Příliš drahá volba pneumatik. Salač se v Kataru klouzal za bodovanými pozicemi

Boj s přilnavostí a až 21. místo v cíli. Premiérový start Filipa Salače u stáje Marc VDS zhatila špatná volba pneumatik. Český jezdec si tak z katarského závodu třídy Moto2 žádné body neodvezl.

"Tento víkend to nebylo snadné, ale sezona je dlouhá a ne všechno je ztraceno. Chci poděkovat týmu, celý víkend totiž všichni opravdu tvrdě pracovali. Nyní už přemýšlím o tom, jak to při dalším závodě v Portugalsku napravíme," snažil se 22letý závodník najít na protrápeném závodě pozitiva.

Salač se v Kataru trápil už od samotného začátku víkendu. Během volných tréninků a kvalifikace ho totiž omezoval syndrom arm pump, kvůli kterému v zimě podstoupil operaci předloktí. I proto nedokázal postoupit do druhé části kvalifikace a pro start nedělního závodu si vyjel pouze 19. příčku. Mělo však být ještě hůře.

Volba pneumatik, které letos nižším kategoriím nově dodává italské Pirelli, byla v neděli pro týmy tak trochu sázkou do loterie. Za umělého osvětlení se totiž v předchozím průběhu víkendu uskutečnil jen jediný trénink. Ten se ovšem konal na mokru a řada týmů včetně Marc VDS se ho proto rozhodla zcela odpískat.

Salač se rozhodl pro závod vsadit na tvrdší směs zadní pneumatiky. Zpočátku se sice posunul o pozici dopředu, pak ale začínal poznávat, že neměl správný odhad.

"Byl to jeden z nejtěžších závodů v mé kariéře. V posledních kolech jsem se hodně trápil s pneumatikami. Bylo těžké to vůbec zvládnout, neměl jsem žádnou přilnavost," popisoval své trápení, které nakonec skončilo až 21. místem.

Okruh Lusail tak nadále zůstává místem, kde Salačovi štěstí nepřeje. Ze svých sedmi startů na této dráze totiž dokončil jenom čtyři, přičemž na body dosáhl pouze dvakrát. Zatímco v roce 2020 zde dokončil závod třídy Moto3 na osmém místě, o rok později zaznamenal při Velké ceně Kataru 13. příčku ve stejné kategorii.

Nepříliš výrazné výsledky ovšem neznamenají, že by Salač neměl na Katar výrazné vzpomínky. Ta nejzásadnější pochází z Velké ceny Dauhá 2021. Tehdy zde totiž český jezdec při závodě Moto3 poprvé poznal, jaké to je vést závod mistrovství světa. Zmínit můžeme i rok 2022 a čtvrtý čas v jeho vůbec první kvalifikaci ve třídě Moto2. V obou těchto závodech ale nakonec havaroval a nedojel.

Parťák také vedle

Katarské trápení s přilnavostí se netýkalo pouze Filipa Salače. Tvrdší směs zadní pneumatiky se totiž rozhodl nasadit i jeho parťák Tony Arbolino. Loňský vicemistr sice zpočátku držel krok s konkurencí a z pátého místa se posunul na třetí, pak ho ale potkal stejný osud jako Salače. Nakonec se propadl až na 20. pozici a ani on tak žádné body nezískal.

"I když jsem v úvodu netlačil na pilu, přesto jsem začínal mít ze zadní pneumatiky opravdu špatný pocit už od výjezdového kola. Veděl jsem, že to pro mě bude ten nejhorší závod. Ztrácel jsem přilnavost, býval jsem široký a nedokázal jsem předjíždět," kroutil Ital hlavou.

Vítězem úvodního závodu se stal Alonso López, který o pouhých 55 tisícin sekundy porazil Barryho Baltuse. Třetí skončil Sergio García.

Druhé dějství letošního mistrovství světa silničních motocyklů se odehraje za dva týdny. Od 22. do 24. března se startovní pole utká o body v portugalském Algarve.

Foto: Marc VDS

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.