Znovu na bodech, dokonce před legendárním Barrichellem. ISR se úspěšně porvalo se záludnou Monzou

Na závěr sezony další bodovaný výsledek. Filip Salaquarda a Libor Milota ze stáje ISR zaznamenali při posledním letošním závodě International GT Open v Monze sedmé místo ve třídě Pro-Am. Česká dvojice si v propršeném víkendu připsala dokonce skalp někdejšího vicemistra světa F1 Rubense Barrichella.

„Jsem spokojen. Cítím, že jsem v těchto náročných podmínkách udělal ohromný pokrok ve vnímání závodního světa. Také Filip bojoval fantasticky. Nakonec jsme skončili sedmí a dvě třetiny závodu jsme drželi dokonce šestou pozici. Vnímám to tak, že se posouvám vzhůru. A to mě baví,“ pochvaloval si tečku za sezonou Libor Milota. Jabloneckého jezdce mrzel jenom slabý výkon Audi R8 LMS. „Pokaždé jsme měli jednu z nejhorších maximálek. V Monze je něco takového znát třikrát více než jinde,“ posteskl si.

Filip Salaquarda to viděl stejně. „Za dva body jsem rád. Kdybychom ale měli o něco silnější motor, mohlo to vypadat ještě o něco lépe,“ říká zkušený jezdec, který zároveň vyzdvihl svého parťáka. „U Libora je vidět velké zlepšení. Potěšilo mě, jak mu Monza sedla, a to i přesto, že tam předtím netestoval. Zajížděl velice slušné časy,“ ocenil Milotův výkon.

Závěrečný podnik sezony se uskutečnil ve speciálním režimu GT Open 500. Tento formát, který byl letos použit již při květnovém podniku ve Spa-Francorchamps, znamenal kromě dvojnásobného počtu bodů i to, že se namísto dvou závodů uskutečnil pouze jeden. Ten byl vypsán na 2 hodiny, 55 minut a 1 kolo, potažmo 500 kilometrů. Přípravy na téměř tříhodinovou výzvu ovšem posádkám komplikovalo počasí. Většinu čtvrtečních a pátečních tréninkových jízd totiž poznamenal déšť.

„Vlastně jsme skoro vůbec nejezdili,“ říká Filip Salaquarda. „Hodně pršelo. Po trati jezdilo 10 nebo 12 aut a většina zajela do boxů hned poté, co z nich vyjela. Na rovinkách jsme chytali aquaplaning, což bylo šílené. Stálo tam hodně vody a došlo i k několika haváriím. V dalším tréninku to sice oschlo, když jsem ale nasadil nové pneumatiky, tak vlály žluté vlajky a já odjel jenom jedno kolo. Ani jsem gumy nezahřál,“ popisuje složitou přípravu.

Déšť závodníky trápil i ve zbytku víkendu. První kvalifikace se sice konala na suchu a Libor Milota v ní zajel sedmý čas ve své třídě, druhá část už se ale opět jela na mokru. To ovšem nebyl ten největší problém. Výkon Filipa Salaquardy totiž ovlivnila delaminace levé zadní pneumatiky, kterou tým odhalil až po skončení kvalifikace. Výsledkem nakonec bylo, že česká posádka musela začínat až jako dvanáctá.

V neděli se ovšem situace otočila k lepšímu. Salaquarda s Milotou totiž v cíli zaznamenali sedmé místo, což znamenalo do šampionátu další čtyři body. Česká dvojice tímto výsledkem navázala na úspěšný předposlední podnik v Barceloně. Tam Milota se Salaquardou zazářili zejména v první jízdě, kterou dokončili jako třetí. Neděle dvojici přinesla sedmé místo. Kombinace těchto výsledků posádce ISR vynesla 19. pozici v konečném pořadí šampionátu třídy Pro-Am.

Cesta ke třetímu bodovanému výsledku tradičně vedla přes překážky. První přišla už na začátku. Závod totiž startoval na mokré trati. Většina pole ovšem vsadila na suché obutí, neboť se počítalo s tím, že asfalt brzy oschne. To však trvalo mnohem déle, než se původně předpokládalo.

„Jet po mokré trati na suchých pneumatikách byla těžká disciplína,“ nezastírá Libor Milota. Ten však i navzdory těmto podmínkám odvedl prvotřídní práci. „Do své jízdy jsem dokázal vnést opatrnost a také jsem hned na začátku získal dvě pozice. Díky kolizi aut přede mnou jsem o ně sice později přišel, pak jsem ale vybojoval další čtyři. V tak nabitém šampionátu je podle mě něco takového skvělé,“ byl Milota spokojen.

Snadné to neměl ani Filip Salaquarda. Ten už sice jezdil na suchých gumách, dva incidenty mu ale zabránily v tom, aby místo sedmého místa obsadil šestou pozici. „Hned na začátku jsem měl lehkou kolizi. Brzdil jsem za Lambem Giuseppeho Ciprianiho. Musel jsem trochu doleva, protože jinak bych to neubrzdil. Nevšiml jsem si ale Mercedesu a srazili jsme se,“ říká Salaquarda.

Později českého závodníka potrápil Michele Rugolo s Ferrari 296. „Poslal to pode mě. Tou dobou už jsem ale zatáčel a srazili jsme se. Na chvíli jsem hodně zpomalil, protože auto vibrovalo. Později už to ale bylo zase lepší a dalo se s tím normálně dojet,“ popisuje druhou strkanici.

Cenný skalp bývalé hvězdy F1

Filip Salaquarda a Libor Milota dokázali v Monze porazit mimo jiné jedno hvězdné jméno. Na osmé pozici ve třídě Pro-Am totiž skončila posádka stáje Il Barone Rampante. Tu tvořili italský závodník Giuseppe Cipriani, ale především Rubens Barrichello.

Skalním fanouškům motorsportu jistě není nutné brazilského matadora zdlouhavě představovat. Pro úplnost ale dodejme, že se jedná o vicemistra světa F1 z let 2002 a 2004 a současně o účastníka 326 velkých cen, z nichž jedenáct dokázal vyhrát. V sezonách 2002, 2004 a 2009 triumfoval právě v Monze. Zde v roce 2004 vytvořil dokonce traťový rekord v hodnotě 1:21,046. Ten platí dodnes.

„Byla to pro mě neskutečná událost,“ užil si Milota možnost poměřit síly s 52letým veteránem. „Na Rubense si pamatuji již z doby, kdy byl týmovým kolegou Michaela Schumachera ve Ferrari. Nejvíce vzpomínám na Velkou cenu Německa na Hockenheimringu v roce 2000, kdy vyhrál svůj první závod poté, co zůstal na suchých pneumatikách, přestože pršelo. Mám k němu ohromný respekt,“ dodává.

S Rubensem Barrichellem, který o víkendu startoval s Lamborghini Huracán GT3 Evo, se Milota na dráze během víkendu několikrát potkal. Bylo tomu tak i v závodě. „Jel jsem před ním a měl asi 50 metrů náskok. On mě ale v polovině cílové rovinky dohnal a pak předjel. Zařadil jsem se proto za něj do větrného pytle, protože jsem s ním chtěl závodit. Jeho Lambo ale na rovinkách skutečně letělo a žádný závod se nekonal. Místo toho mi ujel,“ popisuje souboj.

S Brazilcem se mohl poměřit také Filip Salaquarda. „Vyjel z boxů přímo přede mnou. Říkal jsem si, že ho musím rychle předjet, než se mu ohřejí pneumatiky. Za tři kola se mi to ale nepodařilo. Místo toho jsem kroužil za ním. Měl docela vysokou maximálku, takže to bylo těžké,“ potvrzuje Salaquarda Milotova slova. Nakonec se mu ale povedlo bývalého jezdce F1 zdolat. „Přimotalo se před nás pomalejší auto. Mně se ale podařil výlet z Ascari a dokázal jsem oba vozy předjet,“ popisuje.

První sezona stáje ISR v seriálu International GT Open je momentálně u konce. O ročníku 2025 se teprve bude jednat. „V nejbližších týdnech se sejdeme a řekneme si, co a jak. Také samozřejmě musíme sehnat sponzory. Pokud by to ale možné, tak bychom pokračovat určitě chtěli,“ uzavírá Filip Salaquarda.

Foto: International GT Open

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.