V nadupané konkurenci kousek od bodů. Milota se Salaquardou poznali nový závodnický svět

Libor Milota a Filip Salaquarda mají za sebou první z osmi letošních závodních víkendů prestižního seriálu International GT Open. Posádka stáje ISR atakovala v portugalském Algarve horní polovinu nejnabitější třídy Pro-Am a v neděli si dokonce málem odnesla body.

„Šampionát má ohromnou úroveň a je zde fantastická konkurence. Překvapilo mě, jaké časy se tu zajíždějí. V podstatě na všech pozicích se bojuje po celou dobu závodu. Byla to pro mě veliká škola,“ podělil se se svými dojmy Libor Milota, který vstup do sezony hodnotil vesměs pozitivně. „Myslím si, že jsme se na sezonu skvěle připravili a kráčíme správným směrem. Důležité je, že jsme oba závody dokončili. Nyní je třeba nadále sbírat zkušenosti,“ dodává.

Pro Salaquardu s Milotou, kteří už se v International GT Open ukázali příležitostně v minulosti, přitom nebyl začátek víkendu ani zdaleka ideální. Čtvrteční a páteční tréninkové jízdy stáje ISR totiž poznamenaly technické problémy. „Moc jsme toho neodjezdili. Tím pádem jsme nemohli vyladit více méně nic,“ popisuje složitý úvod Salaquarda.

Po mokré kvalifikaci na první závod ovšem mohli u týmu pomýšlet na body. Salaquardovi se totiž ve 34členném startovním poli podařilo vyjet nejenom 14. místo absolutně, ale především 7. příčku v rámci třídy Pro-Am, která byla s počtem 19 posádek nejnabitější. Navíc cítil, že mohl startovat ještě výše. „Pomýšleli jsme na víc. Po jednom kole ale byly vyvěšeny červené vlajky a při dalších pokusech už neměly pneumatiky optimální přilnavost,“ posteskl si.


Kolem 14. místa se Salaquarda pohyboval i v první polovině úvodního závodu. Při zastávce v boxech, kde došlo ke střídání jezdců, se ale věci začaly komplikovat. Kvůli potížím se systémem RaceLogic totiž týmové Audi strávilo u mechaniků kratší dobu, než dovolují pravidla. Následovala osmisekundová penalizace a mimo jiné i proto se česká posádka umístila ve třídě Pro-Am na 10. místě. Celkově obsadila 20. pozici.

V neděli reprezentoval stáj ISR v kvalifikaci Milota. Pro start druhé jízdy vyjel 9. pozici v rámci Pro-Am a dvojice tak mohla opět pomýšlet na body. Věci ale opět zkomplikovaly potíže se systémem RaceLogic a další krátká zastávka. Za tento prohřešek tentokrát přišla pětisekundová penalizace, která v konečném účtování znamenala 11. místo ve třídě Pro-Am a 22. pozici celkově. V tomto případě šlo podle Salaquardy o opravdu drahý trest.

„Když vezmeme v úvahu penalizace pro ostatní posádky, tak jsme klidně mohli skončit pátí,“ myslí si. České dvojici nenahrály ani události v závěrečných minutách. „Museli jsme dojíždět za zpomalovacím vozem. Je to škoda,“ uzavírá.

Stejně jako Milotu překvapila Salaquardu vyrovnanost startovního pole. Pražský rodák už si přitom v International GT Open závodil před 11 lety a mimo jiné má na kontě zkušenosti z Blancpain GT Series nebo dokonce vítězství v závodě ADAC GT Masters.

„Koukal jsem s údivem na to, jak kvalitní startovní pole je. Řekl bych, že šampionát je dnes na podobné úrovni jako dnešní GT World Challenge Europe před zhruba deseti lety. I účastníci třídy AM jsou velmi rychlí,“ uznává.

Oba jezdci se shodují na tom, že v této konkurenci se bude každý bod rovnat úspěchu. „Jakékoli umístění v nejlepší osmičce bude zkrátka skvělé,“ říká Milota, podle kterého vystihuje vyrovnanost startovního nejlépe posádka polské stáje Olimp Racing ve složení Karol Basz a Marcin Jedlinski. „V sobotu dlouho vedli a nakonec skončili třetí. V neděli ale obsadili až 24. místo. Více není potřeba dodávat,“ říká.

Letošní sezona International GT Open bude pokračovat o víkendu 10.-12. května. Pojede se na německém Hockenheimringu.

Foto: International GT Open

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.