Nečekaná příležitost a překvapivý výsledek. Rieger se blýskl s F4 na vodě

Honza Rieger předčil při svém premiérovém startu v F4 CEZ svá vlastní očekávání. Český jezdec prohnal při podniku v Mostě konkurenci zejména ve druhé víkendové jízdě. Během ní se na mokru propracoval až na čtvrté místo.

„Jsem maximálně spokojen. Podle mě jsme vytěžili, co jsme mohli. Byl to pěkný víkend. Děkuji všem, kdo se na tom podíleli, tedy klukům z JMT Racing, našim partnerům i promotérovi,“ pochvaloval si Rieger svou premiéru v šampionátu.

Šance na start v F4 CEZ se českému jezdci, který se jinak účastní závodů Hankook Carbonia Cupu s monopostem formule Renault, naskytla naprosto nečekaně. Původně měl totiž se zbrusu novým monopostem Tatuus T-421 závodit v Mostě Max Karhan. Jelikož si ale tým přivezl vůz teprve pár dní před závody z Itálie a nestihl s ním natestovat jediný kilometr, dohodl se Karhan raději se stájí Jenzer. Tím se otevřela příležitost pro Riegera, který ji samozřejmě bez velkého váhání přijal.

Seznamování s novou technikou ovšem nešlo hladce: „První pocit z auta byla strašný. Jeli jsme na ojetých pneumatikách a tak jsme soupeřům rychlostně nestačili. Pak jsme si ale vyzkoušeli i závodní sadu, abychom zjistili, kde ve skutečnosti jsme a najednou vše začalo fungovat dobře. Na špičku jsme ztráceli asi osm desetin, což bylo povzbudivé,“ popisuje Rieger své první tréninkové jízdy s novým vozem.

Poté se ale opět přihlásily o slovo neduhy „syrového“ vozu. V kvalifikaci totiž Rieger zápasil s přetáčivostí a kvalifikoval se pouze jako sedmý. Stejného výsledku dosáhl i v prvním závodě, hodně se na něj ovšem nadřel.

„Pokazil jsem start a předjel mě Max Karhan. Já se poté před něj nebyl schopen vrátit. Když jsem se k němu přiblížil, ztrácel jsem vpředu přítlak a nedokázal jsem se ho držet v důležitých zatáčkách. Díky tomu nám vždy ucukl. Předjet se mi ho povedlo až v předposledním kole pod Matadorem,“ popisuje náročnou cestu za sedmou příčkou.

Nedělní překvapení

Zatímco po prvním závodě měl Rieger ke spokojenosti daleko, při druhé jízdě v neděli si výrazně spravil chuť. Počasí totiž tentokrát závodníky zlobilo mnohem více a pršelo. Druhý závod se tak konal na mokré dráze a ta jezdci stáje JMT Racing sedla.

Náročné podmínky některé nachytaly ještě před startem. Cestou na rošt se totiž roztočili Miroslav Mikeš a Mathias Bjerre Jakobsen a nakonec tak ani neodstartovali ze svých původních pozic. To Riegera posunulo na páté místo. V závodě se pak na rozdíl od většiny soupeřů vyvaroval chyb a cílem projel jako čtvrtý, čímž se postaral o dosud nejlepší český výsledek v tomto šampionátu.

„Jsme spokojeni. Našim cílem bylo dojet alespoň v jednom závodě nejlépe z Čechů, což se nám podařilo. Na vodě se nám vždy dařilo. Všichni sice jeli na výrazně méně opotřebovaném obutí než my, nám se ale snad jako jediným podařilo udržet auto po celou dobu na trati,“ měl radost ze svého výkonu.

Na cestě za čtvrtou příčkou dal Riegerovi pořádně zabrat Miroslav Mikeš. Nakonec si ale Honza s náporem svého krajana poradil, ačkoli občas se jeho pozice ocitla v nemalém ohrožení.

„V první zatáčce už byl před námi, pak jsme ale měli lepší výjezd a v té další jsme mu předjetí vrátili,“ přibližuje Rieger souboj.

Český jezdec navíc mohl chvílemi pomýšlet i na stupně vítězů. Závod Michaela Sautera, který jel před ním, totiž rozhodně nebyl ideální. Švýcarovy chyby Riegerovi umožnily dostat se za svého soupeře v jednu chvíli velmi blízko.

„Několikrát vyjel ven. Tři zatáčky jsme jeli vedle sebe. Pak mi ale bohužel ujel. Byl výrazně rychlejší a nemělo smysl se ho držet,“ přiznává.

Závěrečný závod víkendu už se opět konal na suchu. Rieger tak sice na své vystoupení na mokru nenavázal, přesto se mu ale zadařilo více než při úvodní jízdě. Cílem projel jako šestý, a to i přesto, že v závěru bojoval s nedotáčivostí a opotřebenou levou přední pneumatikou. Chybělo navíc málo a ukořistil pátou příčku.

„Na konci závodu jsme stahovali Míru Mikeše. Měl technické problémy a vynechával mu motor. Do cíle jsme dojeli jen kousek za ním,“ konstatuje.

Foto: Michal Jilek / MakePro

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.