Po roce opět v kokpitu Porsche. Jílková vyzkoušela v Jaramě nový monopost formule E

36 kol, čas 1:34,556 a 14. místo v osmnáctičlenném startovním poli. Těmito výsledky skončilo páteční vystoupení Gabriely Jílkové v ženském testu formule E. Česká závodnice dostala šanci vyzkoušet u Porsche monopost nové specifikace Gen3 Evo.

"Bylo skvělé znovu usednout za volant monopostu Porsche 99X Electric," pochvalovala si 29letá závodnice z Prahy. "Na trati jsem si užila spoustu zábavy a rychle jsem se učila. Díky Porsche za to, že mi znovu dalo šanci. Doufejme, že to nebylo naposledy," dodává Jílková, která u týmu působí v roli simulátorové a vývojové jezdkyně.

Ryze ženský test se uskutečnil v rámci předsezonních testů elektrického seriálu. Konal se v pátek odpoledne, během kterého dostaly závodnice k dispozici tři hodiny. Šampionát se původně měl představit na okruhu Ricarda Torma ve Valencii, který používá k testování tradičně. Situací ale zamíchaly povodně, které od konce října sužují především právě valencijský region a při nichž již přišlo o život vícce než 200 lidí. Tyto smutné události měly za následek přesun na okruh Jarama nedaleko Madridu.

Trať dlouhá 3 850 metrů, která je v současnosti známá především jako dějiště závodů ME tahačů, přinesla Jílkové druhé svezení s monopostem formule E v životě. Letošní vystoupení v testech bylo ale pro českou závodnici v řadě ohledů jiné než to loňské, a to nejenom kvůli novému okruhu. Šampionát totiž od letoška začíná používat monoposty Gen3 Evo. Jedná se o evoluci vozů Gen3, které v seriálu závodily od roku 2022. Vylepšená verze s sebou přináší mimo jiné nové šasi, odolnější přední křídlo, nové pneumatiky a vůbec poprvé v historii také pohon všech kol.

"Samozřejmě to pro mě byla úplně nová zkušenost," nezastírá Jílková. Nový vůz na ní ale udělal dobrý dojem. "Pneumatiky, pohon všech kol a také spousta dalšího technického vývoje jsou jasným krokem dopředu," říká.

S novým monopostem absolvovala "Gabča" v pátek odpoledne celkem 36 kol. Během nich z něj dokázala vydolovat čas v hodnotě 1:34,556. To v osmnáctičlenném startovním poli stačilo na 14. místo. Parťačka Jílkové Marta Garcíaové byla rychlejší o téměř dvě sekundy. Španělka, která loni vybojovala titul v F1 Academy, skončila s časem 1:32,624 jako osmá.

Pokud vezmeme v úvahu všechny monoposty poháněné motorem Porsche, byla Jílková třetí nejrychlejší. Kromě Garcíaové ji překonala také Nerea Martíaová z týmu Andretti, která obsadila 13. místo. Druhá pilotka Andrettiho Chloe Chambersová skončila na 15. místě. Simona de Silvestrová ze stáje Kiro byla klasifikována jako sedmnáctá. Švýcarka ovšem odjela jenom šest kol kvůli technickým problémům. Porazit dokázala pouze Lilou Wadouxovou. Francouzka měla dostat šanci u Jaguaru, potíže se sedačkou jí ale vůbec neumožnily vyjet do akce.

Vítězkou testu se stala Abbi Pullingová. Britská závodnice, která letos dominuje v F1 Academy, zajela s monopostem stáje Nissan čas 1:30,889. Jako jediná ze všech účastnic se dostala pod hranici 1:31 a druhou Jamie Chadwickovou (Jaguar) zdolala rozdílem 320 tisícin sekundy. Nejlepší trojici zkompletovala Bianca Bustamanteová v barvách McLarenu, která byla o 506 tisícin pomalejší než Pullingová. Testování přerušila jedna červená vlajka. V závěrečné hodině se o ní postarala Jessica Edgarová, která havarovala ve třetí zatáčce.

Při testech závodních pilotů Porsche naznačilo, že i letos se s ním musí počítat do boje o titul. Úřadující šampion Pascal Wehrlein zajel třetí nejrychlejší čas týdne. Německého jezdce porazili pouze Mitch Evans (Jaguar) a Dan Ticktum (Kiro), jehož monopost rovněž pohání Porsche. Dŕuhý jezdec německé stáje António Félix da Costa skončil v kombinovaných výsledcích šestý, byl však nejrychlejším jezdcem úvodního dne. Za zmínku stojí i skutečnost, že ve čtvrteční simulaci závodu dosáhlo Porsche dvojitého triumfu -  zvítězil Wehrlein před Da Costou.

Nová sezona formule E startuje 7. prosince v brazilském Sao Paulu.

Foto: TAG Heuer Porsche Formula E Team

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.