ESET Cup by mohl jet na Hockenheimringu nebo v Imole, říká Josef Křenek. Růst F4 CEZ mu dělá radost

S napětím sleduje zejména druhé závody TCR Eastern Europe, radost mu ale dělá také růst F4 CEZ nebo Clio Cupu Bohemia. ESET Cup by se podle něj mohl v budoucnu vydat na další nové okruhy, mimo jiné na Hockenheimring nebo do Imoly. To vše prozradil v našem exkluzivním rozhovoru promotér série Josef Křenek.

Letošní sezona ESET Cupu se v Mostě přehoupne do své druhé poloviny. Jak hodnotíte tu první?

Od koronavirové pandemie prochází motorsport velmi těžkým obdobím. Nemám na mysli jenom koronavirus a zákazy návštěv diváků na sportovních akcích, ale také problémy s výrobou čipů a zpožděné termíny dodání závodních vozů, válku na Ukrajině, drahé energie, elektromobilizaci a rostoucí teploty naší zeměkoule.

Přes všechny tyto překážky a problémy v naší malé zemi nadále závodíme na okruzích. Nelze tedy hodnotit jinak než kladně. Zatímco startovní pole F4 a Clio Cupu se dokonce rozrůstá, TCR a GT jsou na podobné úrovni jako v předešlé sezoně.

Zmínil jste různé kategorie, které jsou součástí podniků ESET Cupu. Pokud byste měl vybrat jednu, která vás letos baví nejvíce, jaká by to byla?

Baví mě všechny. Každopádně dost často sám sebe nachytávám, jak sleduji s napětím závody TCR. To platí především o druhých závodech, kde se otáčí startovní rošt. Máme sice početně slabší startovní pole, ale zato velmi kvalitní závodníky a souboje jsou často velmi napínavé.

Jak hodnotíte dosavadní sezonu F4 CEZ? Pro tu jde letos o druhý ročník v historii a její startovní pole zaznamenává nárůst…

Když jsme loni začínali, měli jsme šest vozů. Letos jich na Red Bull Ringu bylo 24. Jak už jsem zmínil, situace v motorsportu je nejistá a těžko predikovatelná, ale dosavadní vývoj F4 je velmi pozitivní.

Průběžné pořadí F4 CEZ momentálně vede Oscar Wurz. Jde o syna Alexandera Wurze, bývalého pilota F1 a rovněž dvojnásobného vítěze závodu 24 hodin Le Mans. Jistě pro vás tedy je velkou poctou, že si seriál vybral i pokračovatel tak slavného jména…

Velká pocta to samozřejmě je. Trochu to ale souvisí také s týmem Jenzer, který u nás startuje již od samého začátku. Náš tým Křenek Motorsport se s touto stájí v minulosti často utkával. Pana Jenzera si velmi vážím a je pro mě tedy poctou také účast týmu Jenzer Motorsport.

Řekl bych, že F4 CEZ je velmi důležitým šampionátem mimo jiné také pro české talentované jezdce. Úspěch v tomto šampionátu jim totiž teoreticky může otevřít dveře do světa, díky čemuž se mohou vydat například ve stopách Romana Staňka. Takový šampionát tu přitom ještě donedávna chyběl. Souhlasíte?

Nejenom ve stopách Romana Staňka, ale také Tomáše Engeho, Adama Kouta nebo Josefa Krále. V Česku máme skvělé závodníky a podobný seriál v našem regionu určitě chyběl. Jsem velice rád, že se nám to ve spolupráci s Autoklubem České republiky a FIA podařilo napravit. Pevně věřím, že F4 CEZ poskytne i v budoucnu dalším motokáristům kvalitní přestup na okruhové závody, a to nejenom těm českým, ale také z okolních států.

Narůst účastníků letos zaznamenává mimo jiné také Clio Cup Bohemia, jehož startovní pole někdy atakuje až třicítku vozů. Jak se vám tyto závody líbí? Početnější pole v rámci této kategorie momentálně nabízí snad jen Clio Cup Series…

Clio Cup Bohemia jsme ve spolupráci s Renault Deutschland organizovali již v minulosti. Tehdy se ještě závodilo s vozy třetí generace, nicméně už tenkrát to byly skvělé závody a startovní pole běžně tvořilo okolo 30 vozů. Nové vozy páté generace jsou sice pomalejší než ty předešlé, ale zato levnější a tím pádem také dostupnější, což je pro náš region ideální.

Druhá polovina letošního ročníku ESET Cupu odstartuje během prvního srpnového víkendu v Mostě. Sem se ESET Cup vrátil v roce 2022 s TCR Eastern Europe a od té doby vyráží na severozápad Čech pravidelně. Řekl byste, že jde o důležitý podnik pro váš šampionát?

Most je určitě velmi důležitým okruhem, a to nejenom pro české závodníky. Je to velmi kvalitní a také bezpečný okruh. Je jenom velká škoda, že se zde skoro deset let mistrovské závody nepořádaly.

Patří tento podnik k nejnavštěvovanějším v kalendáři ESET Cupu?

Loni dorazilo do Mostu kolem 8 000 diváků. V Brně jich bylo kolem 10 000. Dobře navštěvovaný je také Slovakia Ring. Tendence je v každém případě vzestupná.

Před dvěma lety startovalo TCR Eastern Europe v Mostě po boku ME tahačů a evropských NASCAR. Je podle vás možné, že se v budoucnu ukáže ESET Cup s těmito sériemi v Mostě znovu?

To si nemyslím. Naší snahou je jet všechny kategorie během stejného víkendu, od Twingo Cupu přes Clio Cup, F4, TCR, GT až po vytrvalost. TCR pojede příští rok opět v Mostě i v Brně, ale v obou případech společně s FIA CEZ a mistrovství ČR.

Letos do startovního pole ESET Cupu přibyly nové okruhy – Lausitzring a Salzburgring. Je do budoucna ve hře přidání dalších nových tratí?

Ano. Hungaroring se určitě nepojede ani v roce 2025 kvůli přestavbě. To znamená, že musíme najít náhradu. Velice rád bych jel na Hockenheimring, ale to by vyžadovalo souhlas německého autoklubu, který zatím nemáme. Určitě se ale opět vrátíme na Salzburgring, kde pojedeme spolu s TCR Europe. Možný je dokonce závod v Imole nebo návrat do Poznaně.

Proč by podle vás měli fanoušci sledovat druhou polovinu letošního ESET Cupu? Na co byste je nalákal?

Na zajímavé a atraktivní závody s vysokou sportovní hodnotou všech kategorií okruhového mistrovství. A samozřejmě také na skvělé a úspěšné české závodníky jako například Tomáš Pekař, Max Karhan, Adam Kout nebo Dennis Waszek.

Foto: ESET Cup/Petr Frýba

 

Autor

Dušan Bouzek

Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.