i ve vrcholných pětistovkách. Zde v roce 1966 obsadil dokonce celkové čtvrté místo a při Velké ceně východního Německa na Sachsenringu navíc vyhrál.

Pokud bychom vzali všechny Šťastného výkony v mistrovství světa a ohodnotili je dnešním bodovacím systémem, byl by od Salače velmi vzdálen. Místo 183 bodů by jich totiž měl 723, což by ho v historických tabulkách zařadilo na druhé místo.

Na prvních třech pozicích historické tabulky se nacházejí Jakub Kornfeil, Lukáš Pešek a Karel Abraham. Za nimi ale Salač zatím zaostává o hodně. Zatímco Kornfeil má na kontě 757 bodů, Pešek 507 a Abraham 463.

Pokud by se přece jen Salač dostal do nejlepší trojice už letos, nejspíše by to znamenalo, že český motorsport zažije velký úspěch. Aby totiž překonal Karla Abrahama, musel by získat minimálně 264 bodů. Pokud toto číslo připočteme k jeho dosavadním 22 bodům, dostaneme 286 bodů. A Augusto Fernández se loni stal šampionem Moto2 s 271,5 bodem...

Před Jakubem Kornfeilem má ale Salač v něčem navrch už teď. Zatímco Kornfeil získal všechny své body v nejslabší třídě Moto3 a v Moto2 nikdy nestartoval, Salač už v prostřední kubatuře vybojoval celkem 67 bodů. Karel Abraham si za čtyři sezony ve střední třídě připsal 241 bodů a Lukáš Pešek během tří let 122 bodů.

Rekord v počtu pole position na dosah

Už letos by se ale Salač teoreticky mohl stát českým rekordmanem v počtu startů z pole position. Po kvalifikačních triumfech při Velké ceně Německa 2021 ve třídě Moto3 a při Velké ceně Portugalska 2023 v kategorii Moto2 už má totiž na kontě dva starty z první příčky. Na současného rekordmana Lukáše Peška tak ztrácí pouze jedno pole position.

Už teď je Salač jediným Čechem, který dokázal vybojovat pole position v prostřední kubatuře. Pešek totiž všechna za svých tří kvalifikačních vítězství vybojoval ještě jako jezdec třídy do 125 ccm - při Velké ceně Itálie 2006 v Mugellu, Velké ceně Německa 2006 na Sachsenringu a Velké ceně San Marina 2007 v Misanu.

Kromě toho je Salač i nejmladším českým držitelem pole position. V roce 2021 na Sachsenringu mu bylo 19 let, 6 měsíců a 7 dní. Peškovi bylo v roce 2006 v Mugellu 20 let, 6 měsíců a 11 dní.

Kromě Salače a Peška dokázal získat pole position také Jakub Kornfeil. Tomu se poštěstilo jednou - při Velké ceně České republiky 2018 na Masarykově okruhu v Brně. Tehdy mu bylo 25 let, 3 měsíce a 26 dní.

Co se dalších českých rekordů týče, v počtu vítězství (4) i pódií (20) je na tom nejlépe František Šťastný. Nejrychlejší kolo zajel nejvícekrát Lukáš Pešek (4) a nejvíce startů si připsal Karel Abraham (216).

Salač zatím získal dvě pódia a připsal si 72 startů. Na první vítězství a nejrychlejší kolo ještě čeká.

Pokud by se Salačovi letos podařilo triumfovat, stal by se teprve čtvrtým českým vítězem závodu mistrovství světa. Kromě Františka Šťastného (4) by navázal na Lukáše Peška (2) a Karla Abrahama (1).

Foto: Gresini Racing

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.