Dvě sezony, které dost možná rozhodnou. Filip Salač vstoupí při Velké ceně Kataru do nové sezony mistrovství světa třídy Moto2. V ní nově pojede za špičkovou stáj Marc VDS, což s sebou nese větší očekávání na výsledek než kdy dříve.
„Myslím si, že jsme na Katar připraveni a můžeme zde být konkurenceschopní. Hodně se těším na svůj debut s Marc VDS,“ je 22letý jezdec po předsezonních testech optimistou.
Do týmu Marca van der Stratena přichází český jezdec po dvou letech strávených u stáje Gresini. Belgické ekipě se upsal na dva roky. V prostřední kubatuře se Marc VDS řadí k té nejužší špičce. To nepotvrzuje jenom loňské celkové stříbro Tonyho Arbolina, ale především mistrovské tituly Tita Rabata (2014), Franca Morbidelliho (2017) a Álexe Márqueze (2019). V období 2015-2018 tým účinkoval také v MotoGP a při Velké ceně Nizozemska 2016 v Assenu dokonce triumfoval zásluhou Jacka Millera.
Salač si moc dobře uvědomuje, že ve svém současném působišti už si nemůže dovolit nic jiného než boj o nejvyšší příčky. „Takovou šanci už asi znovu mít nebudu. Nechci na sebe vyvíjet tlak, každopádně ale pojedu za nejlepší tým v poli a určitě to budou nejdůležitější dva roky v mé kariéře, během kterých se budu muset ukázat,“ nechal se nedávno slyšet v našem exkluzivním rozhovoru.
Předsezonní testy se u mladoboleslavského rodáka neobešly bez komplikací. Soukromé dvoudenní testování v Portimau, kterého se ale účastnilo celé startovní pole Moto2, mu totiž zkomplikoval nejenom pád v úvodu prvního dne na mokré dráze, ale také počasí. Druhý testovací den se totiž Marc VDS stejně jako řada dalších stájí rozhodlo odpískat kvůli deštivému počasí. I přes tyto zádrhely obsadil český jezdec v kombinovaných výsledcích sedmé místo.
Při oficiálním testování v Jerezu už sice bylo po celé tři dny sucho, tentokrát ale náš reprezentant skončil v kombinovaných výsledcích až jako dvacátý. Na vině byl především složitý závěrečný den, na jehož konci se nemohl plnohodnotně pověnovat ostrým pokusům. Mohla za to velká nehoda. Salač byl rád, že z hrozivého incidentu vyvázl bez zranění.
„Jel jsem asi 215 kilometrů v hodině a když jsem sáhl po brzdě, hned mně ustřelilo přední kolo. Zastavil jsem se až o zeď, metr od motorky, takže bylo velké štěstí, že se mi nic nestalo. Před sezonou by to byla katastrofa. Pravděpodobně jsem zabrzdil na slídě, která nám kryje hledí na přilbě a po odtržení může zůstat ležet na trati. Z motorky toho moc nezbylo, ale mechanici ji dokázali opravit alespoň na třetí část,“ vrací se k bouračce.
Přesto však vidí před úvodním podnikem potenciál: „Troufám si říct, že závodní tempo máme docela dobré. V porovnání s Arbolinem nebo Canetem jsem na tom srovnatelně,“ odhaduje. Současně věří, že ho nedávné havárie příliš neovlivní. „Dva pády během testů mně k sebedůvěře moc nepomohly, ale první závodní víkend v Kataru bude něco úplně jiného z hlediska nasazení i motivace. Moc se na to těším a věřím, že budeme bojovat na špici,“ dodává.
Pro Salače půjde v Moto2 o jeho třetí sezonu. Zatímco v roce 2022 posbíral 45 bodů a celkově obsadil 20. místo, loni si se 110 body polepšil na 11. pozici. V obou sezonách ukořistil jedno stupně vítězů. Zatímco v roce 2022 dojel druhý při deštivém závodě v Thajsku, loňský rok mu přinesl stříbro při Velké ceně Francie v Le Mans. V závěru minulé sezony sužoval českého jezdce syndrom arm pump. Kvůli tomu musel v zimě podstoupit operaci předloktí.
Právě Salačův týmový kolega Tony Arbolino vstupuje do nového ročníku jako jeden z největších favoritů. Do této role ho staví především poslední dva roky, během kterých byl schopen posbírat šest triumfů. Loni se Ital stal dokonce vicemistrem světa, když nestačil pouze na současného jezdce stáje Gas Gas v MotoGP Pedra Acostu.
Počítat se ovšem musí mimo jiné i s Fermínem Aldeguerem. Teprve osmnáctiletý Španěl loni vyhrál závěrečné čtyři závody a také díky tomu se v celkovém pořadí umístil na třetí příčce. Kromě toho byl nejrychlejším jezdcem testování v Jerezu. Slušné tempo ukázali při předsezonních přípravách mimo jiné i Manuel González od Gresiniho nebo zkušený Arón Canet ze stáje Fantic. Zapomínat by se nemělo ani na vítěze dvou loňských závodů Jakea Dixona.
Velká cena Kataru bude první z celkových 21 velkých cen, které letos na závodníky čekají. Původně bylo naplánováno 22 podniků, Velká cena Argentiny na okruhu Termas de Río Hondo totiž byla zrušena. Tento státem podporovaný podnik doplatil na vládní škrty. Jezdci ovšem absolvují jednu novinku. Tou bude Velká cena Kazachstánu na okruhu Sokol, která se uskuteční 16. června. Závod se měl konat již loni, práce na dráze ve městě Almaty ale tehdy ještě nebyly dokončeny včas.
Během sezony 2024 si startovní pole bude muset zvykat mimo jiné i na nové gumy. Dunlop totiž v roli výhradního dodavatele končí a nahrazuje ho Pirelli. Italská značka bude třídám Moto2 a Moto3 dodávat pneumatiky minimálně do konce sezony 2026.
Foto: Marc VDS
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.