Předposlední letošní podnik ESET Cupu rozhodl ve třídě GT3 o šampionech obou hodnocení. Jak ve sprintové klasifikaci, tak ve vytrvalosti si definitivně zajistil titul Filip Salaquarda. Pilot stáje ISR přitom na Slovakia Ringu zažil nejsložitější víkend sezony.
„Nakonec to dopadlo dobře. Až doteď to pro nás byla bezproblémová sezona. Auto až na výjimky fungovalo perfektně,“ radoval se Salaquarda po skončení slovenského víkendu.
Český jezdec přijížděl do Orechové Potoni ve velmi slibné pozici. Zatímco z předchozích osmi sprintových závodů vytěžil sedm triumfů, ve čtveřici vytrvalostních klání nepoznal porážku ani jednou. Ve sprintu vedl před Liborem Milotou o 31 bodů a ve vytrvalosti měl na svého krajana k dobru dokonce 44 bodů. Aby si zajistil oba tituly už na Slovensku, stačilo, aby byl na konci víkendu jeho náskok v obou hodnoceních alespoň 25bodový. Vzápětí se ale ukázalo, že to přece jen nebude tak snadné.
Podle představ nevyšla již kvalifikace na první sprint. Zde kombinace hustého provozu a červených vlajek Salaquardovi neumožnila zajet měřené kolo na nové sadě pneumatik. Kvůli tomu skončil ve třídě GT3 až jako třetí za domácím Zdenem Mikuláškem a Liborem Milotou. Jelikož ale Milota později dostal penalizaci za předjíždění pod červenými vlajkami, startoval nakonec pilot ISR jako druhý.
Do závodu Salaquarda vstupoval s cílem Mikuláška zdolat a prodloužit svou vítěznou sérii. Pilot stáje ARC Bratislava s vozem Lamborghini Huracán GT3 ale ihned od začátku uháněl vstříc vítězství a Salaquarda brzy pochopil, že tentokrát bude lepší spokojit se s druhou příčkou. Na té poté dojel až do cíle.
„Nastavení, které jsme zvolili, bylo příliš agresivní a odešly nám zadní gumy. Když jsem se snažil Mikuláška stíhat, tak jsem na to navíc hodně tlačil. Tím pádem se pneumatiky přehřály. Hodně to klouzalo,“ vysvětluje náročnost úvodního závodu, který se konal ve velkém horku.
Po prvním sprintovém závodě se u ISR rozhodli Audi R8 LMS přenastavit, aby bylo ve večerní vytrvalosti konkurenceschopnější. V úvodu se zdálo, že se tyto změny osvědčily. Salaquarda totiž udržel po startu první místo a do druhého kola najížděl jako lídr. Pak ale přišel obrázek letos dosud neviděný.
„Na našem autě se objevil nějaký elektrický problém a my začali zpomalovat. Už jsme dále nemohli v závodě pokračovat,“ popisoval Salaquarda moment, který jeho vytrvalostní vystoupení ukončil.
Přestože si pilot ISR po čtyřech vítězstvích připsal nulu, přesto měl v cíli důvod k radosti. Jak bylo něco takového možné? Jednoduše. Aby si totiž jeho hlavní soupeř Libor Milota udržel naději na zisk titulu i do posledního podniku v Brně, musel na Slovensku bezpodmínečně vyhrát. To se ale nestalo. Cílem projel jako druhý za Jessem Krohnem a Salaquarda tak mohl oslavovat zisk titulu.
Další netradiční zisk celkového prvenství navíc zažil letošní suverén v neděli. Kvůli sobotní závadě totiž nemohl nastoupit ani do druhého sprintu. Po sobotním druhém místě už ale pilotovi stáje ISR opět stačilo jenom to, aby nevyhrál Libor Milota. A to se i tentokrát stalo. Salaquarda tak ze Slovenska odjížděl ověnčený dvěma tituly.
Po krátkých oslavách už se ale nyní u ISR znovu pracuje na plné obrátky. Cílem je připravit vůz na poslední podnik sezony, která se koná od 8. do 10. září na Masarykově okruhu v Brně.
„Ještě jsme nepřišli na to, k jaké závadě přesně došlo. Už jsme ale poslali do Audi data a auto máme rozebrané. Existuje spousta možností,“ říká Salaquarda.
Foto: Team ISR/Jan Čech, ESET Cup/Petr Frýba
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.