Účastí v předsezonním testu to nekončí. Gabriela Jílková bude součástí formule E po celou nadcházející sezonu. Češka se totiž stala oficiální simulátorovou a vývojovou jezdkyní Porsche.
„Z toho, že se ve formuli E připojím k Porsche jako simulátorová a vývojová jezdkyně, jsem nadšená. Mám radost, že budu součástí jejich cesty,“ oznámila pražská závodnice radostnou zprávu na svých sociálních sítích.
Ačkoli ročník 2023/2024 bude pro Jílkovou v této roli premiérový, s Porsche už měla ve formuli E co do činění. V říjnu se totiž jako historicky první žena svezla s monopostem třetí generace při předsezonním testování ve Valencii. Na toto vystoupení se připravovala na simulátoru ve Weissachu téměř rok.
Na simulátoru bude hlavním úkolem Jílkové hledat správné nastavení pro monoposty nesoucí označení 99X Electric. S nimi budou v barvách továrního týmu stejně jako loni závodit Pascal Wehrlein a António Félix da Costa. Loňská sezona byla pro Porsche od jeho vstupu do formule E v roce 2019 dosud nejúspěšnější. Více se dařilo Wehrleinovi. Bývalý pilot F1 vyhrál tři závody a zejména v úvodu sezony se jevil jako největší kandidát na titul. Celkově nakonec obsadil čtvrtou příčku. Da Costa vyhrál jeden závod a v konečném pořadí se umístil jako devátý.
V příští sezoně formule E se objeví na dráze hned čtyři monoposty Porsche 99X Electric. Tuto techniku bude totiž využívat i stáj Andretti. Americkému týmu, který v současnosti usiluje i o vstup do F1, se v předchozí sezoně dařilo více než tovární ekipě. Jake Dennis totiž v jeho barvách dosáhl na titul a letos se ho bude snažit obhájit. Jeho novým týmovým kolegou se stane Norman Nato z Francie.
???? Super happy, to get this opportunity. I‘ve completed a test with the TAG Heuer Porsche Formula E Team. I had the honor of being the first woman to drive the Formula E GEN3. Thanks to @PorscheFormulaE for this opportunity and to Antonio for the great tips ✌????#PorscheFormulaE pic.twitter.com/PCkRMdYfqo
— Gabriela Jílková • #QuickGabi (@QuickGabi) October 27, 2023
Ačkoli se Jílková stává součástí prostředí formule E, prozatím se nedá říct, že by se v elektrickém šampionátu schylovalo k závodnímu angažmá českého zástupce. V případě, že by některý ze stálých jezdců nemohl nastoupit, má totiž Porsche v záloze zkušeného Andrého Lotterera a Davida Beckmanna. Německá dvojice se chopí rolí rezervních a testovacích jezdců.
Jak přesně bude v roce 2024 vypadat závodní program Jílkové, zatím není jasné. Češka se v současnosti věnuje zejména závodům sportovních vozů. Letos bylo jejím hlavním programem účinkování ve francouzském šampionátu pro vozy třídy GT4. Zde se spolu s Lucile Cyprianovou dělila o vůz Toyota GR Supra stáje Matmut Évolution. Tato dvojice patřila v kategorii Pro-Am ke špičce. Dosáhla na celkem šest pódiových umístění a v konečném pořadí skončila třetí.
????️Du paddock au podium : nos replays à la rencontre des pilotes du Volant Matmut 100 % Féminin.
— Matmut (@Matmut) August 4, 2023
????La représentativité des femmes dans le sport est l'un des engagements de la Matmut pour l'égalité femmes-hommes
➡️https://t.co/VWyamNuRC9 pic.twitter.com/YJAvy7v41G
Během letošního roku se ale Jílková objevila mimo jiné i v seriálu Prototype Cup Germany, kde závodila s prototypem Duqueine třídy LMP3. Nastoupila s ním ve vybraných podnicích a nejvíce zazářila v nizozemském Zandvoortu, kde spolu s Xavierem Lloverasem dokázala druhou jízdu vyhrát.
Zimu Jílková tráví v Indii. Účastní se zde místního formulového šampionátu Indian Racing League, kde startovala již loni. Po prvním podniku na okruhu Madras jí patří 13. místo.
Foto: Porsche
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.