Nejdříve nervy, pak radost. Rieger zažil na konec roku pořádnou divočinu

Sedmý titul v celkovém pořadí formulových monopostů i třetí místo v absolutní klasifikaci seriálu. Honza Rieger umocnil při finále Zeknova Carbonia Cupu v Mostě již tak vydařenou sezonu dalšími dvěma úspěchy. Tomu všemu ovšem předcházelo pořádně divoké vystoupení.

„Určitě jsme spokojení,“ radoval se po dalším vítězném závodě Rieger, který už do Mostu přijížděl s jistotou celkového prvenství ve třídě D4. „Po loňsku jsme si spravili chuť. Často jsme navíc byli schopni bojovat i se silnějšími monoposty, což nás velice těší. Také máme velkou radost z toho, že jsme posunuli auto směrem ke stoprocentní spolehlivosti. Během sezony nás potkal jenom jeden závažnější technický problém,“ hodnotí český závodník uplynulý ročník.

Na finálový závod sezony 2024 přijížděl Rieger jako papírový favorit. Tuto roli potvrzoval i ve volných trénincích. Ty se konaly na mokré trati a Rieger v nich byl jednoznačně nejrychlejší. Svému nejbližšímu pronásledovateli nadělil propastných 14 vteřin. V kvalifikaci, během které už byl asfalt suchý, pak vybojoval pole position s náskokem šesti sekund. Zdálo se, že na cestě za triumfem ho nemůže nic zastavit.

Hned v úvodních metrech ovšem Rieger pochopil, že to tak snadné nebude. „Luboš Škarda, který jel za námi, nejspíš neodhadl správně brzdný bod, za což možná mohly i studené pneumatiky. Najel nám na zadní kolo, zlomil si zavěšení a jeho levé přední kolo skončilo asi 20 centimetrů od mé přilby,“ popisuje Rieger dramatický start.

Pro Škardu závod touto kolizí skončil. Ředitelství závodu navíc muselo vyvěsit červené vlajky, aby mohl být jeho monopost odklizen. Naopak Rieger vyvázl z divočiny až překvapivě dobře a dokonce mohl dál přemýšlet o vítězství.

„Nějakým záhadným řízením osudu se stalo, že naše auto neutrpělo vůbec žádná poškození, odneslo to pouze škrábanci. Propadli jsme se sice na šesté místo, ještě před přerušením jsme ale dokázali předjet tři soupeře,“ mohl si vítěz kvalifikace oddechnout.

Třetí pozice, na které se nacházel před restartem, dávala Honzovi vzhledem k předchozímu průběhu podniku velmi slušnou naději pro zbývající kola. A ta se velmi brzy naplnila. „Už během prvního kola se nám podařilo probojovat zpátky na první místo. Poté už jsme vedli až do cíle,“ říká k dění po restartu.

Už tak chaotický závod ovšem skončil předčasně. Na vině byl další incident. „Kvůli požáru auta Toma Flemminga pořadatelé vyvěsili červenou vlajku a poté už závod restartován nebyl. Kvůli provozním omezením Autodromu Most by to časově nevyšlo,“ vysvětluje Rieger.

Mosteckým triumfem Rieger definitivně stvrdil zisk sedmého titulu v hodnocení formulových monopostů. Vůbec poprvé ale uspěl s vozem formule Renault. Předchozích šest úspěchů zaznamenal v období 2017-2022 za volantem monopostu Gloria C8F. Do Renaultu přesedl loni. Tehdy obsadil třetí místo celkově a druhé ve třídě D4.

Z letošního ročníku Zeknova Carbonia Cupu si Rieger odnáší ještě jeden úspěch. Kromě titulů v celkovém pořadí skupiny D a třídy D4 totiž dosáhl také na celkový bronz v absolutní klasifikaci seriálu. Před ním skončili pouze držitel titulu ve třídě A3 pro upravené cestovní vozy do 3000 ccm Walter Forster a Pavel Sovička. Druhý jmenovaný letos zářil zejména ve třídě B5 pro sériové cestovní vozy nad 3500 ccm.

Jak do celkového pořadí skupiny D, tak do absolutní klasifikace šampionátu se jezdcům započítávaly body za umístění, kterých při jednotlivých závodech dosáhli v rámci své třídy. Rieger byl v rámci D4 naprosto dominantní. Z celkových osmi závodů jich vyhrál sedm. Jedinou výjimkou byl červnový podnik v Brně, kde nestačil pouze papírově silnějším monopostům F3 a musel se spokojit se třetí pozicí.

Jestli Honza Rieger zaútočí příští rok na osmý titul mezi formulemi, je v tuto chvíli otázkou. „Uvidíme, co příští sezona přinese. Budeme pevně doufat, že se naše auto objeví na startu. Zatím ale není jasné, jestli ho budu řídit já nebo někdo jiný. Eixstuje více variant,“ prozrazuje jezdec.

Foto: Rieger Motorsport

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.