Když Charouz málem závodil na Interlagosu. Připomeňte si poslední českou účast ve F1

Velká cena Brazílie 2011, Interlagos, první volný trénink. To je poslední případ, kdy do závodního víkendu formule 1 zasáhl český jezdec. Před třinácti lety se o to postaral Jan Charouz v barvách španělského týmu HRT. Tehdy nechybělo mnoho a odjel dokonce nedělní závod.

Tomáš Enge. To je odpověď, kterou vypálí každý český fanoušek, když se ho zeptáte, kdo je jediným naším pilotem F1. Liberecký rodák je skutečně jediným Čechem, který si v královně motorsportu zazávodil, když v sezoně 2001 absolvoval závěrečné tři velké ceny u týmu Prost. Není ale jediným, kdo do závodního víkendu zasáhl. V roce 2011 totiž absolvoval volný trénink v brazilském Interlagosu také Jan Charouz. Pražský jezdec je dodnes posledním českým pilotem, který se víkendu F1 zúčastnil.

Ještě předtím než k účasti v tréninku skutečně došlo, udržoval tehdy 23letý Charouz kontakt s prostředím F1 v roli jednoho z rezervních jezdců stáje Lotus Renault, kde působil od roku 2010. Někdejší šampion F3000 International Masters (2006) nebo Le Mans Series (2009) tehdy závodil ve Světové sérii formule Renault 3.5. Tam se mu v barvách stáje Gravity-Charouz moc nevedlo. Získal 10 bodů a celkově skončil na 25. pozici. Kromě toho se ve třídě LMP2 zúčastnil dvacetičtyřhodinkovky v Le Mans, kde spolu s bývalým pilotem F1 Šindžim Nakanem a Nicolasem de Cremem obsadil páté místo.

"U Renaultu tehdy taková příležitost nebyla a často to fungovalo tak, že testovací jezdci takových týmů dostali první šanci v některé z menších stájí. A s HRT jsme měli dobré vztahy," vzpomínal Charouz před třemi lety pro náš server na to, jak se jeho vystoupení se španělským týmem zrodilo.

Na svůj tréninkový start se začal český pilot připravovat o dva týdny dříve v Abú Zabí.V rámci doprovodného programu velké ceny F1 nejprve nastoupil do nemistrovského podniku seriálu GP2 (šlo o předchůdce dnešní F2) s týmem Carlin. V týdnu pak následovaly nováčkovské testy ve F1. Jeden den nastoupil u HRT, další u Renaultu. Tím odjezdil dostatečný počet kilometrů pro zisk superlicence a za dva týdny mohl na Interlagosu nastoupit do volného tréninku.

S monopostem F1 tehdy sice Charouz nejel poprvé, brazilský okruh ale pro něj novinkou byl. "Byla to tehdy moje úplně první zkušenost v Interlagosu. Strávil jsem dva dny na simulátoru, abych se pořádně naučil trať," popisuje přípravu.

Co se výsledkové stránky týče, nemohlo se od Honzy mnoho čekat. Stáj HRT byla totiž malým soukromým týmem, která spíše připomínala stáj GP2 než F1. Navíc se od svého vstupu do královny motorsportu v roce 2010 potýkala s finančními problémy a společně se stájemi Lotus a Virgin uzavírala startovní pole. V době Charouzova startu působili u týmu jako závodní jezdci Vitantonio Liuzzi a tehdy teprve 22letý junior Red Bullu Daniel Ricciardo, který v průběhu sezony nahradil indického pilota Naraina Karthikeyana.

Během 90 minut dlouhého tréninku dosáhl Charouz na čas 1:19,577, což znamenalo poslední 24. místo. Za týmovým kolegou Danielem Ricciardem zaostal český pilot o 625 tisícin sekundy, čímž splnil svůj osobní cíl neztratit více než vteřinu. Vítězný Mark Webber z Red Bullu byl rychlejší o 5,766 sekundy. Během tréninku Charouz odjel 37 kol, což bylo nejvíce ze všech pilotů. Jedinou složitější chvíli zažil, když nedobrzdil do první zatáčky a projel se po trávě.

"Byl to jeden z vrcholů mé kariéry. Daniela jsem znal už pět let předtím, závodili jsme spolu ve formuli Renault. Je to jeden z nejsympatičtějších jezdců vůbec, takže to pro mě byl super parťák," nechal se Charouz slyšet před třemi lety.


Závod byl ve hře


Nechybělo mnoho a tréninkem to neskončilo. Na chvíli se totiž objevila šance, že by Charouz mohl na Interlagosu absolvovat i nedělní závod. Tato naděje ale brzy zase zhasla. "V pátek večer to vypadalo, že pojedu i závod. Toniovi Liuzzimu nebylo dobře a zdálo se, že budu muset naskočit. Byl jsem tedy nervózní, protože jsem počítal s tím, že pojedu. Nakonec to ale bohužel nedopadlo," prozrazuje.

Od té doby již do kokpitu F1 Charouz neusedl stejně jako jakýkoli další Čech. Před sezonou 2013 jednal o možném angažmá u stáje HRT Josef Král. Po skončení ročníku 2012 ale španělská ekipa definitivně zanikla, aniž by získala během svého tříletého působení ve F1 jediný bod.

Později se k F1 dostali blízko zejména Roman Staněk a Petr Ptáček, kteří byli chvíli součásti Sauber Junior Teamu. Ptáčkova kariéra ovšem skončila již v roce 2020 po nepovedené sezoně v Eurocupu formule Renault. Roman Staněk to sice dotáhl až do F2, zde se ale v průběhu letošního ročníku rozešel s týmem Trident a nad jeho návratem do šampionátu pro příští rok visí otazník.

Kromě Romana Staňka letos působil na mezinárodní juniorské formulové scéně také Jan Koller, který se zúčastnil vybraných závodů italské F4. Noví čeští formuloví talenti se ale momentálně objevují především ve středoevropském seriálu F4 CEZ. Zde letos vynikli zejména Max Karhan s Miroslavem Mikešem, kteří obsadili třetí, respektive čtvrté místo. Karhan před týdnem reprezentoval Českou republiku také na FIA Motorsport Games ve Valencii, kde ovšem odstoupil po nezaviněné kolizi.

Kariéra Jana Charouze se po jeho brazilském vystoupení odehrávala především ve vytrvalostních závodech. Uzavřela se v roce 2014 po jeho vystoupení v závodě 24 hodin Le Mans. I zde je dodnes posledním Čechem, který se tohoto podniku zúčastnil.

Foto: Jan Charouz via Facebook/Sutton Motorsport Images

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.