Po překvapivém druhém místě v deštivé Velké ceně Thajska vstupuje Filip Salač do Velké ceny Austrálie na Phillip Islandu opět s realistickými ambicemi. Cílem jezdce stáje Gresini je další umístění ve elitní desítce. Na australském okruhu si rodák z Mladé Boleslavi zazávodí po třech letech a doufá, že se mu povede navázat na slibnou rychost, kterou zde ukázal při závodě Moto3.
Chybělo málo a Salač získal v roce 2019 na Phillip Islandu své premiérové pódiové umístění ve třídě Moto3. Tehdejší jezdec stáje PrüstelGP se totiž byl schopen propracovat z 19. pozice až na čtvrtou a byl zapojen do boje o pódiové pozice. Poté ho ale poslal na zem Alonso López a český jezdec nakonec nedojel. Před nadcházejícím víkendem doufá, že předvede podobnou rychlost jako před třemi lety.
"Po skvělém výsledku v Thajsku se nemůžu dočkat dalších závodů. Na Phillip Islandu jsem byl před třemi lety poprvé a zároveň také naposledy. Tehdy to byl můj první (kompletní - pozn. red.) rok v Moto3 a bojoval jsem o stupně vítězů. Tím chci říct, že mám tuto trať moc rád a naším cílem bude umístění v nejlepší desítce," říká dvacetiletý závodník.
V Thajsku se sice udělovaly kvůi nedokončení dvou třetin závodu pouze poloviční body, i tak se ale Salač dokázal v průběžném pořadí posunout o jednu příčku nahoru. Stříbrný úspěch ho dostal z 21. pozice na dvacátou. Na kontě má zatím 37 bodů.
Jelikož do konce sezony stále zbývají tři závody, bude možné získat až 75 bodů. To znamená, že Salač se v nejlepším případě může umístit klidně i na desáté pozici. Na Alonsa Lópeze, který má momentálně desátou příčku ve svém držení, už ale ztrácí 73,5 bodu. Smazání Španělova náskoku se tak zdá být spíše jen v oblasti teorie. Za reálnější cíle ale může Salač považovat například Manuela Gonzáleze (-7 bodů), svého budoucího týmového kolegu Jeremyho Alcobu (-10 bodů), Fermína Aldeguera (-11 bodů), Sama Lowese (-14 bodů) a Camerona Beaubiera (-18 bodů). Ti se nacházejí před Salačem v odstupu menším než hodnota jednoho vítězství.
V nejlepší desítce, která je pro Austrálii jeho cílem, dokázal letos Salač dojet už čtyřikrát. Když pomineme druhé místo v Thajsku, skončil devátý v Silverstone a a bral dvě desátá místa v Assenu a Motegi.
Páteční volné tréninky ukázaly, že Salačův cíl umístit se v nejlepší desítce není ani ve Velké ceně Austrálie nereálný. V úvodním volném tréninku totiž nestačil pouze na lídra šampionátu Augusta Fernándeze, za kterým zaostal o 74 tisícin sekundy a skončil na druhém místě. Ve druhém tréninku sice tak jako většina zrychlil, tentokrát z toho ale bylo osmé místo. Tato pozice mu patří i v kombinovaných tréninkových výsledcích a má tak nakročeno k dalšímu přímému postupu do druhé části kvalifikace.
"První den na Phillip Islandu nebyl vůbec špatný. Panují tady hodně špatné podmínky, od moře fouká velmi silný vítr, hned v úvodním kole prvního tréninku spadlo pět jezdců. Kvůli větru hodně chladla přední pneumatika. První trénink jsem zajel necelou desetinu sekundy za prvním, ve druhém jsme zkoušeli nastavení do závodu. Časy, které jsem na použité pneumatice zajížděl sám na trati, nebyly vůbec špatné. Když jsme ke konci přezuli na nové obutí, podařilo se mi vylepšit čas z rána, který stačil na osmé místo. Hodnotím to pozitivně, opět jsme v nejlepší desítce, což je náš cíl. Uvidíme, jaké bude zítra počasí, tady člověk nikdy neví," hodnotil Salač své páteční vystoupení.
Pokud by Salač splnil na Phillip Islandu své cíle, nestal by se prvním českým jezdcem, který na tomto okruhu dojel ve třídě Moto2 mezi nejlepšími deseti. V roce 2010 totiž na Phillip Islandu obsadil desáté místo Karel Abraham.
Foto: Gresini Racing
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.