Nový parťák, nebo předzvěst Salačova konce? Marc VDS oznámil příchod Dixona

Nad budoucností Filipa Salače ve třídě Moto2 se začínají objevovat otazníky. Ačkoli český závodník podepsal před letošním ročníkem s týmem Marc VDS smlouvu na dva roky, vyskytují se zvěsti o jeho předčasném konci v belgické stáji. Ekipa Marca van der Stratena navíc podepsala pro příští sezonu zkušeného Jakea Dixona.

"Osobně mám z příchodu Jakea Dixona do našeho týmu velkou radost," neskrýval nadšení Van der Straten. "Příští rok pro nás bude velmi důležitý, protože budeme závodit s novým podvozkem. Proto potřebujeme někoho, kdo je rychlý a zároveň schopný se přizpůsobit změnám. To Jake splňuje," dodává majitel týmu.

Stáj Marc VDS příští rok vstoupí v Moto2 do nové éry. Poprvé od roku 2012 totiž nepojede na podvozku Kalex. Od německého výrobce přejde k italské značce Boscoscuro. S tou letos spolupracují týmy  MT Helmets - MSi a Speed Up Racing.

Ačkoli většina pole stále zůstává věrná Kalexu, výkonnostní převaha je letos rozhodně na straně Boscoscura. To si v dosavadních jedenácti závodech připsalo sedm triumfů. Jeho konkurenceschopnost dokládá také fakt, že jezdci stáje MT Helmets - MSi se nacházejí na prvních dvou místech průběžného pořadí - Sergio García vede a Aj Ogura je druhý. Závodníci Speed Upu Alonso López a Fermín Aldeguer figurují na čtvrtém, respektive pátém místě.

Jake Dixon, který v lednu oslaví již 29. narozeniny, patří v prostřední kubatuře k nejzkušenějším jezdcům. Poprvé se v ní ukázal již v roce 2017 na Silverstone, kdy nastoupil jako náhradník u týmu Dynavolt Intact GP. Stálým jezdcem Moto2 se stal od roku 2019. Nejprve působil u stáje Aspar, další dva roky strávil u Petronas Sprinta Racing a od roku 2022 znovu hájí barvy týmu Aspar. Do této doby vybojoval patnáct pódiových umístění včetně tří výher. Z hlediska celkového pořadí dopadl nejlépe loni, kdy skončil čtvrtý. Letos mu zatím patří průběžné sedmé místo.

Kromě bohatých zkušeností s Moto2 má Dixon na kontě také účinkování v britském superbikovém šampionátu, kde se stal v roce 2018 vicemistrem. V roce 2017 odjel na divokou kartu také jeden podnik superbikového mistrovství světa a v sezoně 2021 zasáhl dokonce do dvou závodů MotoGP. Na motocyklu Yamaha stáje Petronas SRT zaskakoval za zraněného Franca Morbidelliho. Při závodech na Silverstone a MotorLand Aragónu byl jeho týmovým kolegou legendární Valentino Rossi. Ani v jednom závodě Brit nebodoval.

Oznámení o Dixonově přestupu přichází v době, kdy se objevují nejasnosti ohledně budoucnosti obou současných závodníků Marc VDS. Filip Salač sice podepsal s belgickou stájí smlouvu na dva roky, letos se ale stejně jako celý tým trápí. V sezoně, během které musel vynechat tři závody kvůli zranění, se zatím nachází až na 20. pozici s 20 body na kontě a údajně už mu mělo být oznámeno, aby se poohlédl po jiném angažmá.

Parťák českého jezdce Tony Arbolino je na tom sice o trochu lépe, 61 bodů a 11. příčka celkově ovšem loňského vicemistra jistě neuspokojují. S Marc VDS navíc loni prodloužil smlouvu jenom na letošek. Ve hře je proto změna týmu v rámci Moto2, ale dokonce také přestup do MotoGP. Navzdory letošnímu trápení se totiž o Arbolinovi mluví jako o jednom z kandidátů na sedačku u stáje Pramac, který bude od roku 2025 nově využívat motocykly Yamaha.

Optimismus po testu

Sám Filip Salač se zatím ke své budoucnosti nijak nevyjádřil. Poslední dny ale daly rodákovi z Mladé Boleslavi důvod k optimismu. Nejprve dosáhl při nedělní Velké ceně Rakouska na 10. místo, což pro něj znamenalo dosud nejlepší letošní výsledek. Spokojen byl rovněž s výsledky pondělního testu, kterého se na Red Bull Ringu kromě českého jezdce a jeho parťáka zúčastnilo také dalších 10 závodníků.

"Absolvovali jsme velmi produktivní test. Byli jsme schopni odvádět dobrou práci, aniž by nás tlačil čas, jak tomu při bývá při závodních víkendech," pochvaloval si Salač. "Odvedli jsme zajímavou práci v oblasti nastavení. Hodně jsme také zapracovali na jízdě na opotřebovaných pneumatikách. Měl jsem dobrý pocit," dodává.

Salač však přiznává, že stále pociťuje bolest v levém koleni. To si poranil minulý týden při testování na okruhu MotorLand Aragón. "Docela mě to bolelo. Měl jsem tam nějaký zánět," přiznává.

Během dne český závodník odjel 67 kol. Jeho nejlepší výkon měl hodnotu 1:34,440, což ho ve výsledcích zařadilo na deváté místo. Tony Arbolino sice absolvoval pouze 50 okruhů, byl však rychlejší. S časem 1:33,761 obsadil třetí pozici.

MS silničních motocyklů pokračuje o víkendu 30. srpna - 1. září. Pojede se na okruhu MotorLand Aragón ve Španělsku.

Foto: Marc VDS

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.